Iso waarde

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Iso waarde

Berichtdoor ArnoD750 » ma jan 15 2018 8:47 pm

Hallo, net nieuw op dit forum en al heel veel kennis mogen lezen. Mijn eigen kennis is nog matig. Ik fotografeer ongeveer 3 jaar nu en sinds een jaar heb ik een Nikon D750 met 24-70 2.8 en een Nikon 105mm 2.8
Heel recent heb ik een Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 Di Vc Usd G2 gekocht omdat ik wat meer vogelfotografie wil doen. Omdat ik daarbij snellere sluitertijden gebruik (bijvoorbeeld 1/2000) en ik mijn diafragma op maximaal F6.3 kan zetten bij 600 mm heb ik een hogere ISO waarde nodig om nog enigszins goed belichte foto's te krijgen. Echter wanneer ik auto ISO kies knalt mijn camera eigenlijk naar naar mijn menig onacceptabel hoge waardes. (ISO 8000 en hoger ,zelfs overdag bij redelijk normale belichting). Kan ik dit nog op een andere manier omzeilen of anders instellen op mijn camera? Wellicht ook nog wat andere dingen verkeerd ingesteld?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Arno.
ArnoD750

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Iso waarde

Berichtdoor Nikkormaat » ma jan 15 2018 8:55 pm

F 6.3 en 1/2000 vergt behoorlijk veel licht. Heb je al geprobeerd de auto-ISO uit te schakelen en de ISO dan handmatig in te stellen met de door jou gewenste combinatie van diafragma en sluitertijd om te controleren wat er dan voor ISO uit komt?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Iso waarde

Berichtdoor Ruud_388 » ma jan 15 2018 8:59 pm

Hallo, ik ken het menu van de D750 niet maar bij mijn D810 kun je de maximale ISO-gevoeligheid bij AUTO-ISO instellen in het OPNAMEMENU.
Ikzelf heb die op 1600ISO gezet.

Succes!
Gr,
Ruud
----------
Mooie Nikon, Manfrotto, Sirui en ThinkTank spullen
http://www.flickr.com/photos/12614588@N03/
Gebruikersavatar
Ruud_388

Forumlid
Berichten: 391


Locatie: Berkel en Rodenrijs
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Iso waarde

Berichtdoor ArnoD750 » ma jan 15 2018 9:10 pm

Ik denk dat vogelfotografie minimaal 1/2000 vergt zou het niet? Ik kan de maximale iso waarde ook instellen in mijn instellingen of gewoon handmatig instellen op bijvoorbeeld Iso 4000, wat nog enigszins acceptabel is om goed detail van de vogels te houden. Wanneer ik dit echter doe zijn de foto's natuurlijk te donker. Ik hoef toch niet te flitsen bij vogelfotografie? (-:
ArnoD750

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Iso waarde

Berichtdoor justme » ma jan 15 2018 9:15 pm

Je moet bij je auto iso ook nog een drempelwaarde invullen voor je langzaamste sluitertijd.

Wanneer je onder die ingestelde waarde dreigt te geraken door de gemeten belichting, vanaf dat punt gaat je auto iso in werking treden. En zal je iso waarde gaan stijgen
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Iso waarde

Berichtdoor ArnoD750 » ma jan 15 2018 9:23 pm

Oké daar ga ik zeker eens mee aan de slag. Wanneer ik dat overigens instel, betekend dit dan ook dat de camera onder bepaalde omstandigheden NIET kan afdrukken?
ArnoD750

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Iso waarde

Berichtdoor John Jansen » ma jan 15 2018 9:27 pm

Ik ben net terug uit Polen en heb zeearenden gefotografeerd (vliegend) met een 500mm F4 op iso 1000 en een sluitertijd van 1/200ste in slecht weer. niet makkelijk maar het kán. In jouw geval zal de iso naar 1600 a 2000 gaan.1/2000ste is in veel gevallen echt niet nodig het is ook een kwestie van oefenen en uitproberen hoever je kunt gaan, voor de foto's uit polen kijk eens op mijn FB pagina.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Iso waarde

Berichtdoor henkk » ma jan 15 2018 9:33 pm

ArnoD750 schreef:Oké daar ga ik zeker eens mee aan de slag. Wanneer ik dat overigens instel, betekend dit dan ook dat de camera onder bepaalde omstandigheden NIET kan afdrukken?

Nee, afdrukblokkades zijn er niet icm belichting. Alleen als optie bij scherpstelling.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Iso waarde

Berichtdoor ArnoD750 » ma jan 15 2018 9:39 pm

Bedankt voor de hulp. Ik ga er mee aan de slag.
ArnoD750

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Iso waarde

Berichtdoor jvdme » di jan 16 2018 2:19 am

......1/2000 s echt niet nodig ......
Dat denk ik ook. Ik zou het eens proberen met 1/500 en 1/1000 s (of tussenliggende waarden), volgens mij kan dat prima. Scheelt 1 of 2 stops.
jvdme

Forumlid
Berichten: 447



Onderwerp:

Re: Iso waarde

Berichtdoor gijs sandberg » di jan 16 2018 12:24 pm

Beste Arno,
Welkom.
Zoals al eerder opgemerkt, Auto-ISO is niet zaligmakend, ik ben er geen voorstander van.
Het evenwicht tussen sluitertijd-scherpte-ISO is (ook handmatig ingesteld) altijd een moeizaam evenwicht.
Een alternatief is een lichtsterke tele(zoom) lens, maar die hebben andere nadelen zoals gewicht en prijskaartje.
Ik zou (om te beginnen) proberen of je met een één-been statief en sluitertijden van ca 1/1000 vooruit kan.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Iso waarde

Berichtdoor MarcvanZuylen » di jan 16 2018 1:34 pm

Je schrijft: .
Omdat ik daarbij snellere sluitertijden gebruik (bijvoorbeeld 1/2000) en ik mijn diafragma op maximaal F6.3 kan zetten bij 600 mm heb ik een hogere ISO waarde nodig om nog enigszins goed belichte foto's te krijgen. Echter wanneer ik auto ISO kies knalt mijn camera eigenlijk naar naar mijn menig onacceptabel hoge waardes. (ISO 8000 en hoger ,zelfs overdag bij redelijk normale belichting).


Zoals ik dat lees ben jij van mening dat die foto (in het geval van de ISO 8000) dus ook gemaakt had kunnen worden met een lagere ISO-waarde? Kun je aangeven met welke instellingen je die foto hebt gemaakt? Een fotograaf bij ons op de club had eenzelfde vraag en heeft die toen bij de fabrikant neergelegd (geen Nikon). Ook hij had een foto waarbij de camera zelf een hele hoge ISO-waarde had gekozen terwijl wij zoiets hadden van: "Waarom heeft de camera voor die hoge ISO-waarde gekozen en niet voor een langere sluitertijd? (voor zover ik me kan herinneren was de foto in de volautomatische stand gemaakt). De fabrikant gaf toen aan dat in de software van de camera tig-duizenden exif-info's van allerlei foto's opgeslagen waren waarmee de camera ging vergelijken als hij in de automaat-stand een foto moest maken. Dan kon het dus voorkomen dat hij voor een hogere ISO-waarde koos in plaats van een langere sluitertijd.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Iso waarde

Berichtdoor Vincent » di jan 16 2018 4:35 pm

gijs sandberg schreef:Zoals al eerder opgemerkt, Auto-ISO is niet zaligmakend, ik ben er geen voorstander van.
Het evenwicht tussen sluitertijd-scherpte-ISO is (ook handmatig ingesteld) altijd een moeizaam evenwicht.


Ik snap jou redenatie niet helemaal. Bij een moeizaam evenwicht is auto-iso juist een goede oplossing omdat je, als je de andere settings goed kiest, eigenlijk nooit op een te hoge iso werkt...

Juist als sluitertijd belangrijk is voor het bevriezen van je onderwerp en ke voldoende scherpte haalt wijd open blijft alleen ISO als onbekende over.

Het alternatief is een verhoogde kans op incorrect belichten (manueel), bewogen foto’s (te lange sluitertijd), of onnodig hoge iso (te korte sluiter of te klein diafragma) en dus onnodig veel ruis.

De enige uitdaging is het vinden van de optimale/kortst mogelijke sluitertijd. 1/2000 lijkt me aan de snelle kant maar sommige beestjes zijn erg snel wat icm bewegende vleugels sowieso sneller bewegingsonscherpte kan opleveren. Dat hoeft niet erg te zijn, maar dat is dan een artistieke keuze (of een onontkoombare keuze als je geen alternatief hebt)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Iso waarde

Berichtdoor Marten » di jan 16 2018 6:17 pm

djunclesam schreef:Ik snap jou redenatie niet helemaal.

Sterker: Ik snap de redenatie helemaal niet. Maar hij wordt door Gijs dan ook niet toegelicht.
Zit je bij een zelf gekozen tijd, diafragma en iso binnen het gebied waarbij er nog goed belicht wordt, dan komt AUTO-iso überhaupt niet in actie. Kom je door (tijdelijk?) mindere lichtomstandigheden even buiten dat gebied, dan wordt zoals Vincent aangaf, de ISO met de kleinst mogelijke stap verhoogd. Is er even later weer voldoende licht, dan zit je weer automatisch op de lagere zelf gekozen iso waarde.
Bovendien is bij diafragmavoorkeur het ook nog eens mogelijk de minimale sluitertijd afhankelijk te maken van de brandpuntafstand, zodat je nooit meer bewegingsonscherpte hoeft te hebben.
Dat doe je zelf nooit beter. Wel even kijken in de zoeker of je het er mee eens bent natuurlijk.

Vroeger sprak je van een halfautomaat. Nu zou je van een 2/3 automaat kunnen spreken.
Natuurlijk een gruwel voor de "manuelo's " onder ons.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Iso waarde

Berichtdoor ArnoD750 » ma jan 22 2018 7:46 am

Zal oefenen blíjven dat is zeker ☺
Ik ben over het algemeen erg tevreden over mijn foto's behalve wanneer mijn brandpunt afstand langer wordt. Ik durf wel te zeggen dat bewegingsonscherpte nu is uitgesloten. Ik werk met een professioneel statief met Gimbal en soms zelfs met digitale ontspanner erbij.
Ik heb ook mijn VC uitgeschakeld wanneer ik werk op mijn statief wat vooraf nog wel eens aanstond.
Ik blijf een bepaalde scherpte missen bij foto's.
Mijn volgende stap zal toch worden om mijn sluitertijd wat korter te maken en ISO toch wat lager, echter ISO 640 is niet gek hoog. Gisteren onder ideale omstandigheden mussen kunnen fotograferen. Relatief dichtbij in goede belichting. ISO 640 F6.3 1/1000 600mm. Optimale scherpte ontbreekt echter.
Bedankt voor jullie reacties en tips.
ArnoD750

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten