Iso waarde

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Iso waarde

Berichtdoor ArnoD750 » ma jan 15 2018 8:47 pm

Hallo, net nieuw op dit forum en al heel veel kennis mogen lezen. Mijn eigen kennis is nog matig. Ik fotografeer ongeveer 3 jaar nu en sinds een jaar heb ik een Nikon D750 met 24-70 2.8 en een Nikon 105mm 2.8
Heel recent heb ik een Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 Di Vc Usd G2 gekocht omdat ik wat meer vogelfotografie wil doen. Omdat ik daarbij snellere sluitertijden gebruik (bijvoorbeeld 1/2000) en ik mijn diafragma op maximaal F6.3 kan zetten bij 600 mm heb ik een hogere ISO waarde nodig om nog enigszins goed belichte foto's te krijgen. Echter wanneer ik auto ISO kies knalt mijn camera eigenlijk naar naar mijn menig onacceptabel hoge waardes. (ISO 8000 en hoger ,zelfs overdag bij redelijk normale belichting). Kan ik dit nog op een andere manier omzeilen of anders instellen op mijn camera? Wellicht ook nog wat andere dingen verkeerd ingesteld?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Arno.
ArnoD750

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Iso waarde

Berichtdoor Nikkormaat » ma jan 15 2018 8:55 pm

F 6.3 en 1/2000 vergt behoorlijk veel licht. Heb je al geprobeerd de auto-ISO uit te schakelen en de ISO dan handmatig in te stellen met de door jou gewenste combinatie van diafragma en sluitertijd om te controleren wat er dan voor ISO uit komt?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Iso waarde

Berichtdoor Ruud_388 » ma jan 15 2018 8:59 pm