Aankondiging D780

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor justme » di jan 07 2020 8:22 pm

Ja dan is het wel apart, ik keek nog even naar m’n Z7 of deze dat dan ook had, maar nee. Aparte keus idd.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor ReneG » di jan 07 2020 10:56 pm

Schijnt echt een eigenaardigheid van deze camera te zijn. Wat ik persoonlijk heel irritant vind is dat ze de ISO en belichtingscorrectieknoppen hebben omgewisseld. Zeker omdat je easy-ISO al hebt (niet auto ISO), wat in A en S werkt, en juist daar gebruik je dan belichtingscorrectie. Echt onhandig, daar zou ik bij die camera echt heel vaak langs pakken...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor George Fennes » di jan 07 2020 11:21 pm

Ik snap de komst van de D780 niet helemaal.
2.5 K euro is best wel een stevige prijs.
En zo ik lees mist er een paar dingen die voor velen toch wel belangrijk zijn.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor justme » di jan 07 2020 11:36 pm

Meer bedoeld als een z6 maar dan met spiegel ofzo. Voor degene die wil updaten of instappen, maar niet mirrorless willen vanwege de f mount lenzen?


https://cameradecision.com/compare/Niko ... -Nikon-Z-6
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor Nikkormaat » wo jan 08 2020 12:45 am

Geen Z6 met spiegel, want die heeft de 5-assige stabilisatie van de sensor en die zit niet op de D780
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor ReneG » wo jan 08 2020 2:34 am

Volgens mij is het wel degelijk bedoeld als een camera die de voordelen van zowel een Z6 als D70 biedt; die 5-assige beeldstabilisatie is in mijn optiek niet bepalend voor wat een Z6 een Z6 maakt, het is maar één feature van vele.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo jan 08 2020 10:10 am

Wat een prijs. De D750 had bij de aankondiging een adviesprijs van 2199 €. Was in de winkels leverbaar zo voor rond de 1700 €. Sinds anderhalf à 2 jaar wordt de D750 gedumpt en zie je prijzen van eerst 1250 tot recent 1000 €.
De verschillen zijn niet zo groot, en ook voor mij is de ingebouwde flits onduidelijk;
Bij de Nikon Nederland aankondiging uit de link van de TS staat:
Ingebouwde flitser
Fotograferen door de zoeker: DDL-flitssturing uitgevoerd door de RGB-sensor met circa 180K (180.000) pixels; livebeeldfotografie: DDL-flitssturing uitgevoerd door de beeldsensor; i-DDL-uitgebalanceerde invulflits voor digitale SLR-camera's beschikbaar bij matrixmeting, centrumgerichte meting en op hoge lichten gerichte lichtmeting; standaard i-DDL-invulflits voor digitale SLR-camera's beschikbaar bij spotmeting


Iets verder staat: i-DDL-flitssturing, radiogestuurde geavanceerde draadloze flitssturing, optische geavanceerde draadloze flitssturing, instellicht, flitswaardevergrendeling, doorgave van flitskleurinformatie, automatische snelle FP-synchronisatie, AF-hulp voor meervelds-AF (fotograferen door de zoeker), gekoppelde flitsregeling

Dit heeft dan niks met een al of niet ingebouwde flitser te maken, maar geeft de mogelijkheden van de camera.

Kijk je bij de Nikon Corporation in Japan, dan komt het woord flash niet eens voor: https://www.nikon.com/news/2020/0107_dslr_01.htm

Kennelijk is er nog niemand die de camera al in handen gehad heeft, en Nikon Nederland geeft ook geen persconferenties meer. Dus hou zit dat nu met die flits?

Vermoedelijk is de D780 gereed om met de SB-5000 te werken, en die kan met de radiobesturing werken.
Voorlopig blijf ik zelf met veel plezier met de D750 werken, waarbij de ingebouwde flits in de Commander stand twee SB-700's aanstuurt en rekening houd met het bestaande licht. Vier soorten licht in een foto, kan m'n lol niet op.

Zelf ben ik al geen clublid meer, er zijn meer hobby's. Hoop dat een NCN'er middels Nikon Nederland naar Grayling gaat en de camera aan de tand voelt.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op vr jan 10 2020 7:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor Harold1974 » wo jan 08 2020 2:31 pm

De verschillen tussen de D750 en D780 https://www.youtube.com/watch?v=sXpp8w7yDaY
Gebruikersavatar
Harold1974

Forumlid
Berichten: 19


Locatie: Den Helder
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor Knoetsoer » vr jan 10 2020 10:34 am

Geen ingebouwde flits voor de D780 dus.
Nikon D750 - Nikon D500 - Nikon AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR - Nikon AF-S DX NIKKOR 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR - Tamron 70-210mm f/4.0 di vc usd - Tamron SP 150-600mm f/5-6.3 Di VC USD - Tokina 11-16 f2.8 DX II - Nikon SB700
Knoetsoer

Forumlid
Berichten: 128


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor Nikkormaat » vr jan 10 2020 1:11 pm

In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor ReneG » vr jan 10 2020 2:05 pm

ReneG schreef:Wat ik persoonlijk heel irritant vind is dat ze de ISO en belichtingscorrectieknoppen hebben omgewisseld. Zeker omdat je easy-ISO al hebt (niet auto ISO), wat in A en S werkt, en juist daar gebruik je dan belichtingscorrectie. Echt onhandig, daar zou ik bij die camera echt heel vaak langs pakken...


Op dit punt moet ik mezelf even corrigeren; het blijkt dat ze niet ISO en de belichtingscorrectie hebben verwisseld, maar ISO en de metering mode (matrix/centrum/punt zeg maar). Dat vind ik zelf veel minder problematisch en zelfs prettiger (dedicated ISO knop bovenop) en ook logischer.

Het misverstand kwam door een onhandige vertaling in een nederlandstalig artikel.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor Etienne2 » di feb 18 2020 7:43 am

Ik ben op het punt grkomen om afscheid te nemen van de D300, ga ik naar de nieuwe D780 of toch maar de D750 samen met de D500 die ik nu bezit?
Gebruikersavatar
Etienne2

Forumlid
Berichten: 251


Locatie: Belgie (Limburg).
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor Etienne2 » za feb 29 2020 11:18 pm

D780 of toch de D850 als tweede body samen met de D500?
Gebruikersavatar
Etienne2

Forumlid
Berichten: 251


Locatie: Belgie (Limburg).
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor henkk » za feb 29 2020 11:29 pm

Etienne2 schreef:Ik ben op het punt grkomen om afscheid te nemen van de D300, ga ik naar de nieuwe D780 of toch maar de D750 samen met de D500 die ik nu bezit?

Maar dat is ook een overstap van DX naar FX. Vergelijkend met de D500 zou ik dan een overstap overwegen naar de D850. Maar alles hangt er ook van af wat je ermee wil doen. En wellicht komen dan ook Z's in aanmerking, zeker als je zou moeten overgaan op FX glas.
Als je met DX tevreden bent en daar bij wil blijven (ook qua glas), en waarom niet (ik houd het zelf op FX). zou ik eerder een tweede D500 kopen of een D7500 . Met de D500 weet je wat je kunt krijgen. Ik denk dat een d7xx dan minder in de smaak zal vallen dan een d8xx.

PS Een D850 wordt geen tweede body bij een D500 maar eerste body. Tenzij je alleen maar vogeltjes fotografeert (en dan nog).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor Etienne2 » zo mar 01 2020 8:50 pm

Heb een aantal lenzen voor op Fx, vandaar mijn eventuele keuze.
Gebruikersavatar
Etienne2

Forumlid
Berichten: 251


Locatie: Belgie (Limburg).
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten