Scherpstel probleem

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Scherpstel probleem

Berichtdoor maltje1962 » za dec 09 2017 2:28 pm

Nog ff dit
Als ik toestel gebruik ZONDER ael knop te gebruiken kan ik enkel afdrukken als foto scherp is.

Mvg
maltje1962

Forumlid
Berichten: 56


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Scherpstel probleem

Berichtdoor ATOR » za dec 09 2017 3:03 pm

maltje1962 schreef:Af-on?
Om scherpstelling onafhankelijk van de lichtmeting te kunnen doen.Mvg

Dan kun je beter eerst een (spot)lichtmeting doen, dan de exposure locken en daarna scherpstellen met het half indrukken van de sluiterknop. Eerst back button focussen, dan ergens een lichtmeting doen en daarna afdrukken zorgt ervoor dat de scherpte bij de kleinste beweging niet meer ligt waar je hem wilt hebben. Back button focus is voor wat jij ermee wilt bereiken helemaal niet handig.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstel probleem

Berichtdoor imaginary_nl » za dec 09 2017 3:36 pm

Af op ael knop werkt het beste op AF-C. Richt op hetgene wat je scherp wilt hebben, druk op ael en laat los. Opnieuw kaderen en afdrukken.

Af op ael is alleen voor autofocus aan bij knop indrukken en uitgeschakeld bij loslaten. Uit mijn hoofd hebben de genoemde menuinstellingen daar geen invloed op. AF-S in combinatie met af op ael knop is onlogisch.

Ik fotografeer veel bewegende onderwerpen. Wat ik doe, dus persoonlijk, is het volgende.
Af staat altijd op AF-C. Af bediening op ael knop. AF veld is 3d tracking of meerdere velden of groep.
Belichting staat op centrum, geen matrix.
Soms is dat niet nauwkeurig genoeg en wil je alleen het middelste af punt of spotmeting.
De D750 heeft twee programmeerbare knoppen aan de voorzijde: scherptediepte en fn denk ik. Op mijn D850 en D3s kan ik die als volgt instellen: preview geeft centrum af sensor, fn geeft spotmeting.

Voila, je kunt nu supersnel verschillende instellingen gebruiken, zonder menu's en met alleen jouw rechterhand!
Afdrukken met de wijsvinger
Af met de duim
Middelste af punt selecteren met middelvinger
Spotmeting met ringvinger.
Combinaties zijn uiteraard ook mogelijk.

Misschien even wennen, voor mij werkt het!

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstel probleem

Berichtdoor maltje1962 » za dec 09 2017 7:20 pm

ATOR schreef:
maltje1962 schreef:Af-on?
Om scherpstelling onafhankelijk van de lichtmeting te kunnen doen.Mvg

Dan kun je beter eerst een (spot)lichtmeting doen, dan de exposure locken en daarna scherpstellen met het half indrukken van de sluiterknop. Eerst back button focussen, dan ergens een lichtmeting doen en daarna afdrukken zorgt ervoor dat de scherpte bij de kleinste beweging niet meer ligt waar je hem wilt hebben. Back button focus is voor wat jij ermee wilt bereiken helemaal niet handig.


Je kan toch ook eerst lichtmeting doen en dan back Button focussen?Geen probleem als het onderwerp wat verplaatst.

Mvg
maltje1962

Forumlid
Berichten: 56


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Scherpstel probleem

Berichtdoor kawaracer » zo dec 17 2017 2:40 pm

Het nut van die scherpstellingprioriteit af te kunnen zetten is om te kunnen scherpstellen en herkaderen. Voor mij is AF-c en back button focus de ideale combinatie voor sport en concerten
kawaracer

Forumlid
Berichten: 194


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten