Bracketingknop werkt niet

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Bracketingknop werkt niet

Berichtdoor Nikkormaat » wo jan 10 2018 7:51 am

Met het oog op de aanstaande HDR-dag, wilde ik vast iets met bracketing gaan proberen. In het menu een en ander ingesteld, maar toen bleek dat de camera niet op de bracketingknop reageert. Daardoor kan ik aantal te nemen foto's niet instellen en wordt er na het indrukken van de ontspanknop slechts 1 foto gemaakt. Kent iemand dit euvel? Is zoiets te verhelpen met een reset? Ik heb al mijn instellingen opgeslagen onder U1 en U2. Staan die dan op de SD-kaart of ben ik die instellingen dan kwijt?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bracketingknop werkt niet

Berichtdoor justme » wo jan 10 2018 8:19 am

wat zijn je exacte handelingen met betrekking tot de fysieke bracketing knop linksboven? Je moet deze immers ingedrukt houden, en met je stelwieltjes de instelling activeren.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bracketingknop werkt niet

Berichtdoor Nikkormaat » wo jan 10 2018 9:36 am

Volgens mij zou ik tijdens het indrukken van de bracketingknop op de monitor moeten kunnen zien dat ik de waarde met een instelwiel kan / moet bepalen. De monitor blijft echter zwart
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bracketingknop werkt niet

Berichtdoor justme » wo jan 10 2018 9:44 am

en je zoeker, of bovenste display?

en anders nog even dubbelchecken: vanaf pagina 202


http://download.nikonimglib.com/archive2/lVX3J00uq4ty01MQI9z15WuVHA93/D750FM_DL(Nl)01.pdf

ps.
bracketing werkt overigens alleen in de PSAM standen, en ik neem aan dat de U1 en U2 daar ook onder vallen, maar hangt wellicht van de gekozen instellingen af!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bracketingknop werkt niet

Berichtdoor Nikkormaat » wo jan 10 2018 11:06 am

Ook niets in zoeker of bovenste venster. Gebruiksaanwijzing heb ik al zonder resultaat bekeken
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bracketingknop werkt niet

Berichtdoor justme » wo jan 10 2018 11:26 am

In je foto-opname-menu moet je HDR uitzetten, op off zetten. anders werkt deze bracketing functie niet

zie voorbeeld, maar dan de een na laatse

Afbeelding
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bracketingknop werkt niet

Berichtdoor Nikkormaat » wo jan 10 2018 12:17 pm

Dank je. Ik ga het uitproberen
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bracketingknop werkt niet

Berichtdoor Snowdog » wo jan 10 2018 12:27 pm

Als je 5 foto,s in stelt dan moet je 5 keer op de ontspanner drukken .

Als je de zelfontspanner op 2 sec instelt , dan maakt hij de 5 foto,s achter elkaar .

Gr Ron
Gebruikersavatar
Snowdog

Forumlid
Berichten: 161


Locatie: Limburg
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bracketingknop werkt niet

Berichtdoor justme » wo jan 10 2018 12:34 pm

@snowdog, daar heb je dan wel extra instellingen voor nodig om dat te bereiken;)

Wat ik zelf ook wel eens doe is in burst schieten. ik stel dan het maximum aantal afdrukken af op het aantal wat ik bij bracketing ingestekd heb,
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bracketingknop werkt niet

Berichtdoor ATOR » wo jan 10 2018 12:57 pm

Op Ch of Cl schiet hij alle foto's van de bracket bij één lange sluiterindrukking.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bracketingknop werkt niet

Berichtdoor justme » wo jan 10 2018 1:57 pm

Kun je dat wellicht ruimer omschrijven?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bracketingknop werkt niet

Berichtdoor ATOR » wo jan 10 2018 2:40 pm

Als je een bracket van 5 foto's ingesteld hebt en je de camera op shooting mode Continuous zet (Ch, Cl of Qc) dan maakt hij als je de sluiter ingedrukt houdt alle 5 foto's van de bracket achter elkaar.
Bij het handmatig één voor één maken van de foto's van een bracket vergat ik regelmatig of ik ze nu wel allemaal gedaan had en waar ik precies zat in de bracket. Op Ch maakt hij in één keer de hele bracket af. Zelfs wanneer je al een paar foto's gemaakt hebt zal hij bij Ch stoppen als de actieve bracket afgerond is.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bracketingknop werkt niet

Berichtdoor Nikkormaat » wo jan 10 2018 3:47 pm

Dank voor jullie reacties. Helaas is het probleem hiermee niet opgelost.
bracketing werkt overigens alleen in de PSAM standen

Ik werk uitsluitend in A, S en M
In je foto-opname-menu moet je HDR uitzetten, op off zetten. anders werkt deze bracketing functie niet

HDR staat al uit.
Als je 5 foto,s in stelt dan moet je 5 keer op de ontspanner drukken. Als je de zelfontspanner op 2 sec instelt , dan maakt hij de 5 foto,s achter elkaar .

Als je een bracket van 5 foto's ingesteld hebt en je de camera op shooting mode Continuous zet (Ch, Cl of Qc) dan maakt hij als je de sluiter ingedrukt houdt alle 5 foto's van de bracket achter elkaar.

Het instellen van het aantal foto's lukt juist niet, omdat de monitor na en tijdens het indrukken van de bracketingtoets zwart blijft. Er verschijn evenmin informatie in de zoeker of in het venster bovenop de camera.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bracketingknop werkt niet

Berichtdoor ATOR » wo jan 10 2018 4:04 pm

Mijn bijdrages waren een reactie op Wiebe. Volgens mij is jouw bracketingknop gewoon stuk Nikkormaat. Tot de reparatie zul je manueel moeten werken en voor elke 1ev stap je sluitertijd moeten halveren/verdubbelen. Ik hoop dat je nog garantie hebt.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bracketingknop werkt niet

Berichtdoor justme » wo jan 10 2018 4:07 pm

ja je zou nog een reset kunnen uitvoeren, anders lijkt het mij ook een servicebeurtje
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten