Nikon d750 of de D810

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Nikon d750 of de D810

Berichtdoor fritsflits » di apr 30 2019 8:36 am

Keuze stress....

Ik ben een gevorderde/amateur Crop fotograaf en wil een stap gaan zetten naar full frame.
Ik wil een FF body aan gaan schaffen maar wel 10 jaar klaar zijn, nu twijfel ik enorm of ik de Nikon d750 moet pakken, die nu scherp geprijsd is, of wachten op de D760.
Of neem ik een van de laaste D810's die nu voor € 1999,- nieuw worden aangeboden? maar wel wat verouderd is.
MIjn voorkeur is portretfotografie, en evenementen, ook ben ik graag in de studio.
Als je op internet/youtube gaat zoeken zweert iedereen bij de D810, klopt het dat die camera ook het duurzaamst is?
Ik ben al in 2 zaken geweest, maar de aan zegt de D750, de ander D810.....ik weet het niet meer.
Nikon D7100 (50mm 1.8g, Tamron 70-200 G2) later aanschaffen Tamron 24 70 G2.
Graag jullie advies/tips in deze....
fritsflits

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon d750 of de D810

Berichtdoor gijs sandberg » di apr 30 2019 9:47 am

Beste FF,
Welkom.
re: het duurzaamst
Neen, iedere D1/2/3/4 is gebouwd om duurzamer te zijn, maar ook passend (nieuw) geprijsd.
Om de keuze lastiger te amken:
Kijk ook eens bij (Nederlandse) Nikon dealers: daar zijn regelmatig (jong-)gebruikte D810's te koop, mogelijk tegen interessante prijzen.
re: 750/810
Ik wil niet in de keuze treden (en niet op de vele lange tenen van D750 eigenaars :evil: ) , maar een D810 is een segment hoger.
Bedenk dat zaken als aansluiting voor afstandsbediening verschillen.
Mijn hint: kijk uit naar een nette tweedehandse D810, met dealer-garantie en grip.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon d750 of de D810

Berichtdoor justme » di apr 30 2019 10:13 am

als je tien jaar klaar wilt zijn, kun je wellicht beter een nieuw model kopen
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon d750 of de D810

Berichtdoor Richard » di apr 30 2019 10:51 am

Nikon wereldwijd houdt het gewoon bij de specificaties. :wink: (Engelstalig):

D750: https://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d750/spec.htm
D810: https://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d810/spec.htm
D850: https://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d850/spec.htm

DSLR's op één pagina: https://imaging.nikon.com/lineup/dslr/index.htm

Naast elkaar op DxOMark https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D810-versus-Nikon-D750-versus-Nikon-D850___963_975_1177

Kort door de bocht: de D810 heeft meer pixels, een andere bediening en de sluiter gaat 50k kliks langer mee (https://improvephotography.com/46433/long-dslr-last/)

Het hangt er van af wat je met de camera wil gaan doen. Voor nacht fotografie komt de D750 beter uit: https://www.joshuacripps.com/2014/11/nikon-d750-vs-d810-choose-night-photography/

Een tevreden D750 eigenaar. 8)
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon d750 of de D810

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo mei 01 2019 7:53 am

Laat me je foto's zien, vertel wat je wilt doen, en dan is er wat te vertellen over welke camera daar nu net voor gemaakt is. Zelf zie ik de D8xx serie als een studiocamera met wat meer mogelijkheden voor film dan alle andere Nikon camera's. De Dx serie is gemaakt voor zwaar buiten gebruik, en om de sluiter te vervangen na xxx.xxx opnamen. De D810 heeft veel meer pixels en de D4 uit dezelfde periode heeft er ruim 2 keer minder. Want bij reportage is sluitersnelheid meer van belang.
Bij de D750 zittten de pixels er tussen in. Zelf vind ik de omklapbare monitor daarvan een plus. Het verschil in gewicht tussen de D750 en de D850 zegt ook wat over het verschil in kwaliteit. Meer = beter.
Bij het verschijnen van de D800 bleek dat meerdere objectieven door de mand vielen. Onscherpte en andere problemen vielen op door de vele pixels. Nikon heeft toen een lijstje gemaakt met een opsomming van welke (op dat moment actuele) objectieven geschikt waren voor de D800. Dat geld ook nu nog.
Hier een excel lijstje met de meeste verschillen tussen de camera's: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/Nikon-D-cameras.xls en haal de kolommen die je niet nodig hebt gewoon weg.

Net als Gijs lees ik dat je opzoek bent naar een goedkope oplossing. En ondersteun dan ook zijn advies voor tweedehands. M'n laatste 5 camera's waren allemaal tweedehands, en nog gewoon leverbaar als nieuw, op het moment van aankoop. Bevalt het niet, of wil je wat anders, dan is veelal de camera voor een vrijwel gelijke prijs weer te verkopen. Dat is goedkoop.
Zelf kijk ik nu al uit naar de fotograficabeurs in Doesburg, een winkel dumpt daar, zonder garantie, het teveel aan tweedehands camera's. Je neemt dus een passende Nikon accu en een goed objectief mee om het uit te proberen. Zelf weet ik wel waar op te letten. Een D810 zal er wel zijn tot maximaal €1000,=

M'n eerste advies niet letterlijk nemen. Bij een beetje fotoclub zijn er ook mensen die je dat kunnen vertellen. Hier op het forum je foto's laten zien, heeft geen zin. Een discussie, het elkaar in de ogen kunnen kijken, of we het nog over hetzelfde hebben, is onmogelijk.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon d750 of de D810

Berichtdoor fritsflits » do mei 02 2019 7:35 am

Thanks voor je feedback Hans!
fritsflits

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon d750 of de D810

Berichtdoor Taco1973 » do mei 02 2019 10:15 pm

Interessant topic. Ik heb zelf de afgelopen twee maanden met dezelfde vraag geworsteld. Ik had een D7200 en wilde ook overstappen naar FF en twijfelde over D750 en D810 en vond het moeilijk om een keus te maken. Op basis van de review van Ken Rockwell en omdat ik ook in betere prime lenzen wilde investeren heb ik besloten om voor de D750 te gaan en het prijsverschil te gebruiken voor de aanschaf van een nieuwe prime lens. Tot nu toe nog geen spijt.
D750 & D7200
Nikkon 24/2.8, 35/1.8 & 50/1.8 mm, Tokina 100mm/2.8 & Nikkor 200–500

Instagram
Site
Gebruikersavatar
Taco1973

Clublid
Berichten: 66


Locatie: Rolde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon d750 of de D810

Berichtdoor error33 » do jul 18 2019 4:09 pm

fritsflits schreef:Keuze stress....
Ik wil een FF body aan gaan schaffen maar wel 10 jaar klaar zijn, nu twijfel ik enorm of ik de Nikon d750 moet pakken, die nu scherp geprijsd is, of wachten op de D760.

Leuk om te lezen dat er meerdere personen zijn die wikken en wegen om een keuze te maken. :D

Zelf zit ik ook in zo'n situatie.Ik wil graag overstappen naar een FX De D750 is in mijn ogen gedateerd (2014) de D850 is mij te groot.
En ben eigenlijk ook wel benieuwd of iemand iets kan vertellen wanneer er een opvolger voor de D750 komt de D760??
Z serie
Soms valt mijn kwartje wat later....
error33

Forumlid
Berichten: 108


Locatie: Zuid -Limburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon d750 of de D810

Berichtdoor justme » do jul 18 2019 9:52 pm

Wachten op opvolgers heeft weinig zin, wanneer er nu al niet iets concreets is. Enig wat je kunt doen is je keuze uitstellen tot over een jaar.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon d750 of de D810

Berichtdoor Matthijs » do jul 18 2019 11:45 pm

Leuk draadje dit... Zelf heb ik deze zoektocht ook gehad, en uiteindelijk heb ik alle 2 de body's aangeschaft.
Mijn oude D800 was 'op' en moest vervangen worden. 2 Camera's waren voor mijn interessant: D750 en de D810.
Na lang wikken en wegen besloot ik voor de D750 te kiezen. Dat bleek niet de beste keuze te zijn want enkele weken later kocht ik er een D810 bij.
Binnen nu en 2 weken gaat de D750 de deur weer uit maar ben ik toch een ervaring rijker.
Ik ben de resolutie, bediening en behuizing van de D8x0 gewend en kon die ook niet missen. De D750 voelde voor mij toch een stapje omlaag.
Wie de 36 megapixel sensor kan missen raad ik wel de D750 aan. Ten opzichte van de D810 heeft hij toch wel wat voordelen (denk aan 6.5 FPS en kantelbaar display)
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon d750 of de D810

Berichtdoor error33 » vr jul 19 2019 1:39 pm

wiebeterpstra schreef:Wachten op opvolgers heeft weinig zin, wanneer er nu al niet iets concreets is. Enig wat je kunt doen is je keuze uitstellen tot over een jaar.


Dat hangt af van hoe lang je moet wachten :) Stel in Q3 2019 komt de D760 uit dan heb ik dat er wel voor over. Op internet zijn daar verschillende speculatie's over ook zie ik daar een voorspelling staan Q1 2020 dan wordt het weer een ander verhaal.

Hetgeen waar mijn toekomstige body aan mag voldoen is een FX met kantelbaar scherm. Kijk ik naar een 2e hands D750 dan vind ik momenteel (tot 31-7 -200,00 Nikon actie) het verschil tussen nieuw te gering om voor een tweedehands te gaan
Z serie
Soms valt mijn kwartje wat later....
error33

Forumlid
Berichten: 108


Locatie: Zuid -Limburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten