ontspanknopprobleem D750

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

ontspanknopprobleem D750

Berichtdoor nikoyama » ma dec 04 2017 2:09 pm

Collegae,

Onlangs maakte ik 's avonds foto's van mijn nichtje op een rijdende motor met het ingebouwde flitsertje. Wat mij opviel dat de camera direct afging zonder dat ik de ontspanknop half had ingedrukt. De foto kwam dus te vroeg. Tevens vond ik de foto nogal licht en flets. De camera had de ISO waarde automatisch opgeschroefd naar 3200 ISO. Vanmiddag ging de scherpstelling met halfingedrukte knop wel goed, zonder dat de sluiter meteen afging. Ik heb het verschijnsel een tijd terug ook al gemerkt bij motorsportopnamen in Assen. Zijn er meer D750 bezitters met ontspanknopproblemen. En hoe zijn de ervaringen met de belichting?

Met vriendelijke groet,

Nikoyama

Hier een voorbeeld van een fletse foto:

Afbeelding

Dezelfde foto, maar dan via automatische nivo's van Photoshop Elements 14

Afbeelding
Laatst gewijzigd door nikoyama op ma dec 04 2017 6:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: ontspanknopprobleem D750

Berichtdoor gijs sandberg » ma dec 04 2017 3:15 pm

Beste N,
Ik bezit geen D750, maar een enkele hint.
Is er in het ene geval niet sprake van auto-iso zonder flits ?
In het andere geval kan de vertraging een gevolg zijn van het opladen van de flitser en/of een instelling als red-eye-reduction.
Beiden kunnen aanleiding zijn tot ontspan vertraging...
Dat laatstse (red-eye) heeft me i.c.m. een andere kamera ook enige hoofdbrekens gekost.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ontspanknopprobleem D750

Berichtdoor nikoyama » ma dec 04 2017 6:47 pm

Gijs,

Er was geen sprake van vertraging, maar juist het omgekeerde. De bedoeling was om de motor te volgen met half-ingedrukte ontspanknop, en dan op de juiste afstand door te drukken. Maar hij ging meteen af toen ik nog maar net de knop raakte.
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: ontspanknopprobleem D750

Berichtdoor Ad B » do dec 07 2017 5:27 pm

Hoi,

Heb je de instelling van je "AE-L/AF-L" knopje veranderd? (Back Button Focus)
(Custom Settings f4, Assign AE-L/AF-L button, AF-ON... als ik me niet vergis...)
Dan stel je scherp met dát knopje.
Dan heeft de ontspanknop nog meer één functie... plaatje maken.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten