Tips bij aanschaf van D750

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Tips bij aanschaf van D750

Berichtdoor euGène_S » ma sep 18 2017 8:46 pm

Hallo D750-gebruikers,

Kunnen jullie mij tips geven waar ik op moeten letten bij de aanschaf van de D750?

Heb de mogelijkheid om van de D700 over te stappen naar de D750, maar lees op forums over verschillende problemen en fouten. Volgens de verkoper is het sluiter- en flair-probleem door Nikon opgelost. De D750 welke mij wordt aangeboden is 2,5 jaar oud en heeft circa 5.000 clicks.

Wat kunnen jullie mij adviseren?
Groeten,
Eugène

Mooi, al dat Nikon-spul!
Gebruikersavatar
euGène_S

Bestuurslid
Berichten: 47


Locatie: Simpelveld
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips bij aanschaf van D750

Berichtdoor ReneG » ma sep 18 2017 9:04 pm

Ik heb het zelf niet ervaren, heb de nieuwste firmware. Ik heb af en toe een beetje olie bovenop de sensor maar dat vind ik geen serieus issue, hij moet sowieso af en toe schoongemaakt worden. Bovendien heeft Nikon een recall actie lopen op de sluiter; je kunt natuurlijk checken of hij daar nog voor in aanmerking komt. Maar als je daar bang voor bent kun je hem beter nieuw kopen met garantie.

Overigens, als ik nu moest kiezen tussen de D750 en de D700 zou de D700 het uitsluitend op de bouw en bediening (en misschien de FPS met de grip erbij) winnen. Verder is de D750 naar mijn mening op alle punten beter. Grote pluspunten is het enorme dynamische bereik, de snelle AF (die bijna in het donker kan zien) en het kantelbare scherm. Ik zou zelf nu de D700 wel houden als backup camera; de 2e hands prijs is relatief laag voor die camera, want hij blijft erg goed.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips bij aanschaf van D750

Berichtdoor Faiz » ma sep 18 2017 9:07 pm

Met de fouten valt het best mee, problemen zitten volgens mij bij de eerste serie. De mijne komt uit 2015, alleen de recall met betrekking tot flare laten doen (niet dat ik er iets van zag dat ie er last van had).
Je zou het serienummer kunnen checken op de Nikon site. (Linkje staat ergens in een ander draadje wat over de recall gaat)

Even vragen of de sensor is schoongemaakt en door wie. Als die zelf heeft lopen prutsen, dan zou ik hem laten liggen, een beschadigde sensor is het duurste om te vervangen. Als die recent door Chipclean is schoongemaakt, dan kan er met de sensor weinig mis zijn.
Als je hem zelf mag testen maak dan even een foto op een lage sluitertijd van een lichtblauwe achtergrond (met de camera bewegen zodra je de sluiterknop hebt ingedrukt), blauwe lucht bijvb, om te checken of de sensor vies is.

Is een nieuwe geen optie D750 geen optie? Ze gaan tegenwoordig voor rond de €2050 over de toonbank.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips bij aanschaf van D750

Berichtdoor Vincent » ma sep 18 2017 9:12 pm

Faiz schreef:Even vragen of de sensor is schoongemaakt en door wie. Als die zelf heeft lopen prutsen, dan zou ik hem laten liggen, een beschadigde sensor is het duurste om te vervangen. Als die recent door Chipclean is schoongemaakt, dan kan er met de sensor weinig mis zijn.


Nou dat is wel heel kort door de bocht, dat niemand meer sensoren mag schoonmaken behalve chipclean..! Toevallig aandelen?

Ik doe het al jaren zelf en nog niets mis met mijn sensors.

Maar goed, bij tweedehands even checken op viezigheid en/of krassen kan inderdaadnooit kwaad.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips bij aanschaf van D750

Berichtdoor Faiz » ma sep 18 2017 10:44 pm

Zou een goeie handel zijn, aandelen Chipclean, ik zal het de volgende keer eens gaan checken ;)

Ik zeg niet dat niemand z'n sensor zelf mag schoonmaken, over een kort door de bocht reactie gesproken. Ik zou alleen niet zo snel een dure camera van een particulier kopen die zelf heeft zitten knutselen. Ik heb meer vertrouwen in een bedrijf die dit professioneel doet, en verzekerd is voor "fuck up's" .

Anyways, sensor checken op vuil... alhoewel ik nu zie dat ie 5000 clicks heeft gedraaid in 2,5 jaar tijd. Niet bijzonder veel. Wordt ie toevallig met een Nikon 24-120 f/4 lens verkocht?
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips bij aanschaf van D750

Berichtdoor Vincent » di sep 19 2017 8:25 am

Faiz schreef:Ik zeg niet dat niemand z'n sensor zelf mag schoonmaken, over een kort door de bocht reactie gesproken. Ik zou alleen niet zo snel een dure camera van een particulier kopen die zelf heeft zitten knutselen.


In de teem 'knutselen' zit al een waardeoordeel verborgen. Daarnaast zeg je dat je alleen zou kopen als hij bij chipclean is gereinigd. Daarmee zeg je impliciet dat iedereen die het zelf doet een knutselaar is...

Zo mag je uiteraard denken, maar in dat geval zou ik überhaupt geen tweedehands kopen. Iedere knutselaar kan immers makkelijk roepen dat het bij chipclean gedaan is... ;)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips bij aanschaf van D750

Berichtdoor Tzigane » di sep 19 2017 10:16 am

Zo wil ik geen camera's waar de lens ooit van verwisseld is, dat geknutsel allemaal. Mogen alleen pro's doen. Hetzelfde geldt voor het verwisselen van de accu of de geheugenkaart. Ik laat dat altijd gewoon door de winkel doen.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips bij aanschaf van D750

Berichtdoor Brutus » di sep 19 2017 10:43 am

Tzigane schreef:Zo wil ik geen camera's waar de lens ooit van verwisseld is, dat geknutsel allemaal. Mogen alleen pro's doen. Hetzelfde geldt voor het verwisselen van de accu of de geheugenkaart. Ik laat dat altijd gewoon door de winkel doen.


Da's natuurlijk vragen om narigheid.
Als de accu leeg is gewoon je toestel inruilen.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tips bij aanschaf van D750

Berichtdoor Tzigane » di sep 19 2017 10:56 am

Ja, heb ik de eerste 3 keer ook gedaan, maar dat werd zo duur dat ik noodgedwongen toch wat grote risico's moest gaan nemen...
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips bij aanschaf van D750

Berichtdoor ben42 » di sep 19 2017 11:58 am

Zelf wel eens wat schoongemaakt, maar daar ben ik niet handig genoeg in. (Voor mij zit de sensor en diep in de camera en lastig te zien).

Daarom ooit een D70 eenmaal door een fotozaak laten schoonmaken.
Het woord ontevreden drukt niet voldoende uit wat ik er van vond.

Nu ga ik af en toe naar Beverwijk en laat daar de camera schoonmaken. Daar ben ik zeer tevreden over.

Zelf ben ik ook een persoon die niet zo gemakkelijk een tweede hands camera koop. Om de kosten toch te drukken doe ik dan maar wat langer met de camera's die ik wel koop en ik koop niet altijd het nieuwste model.

Bij aankoop van een tweede hands camera zou ik de sensor middels een opname goed checken. **) Maar zelfs op een splinternieuwe camera vind ik over het algemeen nog wel zeeeeer kleine vlekjes als ik het contrast maar voldoende opvoer.

Ben

**)
Opname met klein diafragma, lange sluitertijd onscherp gesteld op een vel wit papier. Daarna middels lightroom (of ander pakket) de RAW opname het contrast flink opvoeren middels de curve en dan de opname bekijken. Vrijwel altijd vind je wel wat 'stofjes/vlekjes' op de sensor, welke bij een normale opname echt niet zichtbaar zijn.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tips bij aanschaf van D750

Berichtdoor euGène_S » di sep 19 2017 5:27 pm

Bedankt voor jullie tips!

Morgen krijg ik de camera te leen. Mag er een week mee spelen :D
Zal de door jullie voorgestelde controles uitvoeren en kijken wat de resultaten zijn.

Volgens mijn collega zijn de updates mbt sluiter en flare opgelost bij Nikon. Kijken of ik dit bij Nikon kan controleren.

De aanschaf van een nieuwe D750 is niet bij mij opgekomen, omdat ik nog tevreden ben met mijn D700.
Kan de D750 voor een mooie prijs van hem overnemen. Anders was ik er niet over begonnen, maar als je een stap kunt maken, is dit altijd te overwegen.

Kijken of ik straks kan slapen :roll:
Groeten,
Eugène

Mooi, al dat Nikon-spul!
Gebruikersavatar
euGène_S

Bestuurslid
Berichten: 47


Locatie: Simpelveld
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips bij aanschaf van D750

Berichtdoor jan » di sep 19 2017 7:20 pm

Hier staat in ieder geval 1 controlepunt welke je zelf kan controleren indien het een body betreft uit de aangegeven periode.
Behoort de camera tot de categorie met mogelijke lichtvlekken van felle lichtbron (update 20-01-2015) probleem en is de camera voorzien van een zwarte punt in de statiefaansluiting aan de onderkant van de camera, zoals weergegeven in de onderstaande foto, dan zijn de maatregelen om dit probleem op te lossen al toegepast.
https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_article?articleNo=000006463&sitecode=nl_NL&ctry=NL&lang=nl_NL

En hieronder de link naar het 2e probleem:
https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_article?articleNo=000006489&sitecode=nl_NL&ctry=NL&lang=nl_NL
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips bij aanschaf van D750

Berichtdoor euGène_S » wo sep 20 2017 5:00 pm

Zo camera in ontvangst genomen.
Nu kijken welke beter bevalt.
De controle punten zoals aangegeven door Jan gecontroleerd. Camera heeft een zwart puntje in de statiefaansluiting.
Voor het tweede probleem komt het serienummer niet in aanmerking volgens de Nikon-site.
Nu aan de slag!

Bedankt voor jullie inbreng!
Groeten,
Eugène

Mooi, al dat Nikon-spul!
Gebruikersavatar
euGène_S

Bestuurslid
Berichten: 47


Locatie: Simpelveld
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips bij aanschaf van D750

Berichtdoor Nikkormaat » wo sep 20 2017 6:21 pm

Behoort de camera tot de categorie met mogelijke lichtvlekken van felle lichtbron (update 20-01-2015) probleem en is de camera voorzien van een zwarte punt in de statiefaansluiting aan de onderkant van de camera, zoals weergegeven in de onderstaande foto, dan zijn de maatregelen om dit probleem op te lossen al toegepast.

Dit heb ik in het verleden ook al eens geopperd. Toen werd er terecht gereageerd met "Dat stipje kan iedereen er wel inzetten". Dus 100% zekerheid biedt dat stipje niet.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tips bij aanschaf van D750

Berichtdoor euGène_S » ma sep 25 2017 8:17 pm

Klopt helemaal, Nikkormaat!
Die 100% zekerheid krijg je niet, maar zou niet weten waarom mijn collega hierover zou liegen.
In zijn situatie zou ik dat niet doen. Heb je altijd gezeur op het werk.
Groeten,
Eugène

Mooi, al dat Nikon-spul!
Gebruikersavatar
euGène_S

Bestuurslid
Berichten: 47


Locatie: Simpelveld
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten