Aankondiging D780

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Aankondiging D780

Berichtdoor Havik » di jan 07 2020 10:50 am

Nikon heeft de D780 aangekondigd.
Zie onder voor de specs:
https://www.nikon.nl/nl_NL/product/digi ... c_sub=5366
45264&l=514_HTML&u=218478458&mid=7227071&jb=5#tech_specs
Havik

Forumlid
Berichten: 28


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor schilder » di jan 07 2020 11:10 am

Nou dat ziet er goed uit als vervanger van de D750.
Eerst maar eens proberen bij een introductie.
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor ReneG » di jan 07 2020 11:27 am

Als D750 gebruiker dacht ik 'nou interessant', maar als je verder leest valt het me erg tegen. Er zijn een aantal dingen weggelaten en aan de meeste genoemde verbeteringen zitten wat haken en ogen als het ik het zo lees.

Weggelaten:
- Geen optie grip (dat vind ik echt een ding en een gemiste kans)
- Geen interne flitser (geen ramp maar soms handig als je even snel een invulflitsje nodig had bij zonnig weer).

Wat me tegenvalt:
- Geen significante verbetering van het AF systeem via de zoeker (niet gevoeliger, 51 punten, zelfde spreiding etc). Mogelijk wel een kleine verbetering in snelheid door een snellere processor, maar dat was al geen heel groot probleem op de D750 als je de AF correct gebruikt. Die 273 punten zijn leuk voor liveview
- Hoewel de ISO een stapje hoger kan, zijn de eerste verwachtingen dat het waarschijnlijk vergelijkbaar is met de Z6 (dual gain) en dat je in de praktijk dus maar een minimale winst heb (en dan uitsluitend boven ISO800) en in de praktijk geen volle stop.
- Geen significante verbetering in de FPS; er staat 12 maar dat is alleen in liveview, OVF is nog steeds 7 wat maar een marginale verbetering is.

Wat me in positieve zin opvalt:
- 1/8000e (dat is het enige wat ik nu echt mis op de D750, samen met een wat hogere FPS).
- Touchscreen
- Snellere SD kaarten; dat betekent dat de buffer (die waarschijnlijk groter is) sneller geleegd wordt, maar dat was bij de D750 geen heel groot probleem en met maar 7 FPS via de zoeker heb ik daar minder aan.
- Bluetooth/Wifi (toegevoegd of verbeterd (maar daar zit ik persoonlijk op te wachten).
- Dynamisch bereik van de Z6: Ja ok maar zo'n grote verbetering was dat nou ook weer niet t.o.v. een D750.

Over verbeteringen qua video heb ik verder geen mening, daar doe ik niets mee en ga ik ook niets mee doen, dus heeft voor mij geen waarde.

Ja hij zit in LV mode dicht bij de Z6. Maar dat alles voor een prijs die bijna gelijk is aan een nieuwe D850! en het dubbele van wat een D750 nu kost. Ik denk niet dat een touchscreen, bluetooth, 1/8000e sluitertijd en wat marginale verbeteringen qua ISO en AF (bij gebruik van de OVF) en verbeteringen in liveview en video me dat waard is. Zeker niet omdat je dan ook nog eens de grip en interne flitser kwijtraakt... :thumbdown:
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor justme » di jan 07 2020 11:37 am

Interne flitser wordt gewoon genoemd in de beschrijving.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor Ericb » di jan 07 2020 12:02 pm

Als ik naar de filmpjes op You Tube kijk die nu beschikbaar zijn zeggen alle testers dat er geen flitser op zit. Nu zijn dat meestal pre productie-exemplaren maar het lijkt mij wel heel sterk als ze die flitser er ondertussen even in hebben gezet. Vooralsnog ga ik ervan uit dat er geen flitser op zit.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor ReneG » di jan 07 2020 12:42 pm

wiebeterpstra schreef:Interne flitser wordt gewoon genoemd in de beschrijving.


Ja maar hij zit er echt niet op (ook duidelijk zichtbaar op de foto). Je ziet in de spec lijst wel 'Ingebouwde Flitser' staan, maar dat zijn niet de specs van een ingebouwde flitser maar van de ondersteunde flitsfuncties, niet van een flitser zelf. Waarschijnlijk een foute (of onhandige gekozen titel) in de spec lijst.

Ze lijken geheel in te zetten op CLS via de (vrij dure) Nikon radiografische flitssystemen. Als je het zo bekijkt heb je idd. ook geen interne flitser meer nodig als commander. Maar waarschijnlijk was het vooral een size-down/cost-down verhaaltje.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor mozes » di jan 07 2020 12:52 pm

Blijft de AF werken bij 12 fps?
8 bps (bitdiepte 14 bits) of 12 bps (bitdiepte 12 bits); QC: 3 bps
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor justme » di jan 07 2020 1:19 pm

ReneG schreef:
wiebeterpstra schreef:Interne flitser wordt gewoon genoemd in de beschrijving.


Ja maar hij zit er echt niet op (ook duidelijk zichtbaar op de foto). Je ziet in de spec lijst wel 'Ingebouwde Flitser' staan, maar dat zijn niet de specs van een ingebouwde flitser maar van de ondersteunde flitsfuncties, niet van een flitser zelf. Waarschijnlijk een foute (of onhandige gekozen titel) in de spec lijst.

Ze lijken geheel in te zetten op CLS via de (vrij dure) Nikon radiografische flitssystemen. Als je het zo bekijkt heb je idd. ook geen interne flitser meer nodig als commander. Maar waarschijnlijk was het vooral een size-down/cost-down verhaaltje.



Ingebouwde flitser

Fotograferen door de zoeker: DDL-flitssturing uitgevoerd door de RGB-sensor met circa 180K (180.000) pixels; livebeeldfotografie: DDL-flitssturing uitgevoerd door de beeldsensor; i-DDL-uitgebalanceerde invulflits voor digitale SLR-camera's beschikbaar bij matrixmeting, centrumgerichte meting en op hoge lichten gerichte lichtmeting; standaard i-DDL-invulflits voor digitale SLR-camera's beschikbaar bij spotmeting


bron: https://www.nikon.nl/nl_NL/product/digi ... tech_specs

ook zie je links op de body, boven de bracket knop de flitsknop aanduiding staan
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor Harold1974 » di jan 07 2020 1:25 pm

Voor die prijs ga je toch de overstap niet maken van een D750 naar de D780 ?
Gebruikersavatar
Harold1974

Forumlid
Berichten: 19


Locatie: Den Helder
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor Ericb » di jan 07 2020 1:34 pm

Leg er dan nog een paar honderd bij en koop ipv een D780 een D850.
Tenzij je perse een camera wil kopen waar geen grip op kan :-)
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor Tom » di jan 07 2020 2:25 pm

wiebeterpstra schreef:Interne flitser wordt gewoon genoemd in de beschrijving.



bron: https://www.nikon.nl/nl_NL/product/digi ... tech_specs

ook zie je links op de body, boven de bracket knop de flitsknop aanduiding staan

In die quote staat precies niets dat duidt op een interne flitser, behalve het kopje. De flitsknop is om de flitscompensatie in te stellen.

Op de eerste foto hier https://finance.yahoo.com/news/2020-01- ... eo-4k.html (klikken voor groot) kun je het zijaanzicht goed zien. Er zit geen naad zoals bij de camera's die wel een ingebouwde flitser hebben.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor Nikkormaat » di jan 07 2020 3:19 pm

Jammer dat er geen flitser en 5-assige VR via de sensor op zit. Dan was het voor mij nog de overweging waard.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor HansHagebout » di jan 07 2020 6:01 pm

Geen (ingebouwde) flits is ook gunstig voor de weathersealing.
Zelfde als bij de D850 die ik heb....mis dat kleine flitsertje helemaal niet, ging bij mijn D810 vaak perongeluk open bij het in-/en uit de tas halen...
HansHagebout

Clublid
Berichten: 8


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780 flitser

Berichtdoor gijs sandberg » di jan 07 2020 6:05 pm

Hans c.s.
re : mis dat kleine flitsertje
Ieder nadeel heeft...
Mijn afwegingen: soms best handig voor invulflits/commander-use maar potentieel kwetsbaar.
Over de specs van Nikon: daar staat geen richtgeltal in opgegeven, dat staat bij Nikon specs daar altijd ;
dat gaf voor mij de doorslag omtrent evt. ingebouwde flitser..
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aankondiging D780

Berichtdoor ReneG » di jan 07 2020 6:33 pm

wiebeterpstra schreef:ook zie je links op de body, boven de bracket knop de flitsknop aanduiding staan


Klopt, maar een (p)reviewer heeft ook al vemeld dat het een rare design keuze is, omdat die knop vroeger (ook) voor de interne flitser werd gebruikt. Maar dat is nu schijnbaar enkel voor bediening van de flitserinstellingen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten