Error melding Nikon D750

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Error melding Nikon D750

Berichtdoor oalammers » wo apr 25 2018 9:14 am

Ongeveer een jaar geleden heb ik bij Kamera Express een nieuwe D750 gekocht. Een geweldige camera waar ik veel plezier van heb.
Nu kreeg ik afgelopen weekend een aantal keer een error tijdens het maken van de foto. Het was net of de shutter / spiegel bleef hangen. Als ik dan ergens anders op focus deed hij het weer en een paar foto's later klonk het weer of hij bleef hangen en kreeg ik weer een error.
Daarna heb ik de geheugenkaartjes en batterijen verwijderd en later weer teruggeplaatst. Ik kon hierna moeiteloos weer 40 foto's nemen. ik ben daarna gestopt met fotograferen dus weet niet of het probleem uiteindelijk ook weg is.
Er zit nog garantie op de camera dus kan hem ter reparatie / inspectie aanbieden bij Kamera Express en dan wordt hij naar Nikon gestuurd.
Hebben jullie dit soort problemen weleens gehad?
oalammers

Forumlid
Berichten: 116


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Error melding Nikon D750

Berichtdoor justme » wo apr 25 2018 9:32 am

jazeker, en heb m op kunnen sturen, ook binnen garantieperiode. Ze hebben uiteindelijk de sluiter vervangen
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Error melding Nikon D750

Berichtdoor Gerard » wo apr 25 2018 9:35 am

Je kunt een test uitvoeren op het serie nummer. Dan kun je direct zien of de sluiter vervangen dient te worden. Deze test kun je uitvoeren op site van Nikon.
Met vriendelijke groet,

Gerard

D750 met diverse objectieven.
Gebruikersavatar
Gerard

Forumlid
Berichten: 371


Locatie: Beusichem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Error melding Nikon D750

Berichtdoor oalammers » wo apr 25 2018 9:38 am

Ja klopt ik had van Nikon ook de site gehad waar ik me serienummer kon testen... helaas viel mijn camera daar niet binnen. Gelukkig kreeg ik bij aankoop 2 jaar garantie! het nadeel is dat je je camera 4 tot 6 weken kwijt bent :-(
oalammers

Forumlid
Berichten: 116


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Error melding Nikon D750

Berichtdoor justme » wo apr 25 2018 10:53 am

4 weken is wel stevig overdreven, ik was de camera rond de twee weken kwijt toen.

Ik moet wel bekennen dat mijn body toen WEL onder die terugroepactie viel, maar ik heb deze issue wel extra genoemd bij het inleveren.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Error melding Nikon D750

Berichtdoor oalammers » wo apr 25 2018 10:56 am

Ik hoop inderdaad dat het eerder 2 weken dan 4 weken zijn.
Stel dat ik nu zou fotograferen en het probleem is er niet meer zou je hem dan alsnog aanbieden ter inspectie / reparatie?
oalammers

Forumlid
Berichten: 116


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Error melding Nikon D750

Berichtdoor justme » wo apr 25 2018 11:09 am

Ik had dat gevoel ook, ik denk toch dat ik 'm zou opsturen, ongeacht ik al recht had op gratis service ivm dat vervangingsprogramma.

Hooguit betaal je onderzoekskosten, maar weet niet hoe hoog dat is.


Bij mij kwam jouw issue meestal voor wanneer ik 'm net uit de tas haalde, en bij de eerste opname. Simpel uit en aan werkte voor mij.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Error melding Nikon D750

Berichtdoor ReneG » wo apr 25 2018 10:42 pm

oalammers schreef:Ongeveer een jaar geleden heb ik bij Kamera Express een nieuwe D750 gekocht. Een geweldige camera waar ik veel plezier van heb.
Nu kreeg ik afgelopen weekend een aantal keer een error tijdens het maken van de foto. Het was net of de shutter / spiegel bleef hangen. Als ik dan ergens anders op focus deed hij het weer en een paar foto's later klonk het weer of hij bleef hangen en kreeg ik weer een error.
Daarna heb ik de geheugenkaartjes en batterijen verwijderd en later weer teruggeplaatst. Ik kon hierna moeiteloos weer 40 foto's nemen. ik ben daarna gestopt met fotograferen dus weet niet of het probleem uiteindelijk ook weg is.
Er zit nog garantie op de camera dus kan hem ter reparatie / inspectie aanbieden bij Kamera Express en dan wordt hij naar Nikon gestuurd.
Hebben jullie dit soort problemen weleens gehad?


Heel concreet: Is mij ook een keer gebeurd een maand of 3 geleden met mijn D750. Batterij eruit, kwartiertje gewacht, batterij er weer in, ontspanknop indrukken en daarna nooit meer last van gehad. Overigens heb ik dit probleem ook een keer met mijn D90 en twee keer met mijn D300s gehad, en die heb ik beide vele jaren gebruikt. Bij de D90 lag het aan de grip die een keer net slecht contact maakte, bij de D300s heb ik de oorzaak nooit kunnen achterhalen. Beide camera's doen ondertussen nog trouw dienst bij kennissen van me zonder enig probleem.

Dus tenzij dit vaker op gaat treden zou ik me er niet druk om maken. Wil je het testen, maak dan achtereenvolgens elke dag een aantal foto's (desnoods van je koffietafeltje of zo) en kijk of het nog optreedt. Ik acht de kans klein dat dit reproduceerbaar is. En als je toch twijfelt, dan insturen en laten checken. Maar voor één vastloper zou ik het zelf niet doen, het is een computer en complex machientjes en er kan altijd wel eens iets fout gaan (in de software). Misschien wel even melden bij Kamera Express zodat het geregistreerd staat, mocht het later toch vaker op gaan treden.

Het is overigens zeker niet het sluiterprobleem van de laatste terugroepactie, want van een welingelichte bron weet ik ondertussen dat als dat probleem optreedt je camera echt niet meer gaat werken zonder tussenkomst van Nikon. Dan hangen er namelijk fysiek lamellen los die echt niet meer op zijn plaats komen. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Error melding Nikon D750

Berichtdoor oalammers » do apr 26 2018 7:13 am

Dank je wel voor je uitgebreide reactie Rene,
Ik moet zeggen dat mijn camera ook goed werkte nadat ik de batterijen eruit had gehaald en weer terug geplaatst had. Er zit een batterygrip van Jupio onder die misschien wel slecht contact heeft gemaakt, maar dat kan ik niet bevestigen. Ik ben tevens luchtvaartfotograaf en ga vanavond weer even een sessie proberen. Met volle baterijen en de grip even goed aandraaien hoop ik dat het probleem niet meer voorkomt!
oalammers

Forumlid
Berichten: 116


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Error melding Nikon D750

Berichtdoor Gerard » do apr 26 2018 7:16 am

Ik heb de camera afgelopen maandag opgestuurd en vandaag krijg ik hem al weer terug. 4 dagen vind ik super
Met vriendelijke groet,

Gerard

D750 met diverse objectieven.
Gebruikersavatar
Gerard

Forumlid
Berichten: 371


Locatie: Beusichem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Error melding Nikon D750

Berichtdoor oalammers » do apr 26 2018 7:24 am

Wat was jouw probleem dan Gerard met je camera ?
oalammers

Forumlid
Berichten: 116


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten