Converter tc-1.4E Ii

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Converter tc-1.4E Ii

Berichtdoor robert1302 » vr jul 26 2019 3:46 pm

Hallo ik heb een vraag ik gebruik de nikon d750 in combinatie met de nikkor 105 2.8 macro. Nu wil ik hier de tc-1.4E II op gaan gebruiken weet iemand me te vertellen of dit mogelijk is. Met vriendelijke groet Robert
robert1302

Forumlid
Berichten: 35


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Converter tc-1.4E Ii

Berichtdoor gijs sandberg » vr jul 26 2019 4:01 pm

Robert,
Welke 105 bedoel je ?
Als je de AF-s versie(s) bedoelt: wel, de AF-functies kunnen beperkt zijn.
Voor oudere (Ai/AF-D) versies zijn de TC-E converters niet gemaakt.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Converter tc-1.4E Ii

Berichtdoor ReneG » vr jul 26 2019 4:28 pm

Uit de eerste hand (ikzelf dus): Ik gebruik de Nikon AF-S 105 f/2.8 (dus niet de AF-D versie zonder motor) regelmatig in combinatie met de TC14-EII. Dat past.

Nikon geeft zoals hierboven gemeld aan dat AF beperkt kan zijn maar tot op heden heeft het bij mij altijd gefunctioneerd, met dien verstande dat de kwaliteit natuurlijk wel iets afneemt (het is en blijft een TC) en dat de AF wat langzamer en wat minder nauwkeurig wordt (hij zit er sneller langs, zeker bij hele kleine objecten, maar hij stelt nog scherp). Als het vrij donker wordt kan hij natuurlijk wel moeite krijgen met de AF, maar dat geldt voor veel lenzen icm een TC. Als je handmatig scherpstelt is dat natuurlijk allemaal niet zo'n issue.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Converter tc-1.4E Ii

Berichtdoor robert1302 » vr jul 26 2019 7:25 pm

Dank jullie voor de snelle en goede antwoorden ik heb trouwens inderdaad de af-s versie.
robert1302

Forumlid
Berichten: 35


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten