Iso waarde

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Iso waarde

Berichtdoor Vincent » ma jan 22 2018 8:06 am

Zet hier anders eens een voorbeeld neer, eventuele t een link naar een raw bestand. Mits de basis goed is kun je met goed naverscherpen wel dat beetje extra meegeven.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Iso waarde

Berichtdoor markdv77 » ma jan 22 2018 8:38 am

ArnoD750 schreef:Mijn volgende stap zal toch worden om mijn sluitertijd wat korter te maken en ISO toch wat lager, echter ISO 640 is niet gek hoog. Gisteren onder ideale omstandigheden mussen kunnen fotograferen. Relatief dichtbij in goede belichting. ISO 640 F6.3 1/1000 600mm. Optimale scherpte ontbreekt echter.


Ik ken de Tamron niet, maar heb de Sigma 150-600 C en die knapt tegen de 600mm echt duidelijk op van nog een stopje (f9) knijpen.
Heb je dat wel eens geprobeerd?
Gebruikersavatar
markdv77

Forumlid
Berichten: 49


Locatie: Wijdemeren
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Iso waarde

Berichtdoor imaginary_nl » ma jan 22 2018 8:41 am

F6.3 op jouw objectief geeft niet optimale scherpte. Ik zou een f8 proberen. Ik ga er vanuit dat je "statische" vogels fotografeert en geen vliegende.

Ik heb geen D750, maar op mijn D3s/D850 met 600mm zou ik zoiets doen:
-f8
-Sluitertijd 1/1000s om te proberen, je kunt misschien lager. Afhankelijk van stabiliteit, jouw techniek en de beweging van het onderwerp. Hoge resolutie betekent kortere tijden.
-Auto iso, max 6400 o.i.d afhankelijk van de resultaten op jouw toestel.
-lichtmeting centrum
-belichtingscompensatie +1/3 of 2/3. Controleer hoge lichten op clipping.

Wanneer er genoeg licht is (...) dat moet je hiermee minstens iets bruikbaars kunnen produceren. Is het te donker, dan moet je improviseren. Lagere sluitertijden geeft grotere kans op onscherpte, hogere iso meer ruis en minder kleur.
Maar dat is altijd beter dan een onscherpe foto.

De rest kan in nabewerking.

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Iso waarde

Berichtdoor ArendV » ma jan 22 2018 8:54 am

Ik zou eerst eens een test doen op een vast voorwerp in de tuin op jouw stabiele statief en in Liveview op 600mm vol open op f/6.3 en op f/8. Dan sluit je autofocus problemen (zoveel mogelijk) uit.
Als jij dan wel tevreden bent over de scherpte, dan moet je naar jouw autofocus instellingen gaan kijken en/of controleren op back/frontfocus.
Is de scherpte bij deze test niet naar jouw zin, terug naar de winkel !
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Iso waarde

Berichtdoor ArnoD750 » ma feb 19 2018 11:18 pm

Patrick, bedankt.
Ik ben momenteel op vakantie (met ideale lichtomstandigheden moet ik wel zeggen) ik had ook van iemand anders het advies gekregen om mijn diafragma iets meer te knijpen. Sluitertijd heb ik hier ook in veel gevallen op max. 1/1000 gezet en hier hele mooie resultaten mee gekregen.
In enkele foto's zelfs nog met 1/800.

Arno.
ArnoD750

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Iso waarde

Berichtdoor Ronald Jan » di feb 20 2018 9:40 am

Misschien heb je hier wat aan?
viewtopic.php?f=35&t=68792
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten