Nikon D750, live-view op zwart-wit

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Nikon D750, live-vieuw op zwart-wit

Berichtdoor Vincent » ma feb 12 2018 5:20 pm

wiebeterpstra schreef:Ik vind het dus duidelijk dat het niet behulpzaam is, net als emdeklerk dat onderstreept.


Dat mag uiteraard, ik vraag me dan wel af of je weleens gewerkt hebt met liveview/electronische viewfinder met die functionaliteit. De opmerking:

Ad B schreef:Echter, een “echte”, sprankelende of sensuele, gevoelige zwart\wit foto maak je toch op je Pc.


slaat wat mij namelijk kant nog wal. Een goede zwart-wit foto schiet je anders dan een kleurenfoto. Niet voor niets zien veel zwart wit omzettingen er helemaal niet zo goed uit, ook hier op het forum niet, en dat is meestal niet eens vanwege een slechte zwart-wit omzetting, maar vanwege een 'slechte' basis. De Fuji x100s op zwart wit mode werkt echt ontzettend plezierig. Daar is mijn zwart-wit werk echt een stuk beter van geworden. Misschien onbreekt het mij inderdaad aan de kunde om een kleurenwereld in zwart wit te zien, ik laat me dan graag helpen door de bestaande techniek. Sterker;

Het argument:

wiebeterpstra schreef:Vroeger ja, noem een Ansel Adams of Bresson of een Vivian Maier. Als zij door hun zoeker keken, zagen zij de wereld in kleur of in zwart-wit?


is wat mij betreft hetzelfde als nu uit principe nog met een kaartenboek op schoot in de auto navigeren, alleen omdat ze vroeger ook geen navigatie hadden... De techniek gaat vooruit, dat geeft meer mogelijkheden, die mogelijkheden zelf maken geen betere foto's, kunnen daar wel goed bij helpen. Vroeger had je ook geen AF, geen VR, geen 10.000 ISO/ASA, of >100.000 inmiddels, dat is geen reden om het niet te gebruiken nu het er is...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D750, live-vieuw op zwart-wit

Berichtdoor Ad B » di feb 13 2018 8:43 am

Al je “voorbeelden” met allerlei Fuji’s slaan wat mij betreft kant nog wal.
“Raken kant nog wal”.
Topicstarter fotografeert met een D750.
Als jij de kunde niet hebt om in een kleurenfoto een wellicht mooie zwart\wit foto te zien, moet je daarmee anderen niet aanvallen.
:prost:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D750, live-vieuw op zwart-wit

Berichtdoor emdeklerk » wo feb 14 2018 10:55 am

Tsja. Meningen verschillen. Maar dat is niet erg. Ieder diertje zijn pleziertje. Maar toch:
"een 'echte', sprankelende of sensuele, gevoelige zwart\wit foto maak je toch met een goede analoge camera en objectief met een goede klassieke zwart/witfilm."
Toonschaal. contrast, diepte, beeldvoordracht...
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Nikon D750, live-vieuw op zwart-wit

Berichtdoor Vincent » wo feb 14 2018 11:33 am

Ad B schreef:Als jij de kunde niet hebt om in een kleurenfoto een wellicht mooie zwart\wit foto te zien, moet je daarmee anderen niet aanvallen.
:prost:


Ik bekritiseer de argumentatie, niet de mening... al dat gewijs naar vroeger 'toen men dat ook niet nodig had' zie ik altijd als een zwakte bod. Juist met de huidige technologische ontwikkelingen...

En ik benoem bewust de fuji om aan te geven dat ik wèl ervaring heb met in zwart wit schieten. Geef daarbij aan dat dit voor mij veel voordelen geeft. Als dat compensatie is voor een ontbrekend talent dan is dat ook prima, ik zal de enige niet zijn vermoed ik dan. Juist die praktijk ervaring maakt het een relevante onderbouwing van mijn mening, zelfs als je het met die mening oneens bent...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D750, live-vieuw op zwart-wit

Berichtdoor Patrick » wo feb 14 2018 11:43 am

Ik zou graag wat leren. Kunnen de heren die aangeven dat ze een zwart-wit foto zien als ze een kleurbeeld door de zoeker zien wat voorbeelden laten zien? En dan ook even aangeven waarom je dat alleen kan als je zo kijken kan en dus niet als je de hulp van je camera vraagt?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26816


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D750, live-vieuw op zwart-wit

Berichtdoor justme » wo feb 14 2018 11:48 am

@Vincente

ik kan je wel volgen als je het hebt over compositie, je laat je dan minder afleiden door de kleur.

Maar wat ik wil aangeven is dat men vroeger kleur al 'moest' bekijken, en leren hoe kleur later een grijstint wordt.

kortom vroeger zou men er ook bij gebaat zijn, ter wille van compositie, om alleen in zwart-wit te kunnen kijken door de zoeker.

ik heb overigens ook een A6000 die deze feature heeft in z'n EVF.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D750, live-vieuw op zwart-wit

Berichtdoor emdeklerk » wo mar 07 2018 7:13 pm

Nou nou...
"Echter, een “echte”, sprankelende of sensuele, gevoelige zwart\wit foto maak je toch op je Pc."
Daar is door de analoge fotograaf wel iets op af te dingen. Het wordt steeds beter, maar nog steeds kun je vaak een analoge zwart/wit foto onmiddellijk spotten tussen digitale zwart/wit foto's op exposities in de bekende musea...
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Nikon D750, live-vieuw op zwart-wit

Berichtdoor ATOR » wo mar 07 2018 8:21 pm

Kleur kan erg afleiden van het beoordelen of een beeld wat toon betreft sterk is. Het vereist ervaring om de kleur weg te denken. Ik heb het nooit gedaan maar ik kan me voorstellen dat live zwart/wit kijken een goed manier is om te leren zien hoe de kleurige realiteit zich vertaalt in toonwaarden.

Het lijkt me wel beter om het alleen in het leerproces te gebruiken en los te laten zodra je een feel voor toon krijgt. Kijkend naar een live zwart/wit beeld zul je namelijk niet zien dat de grijze jurk die wegvalt tegen de grijze muur eigenlijk een rode jurk is tegen een groene muur en dat je met een virtueel rood filter een geweldig contrast kunt maken.

Het kunnen beoordelen van lichtwaarden los van kleur zal ook je kleurenfoto's beter maken. Ik kan me goed herinneren dat ik vroeger mijn kleurenfoto's nogal slap vond, dat is pas beter geworden toen ik ze in PS in zwart/wit ging bekijken en apart op toon ging bewerken. Nu hoef ik ze niet meer op zwart/wit te zetten om de toon te beoordelen maar kijken in zwart/wit heeft me veel geholpen.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten