Nikon d5300 vervangen door d600

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Nikon d5300 vervangen door d600

Berichtdoor Louise » wo nov 22 2017 6:50 pm

Hallo allemaal
Ik ben student fotografie en momenteel heb ik een d5300 camera. Nu ben ik een d600 body tegen gekomen (tweedehands) voor een zeer aanlokkelijke prijs en met 19.500 kliks. Wat zouden jullie doen? En wat is het maximum dat je nog zou willen uitgeven aan de d600 body?

Alvast bedankt :D
Louise

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon d5300 vervangen door d600

Berichtdoor Robert » wo nov 22 2017 7:15 pm

Zijn je objectieven geschikt voor een fx-camera? Zo niet dan moeten deze ook vervangen worden.
Welkom op het forum overigens.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2638


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon d5300 vervangen door d600

Berichtdoor Patrick » wo nov 22 2017 9:56 pm

Inderdaad. Welke objectieven heb je. En wat mis je nu bij de D5300. Kleine scherptediepte?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon d5300 vervangen door d600

Berichtdoor Janvis » do nov 23 2017 12:43 pm

Ik zou scherptediepte nou niet bepaald als eerste reden aandragen om over te stappen naar FX, er is wel iets verschil maar het verschil is maar klein.

Ik zou zelf denk ik zeggen,

1.werk je graag met prime lenzen?

2.Werk je veel in situaties met weinig licht waarbij de iso waardes snel omhoog zullen gaan?

3.Ben je vroeger het 35mm formaat gewend en ben je gewend aan bepaalde perspectieven en beeldhoeken in relatie tot een bepaald brandpunt en vind je vanuit dat punt bekeken de DX beelden en perspectieven verwarrend?

4. Groothoek zou nog een dingetje kunnen zijn hoewel je tegenwoordig met lenzen als een 10-xx of zelfs 8-xx toch ook extreem veel groothoek hebt voor de crop camera waarmee je niet erg veel mist t.o.v. de FX varianten. Het enige gemis (als je het zo wilt noemen) zijn de hoogwaardige prime groothoeken in die brandpunten.

Is de vraag op 1 van de vragen volmondig "ja" (waarbij 4 een beetje een twijfelgevalletje is, voor mijzelf tenminste) dan zou de overstap een zeer logische stap zijn, zaken als de iets kleinere scherptediepte's zijn dan meer een leuk meenemertje dan dat het een reden op zichzelf zou zijn om over te stappen.

Dan even over de D600, daar waren destijds problemen met de suiten als ik me niet vergis wat er voor zorgde dat je olie vlekken op je sensor kon krijgen. Als je niet zeker weet of de sluiter is vervangen door een verbeterd type zou ik er nog even goed over nadenken en misschien gaan zoeken naar een gebruikte D610.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten