DX-glas op D600

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

DX-glas op D600

Berichtdoor GraafFoto » vr nov 03 2017 10:18 am

Hoi, wellicht vaker door anderen gevraagd, maar ik doe het toch nog een keer....

Ik sta op het punt een D600 te kopen.
Aangezien ik vanwege budget nog geen goed FX-glas kan kopen, vraag ik me af of ik mijn Sigma 17-50 f2.8 (DC - dus alleen voor aps-c) kan gebruiken op de d600.

Ik weet dat er twee mogelijkheden zijn:
- Camera op DX-stand zetten...maar welke kwaliteit levert mij dit op? Merk ik dan verschil met mijn huidige D7100?
- Camera op FX-stand laten staan, en dan heb ik t/m ...mm vignet. Vanaf wanneer geen vignetering?

Verder heb ik nog de Sigma 50-150 2.8, 18-35 f1.8 en de tokina 11-16 f2.8
Zijn deze allemaal onbruikbaar op een FX-camera zoals deze D600?

Wellicht ook handig wanneer iemand dit kan onderbouwen, ook liefst aan de hand van voorbeelden.

Dank!
Nikon Z6 - FTZ - Sigma 70-200 2.8 Sport - Sigma 150-600 Cont. - Tokina 100mm 2.8 macro - Viltrox 85mm 1.8 (Z-mount) - Nikon 50mm 1.8 AF-S
GraafFoto

Forumlid
Berichten: 91


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: DX-glas op D600

Berichtdoor René.Vermey » vr nov 03 2017 12:39 pm

Uit eigen ervaring weet ik dat de Tokina 11 16 alleen op 16 mm geen vignettering biedt bij full frame. Toch heb ik nooit overwogen om de tokina 11 16 te vervangen voor een andere FX groothoeklens. 16 mm is wijd zat voor mij.
Je andere objectieven kan ik niet zoveel over zeggen, wellicht iemand anders wel.
Eerst denken, dan doen, dan overdenken en overdoen!
Gebruikersavatar
René.Vermey

Socialmedia
Berichten: 539


Locatie: Harmelen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: DX-glas op D600

Berichtdoor Vincent » vr nov 03 2017 12:44 pm

GraafFoto schreef:- Camera op DX-stand zetten...maar welke kwaliteit levert mij dit op? Merk ik dan verschil met mijn huidige D7100?


Dit is sowieso gemakkelijk (en generiek) te beantwoorden.

Beide bodies hebben (nagenoeg) gelijke resolutie (24Mp), de D600 in Dx mode zal daarvan dus aanzienlijk minder pixels overhouden (10Mp) waardoor je behoorlijk inlevert in resolutie/oplossend vermogen tov jouw D7100.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DX-glas op D600

Berichtdoor Patrick » vr nov 03 2017 12:46 pm

Waarom stap je überhaupt over op een FX camera? Dat heeft pas zin als je er ook het bijbehorende glaswerk bij hebt... Ik zou lekker op DX blijven zolang dat het geval is. Ik heb destijds eerst FX glas gekocht en toen dat op orde was er een FX camera bij gekocht en het laatste DX glas verkocht.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DX-glas op D600

Berichtdoor GraafFoto » vr nov 03 2017 1:23 pm

djunclesam schreef:Beide bodies hebben (nagenoeg) gelijke resolutie (24Mp), de D600 in Dx mode zal daarvan dus aanzienlijk minder pixels overhouden (10Mp) waardoor je behoorlijk inlevert in resolutie/oplossend vermogen tov jouw D7100.

Trve !!!
Ik heb zojuist besloten om dit niet door te zetten.
Zoals hier ook gezegd, en ik zelf eigenlijk ook weet, heb ik een mooie set glas en camera liggen waar ik het voorlopig nog gewoon lekker mee blijf doen.

Thx guys.

Topic mag op slot!
Nikon Z6 - FTZ - Sigma 70-200 2.8 Sport - Sigma 150-600 Cont. - Tokina 100mm 2.8 macro - Viltrox 85mm 1.8 (Z-mount) - Nikon 50mm 1.8 AF-S
GraafFoto

Forumlid
Berichten: 91


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: DX-glas op D600

Berichtdoor Vincent » vr nov 03 2017 1:34 pm

Patrick schreef:Waarom stap je überhaupt over op een FX camera? Dat heeft pas zin als je er ook het bijbehorende glaswerk bij hebt...


De D600 is nieuw niet te krijgen dus ik kan me ook voorstellen dat TS een mooie aanbieding heeft om voordelig een goede D600 te kopen... Dan zou ik er een occasion 50mm 1.8 bij kopen en je kunt aan de slag voor nog geen 100 euro extra.

Het 'glas-eerst-argument' komt vaak langs maar daardoor lopen ontzettend veel hobbyisten met onnodig duur en zwaar materiaal, terwijl ze uiteindelijk die stap uberhaubt nooit gaan maken. En groot zwaar spul... daar heb jij ook een mening over geloof ik :lol:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DX-glas op D600

Berichtdoor Patrick » vr nov 03 2017 2:19 pm

Mijn "glas eerst" geldt alleen als je daadwerkelijk de overstap gaat maken. Nog niet zeker, dan geldt de regel net en zou ik objectieven kopen die passen bij het DX formaat.

Ik raad de meeste mensen aan om NIET naar FX over te stappen. Voor de meeste hobbyfotografen nergens voor nodig. Toch?

En inderdaad; ik kan zo mijn zware FX camera met bijbehorend glasservies pakken... maar loop vrijwel altijd met mijn APS-C systeemcamera rond. En dat lukt best aardig. :D
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DX-glas op D600

Berichtdoor GraafFoto » vr nov 03 2017 2:21 pm

djunclesam schreef:
De D600 is nieuw niet te krijgen dus ik kan me ook voorstellen dat TS een mooie aanbieding heeft om voordelig een goede D600 te kopen... Dan zou ik er een occasion 50mm 1.8 bij kopen en je kunt aan de slag voor nog geen 100 euro extra.

TS???
50mm 1.8 AF-D, any good?
Nikon Z6 - FTZ - Sigma 70-200 2.8 Sport - Sigma 150-600 Cont. - Tokina 100mm 2.8 macro - Viltrox 85mm 1.8 (Z-mount) - Nikon 50mm 1.8 AF-S
GraafFoto

Forumlid
Berichten: 91


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: DX-glas op D600

Berichtdoor Richard » vr nov 03 2017 6:22 pm

Topic Starter.

Over de 50 mm is aardig wat geschreven: https://www.google.nl/search?q=50+mm+1. ... hgPX6JSABw
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DX-glas op D600

Berichtdoor Hans Braakhuis » za nov 04 2017 12:19 pm

Ach, elke FX Nikon camera, heeft in de gaten dat er DX glas op gezet wordt, en zal vanzelf overstappen naar het FX formaat. Speciaal gedaan voor hen die willen overstappen naar het grotere formaat en er nog niet direct het geld voor hebben, om ook de FX objectieven aan te schaffen.
En als je een D600 of nieuwer hebt, kun je op zoek gaan naar een 50 mm f/1,8 oid. Begin rustig aan.
Gebruik mijn D600 nog steeds naar volle tevredenheid. Geen haar op m'n hoofd denkt er aan om iets nieuws aan te schaffen. Met een D750 ga ik er niet wacht op voorruit, met een D850 wel, als die zo straks gebruikt volop te koop is, misschien.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten