Donkere foto's D780

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Donkere foto's D780

Berichtdoor Kaaaren » wo apr 21 2021 3:36 pm

Hallo!

Ik heb onlangs een D780 gekocht, als opvolger van mijn D7000. Nu loop ik wel tegen een paar dingen aan buiten dat het ontzettend vervelend is dat je niet kan scherpstellen waar je wil :roll: Dit is even wennen...

De foto's lijken relatief veel 'zwart' bevatten. Ook met lightroom krijg ik ze niet lekker fris of ik moet alles in extremen trekken. Is er een manier om die gevoeligheid aan te passen? De foto's lijken wat grouw en grijs.

Het lijkt erop dat wit sneller overbelicht is en donker eerder zwart.
Herkent iemand dit?

Ik fototgraaf op de handmatige stand, heb geen ervaring met de automatische standen.
Afbeeldingen hieronder:
Laatst gewijzigd door Kaaaren op wo apr 21 2021 3:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D780
Gebruikersavatar
Kaaaren

Forumlid
Berichten: 133


Locatie: waalre
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Donkere foto's D780

Berichtdoor Kaaaren » wo apr 21 2021 3:51 pm

Nikon D780
Gebruikersavatar
Kaaaren

Forumlid
Berichten: 133


Locatie: waalre
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Donkere foto's D780

Berichtdoor henkk » wo apr 21 2021 5:36 pm

Een D780 heeft een ruim 1 stop groter dynamisch bereik dan een D7000 bij elke ISO (bron: photonstophotos.net voor een D750). Dat betekent dat hij meer lichtnuances kan weergeven, tegengesteld aan wat je schrijft.
Dus er moet iets aan je instellingen niet helemaal lekker staan. Fotografeer je in RAW (NEF)? Lightroom moet dat kunnen verwerken. Als je niet in RAW (NEF) werkt, hoe staat de Picture Control? Liefst op Neutral of Standard voor directe uit de camera JPEGS.
Te veel zwart of te veel wit kun je corrigeren met de belichtingsfijnregeling maar als er tegelijkertijd te veel zwart én te veel wit is, gaat dat niet.
Hoe ziet het histogram er uit (ik weet niet of Lightroom dat kan weergeven, ik gebruik dat pgm niet maar anders kan je het zien in (gratis) NX Studio van Nikon); is het over de hele breedte gevuld of zijn er lege stukken links en/of rechts?
Camera resetten via het menu of de groene knoppen kan wellicht ook helpen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Donkere foto's D780

Berichtdoor Patrick » wo apr 21 2021 5:42 pm

Er lijkt mij helemaal niets mis met de hier getoonde foto's! Staat je monitor wel goed ingesteld?

De D780 zou werkelijk ALLES beter moeten doen dan je D7000!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Donkere foto's D780

Berichtdoor Willem Focus » wo apr 21 2021 10:48 pm

Hallo Karen.

Ik herken je ‘probleem’ dat de foto’s wat donkerder uit de camera komen. Ik had dat met mijn D780 precies zo. Ik kom af van een D610, waarbij ik dat ook niet had. Nu is er best een verschil tussen de jpeg die op de camera te zien is ( allemaal ok) en de Nef’s die nadien op Lightroom staan. Nu belicht ik dus sinds deze camera meer en vaker ettr, en dat scheelt een pak.
Los daarvan heeft ieder nef bestand nabewerking nodig en dan zie je pas wat voor mogelijkheden die D780 heeft. Je moet al heel raar belichten wil er niet alsnog een prima plaat van te maken zijn.
Toegegeven, de camera levert niet meteen recht uit de doos top platen, althans niet met de M-A en S standen, maar ik wil hem
echt niet meer kwijt. Ik heb er echt wel mee moeten leren werken. Naar aanleiding van deze post van je zal ik morgen meteen eens de automatische standen eens testen, want ook ik gebruik die nooit.

Groet......Willem😉
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1438


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Donkere foto's D780

Berichtdoor ben42 » do apr 22 2021 5:11 pm

Kaaaren schreef:Ik heb onlangs een D780 gekocht, als opvolger van mijn D7000. ......
De foto's lijken relatief veel 'zwart' bevatten. ..... De foto's lijken wat grouw en grijs.
....sneller overbelicht is en donker eerder zwart.
Als je beide camera's nog in bezit hebt, kun je de vergelijking eens maken met dezelfde situatie en dezelfde instellingen.
(Manual, zelfde lens, zelfde zoomstand, zelfde focus afstand, zelfde sluitertijd/diafragma/ISO instelling)**). Bij voorkeur in RAW en dan eens vergelijken. (Zelfde crop). (Mogelijk is dat er een instelling op je oude camera iets anders is dan op de nieuwe, b.v. de interne belichtings correctie (B5 in het menu)).

Het probleem zou kunnen zitten in het camera model (D7000 of D780), of in het specifieke exemplaar, jouw twee camera's. Of misschien wel in je werkmethode, daarom een vergelijking met zoveel mogelijk componenten hetzelfde houden.

Zelfde instellingen (en dan de dezelfde crop) zou volgens mij een goed vergelijkbaar beeld geven. Eventueel kun je dan in b.v. Lightroom in de vergelijkingsmodus kijken hoeveel de belichting verschilt en of dit over de gehele dynamiek hetzelfde is.

Vriendelijke groet,
Ben

**)
Eerst manual met dezelfde waarden, daarna zou je de twee lichtmeters ook nog kunnen vergelijken. Belicht de ene iets ruimer dan de andere, of is dat misschien afhankelijk van de situatie. In verband met het verschil in dynamisch bereik zou er een verschil in 'waardering' voor de ISO waarde kunnen zijn. Omdat er iets meer ruimte is, zou de belichting/ISO iets anders 'ingesteld' kunnen zijn.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Donkere foto's D780

Berichtdoor Kaaaren » do apr 22 2021 9:38 pm

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken!

Ik heb met mijn D7000 ruim 10 jaar gefotografeerd, dus kan daarmee lezen en schrijven, dit is dan in eens heel erg wennen!
Denk dat ik ook een nieuwe lightroom routine eigen moet maken... van ruis igg geen last! HAPPY ME :D

Kan me goed vinden in de reactie van Willem. Wellicht ben ik nog te voorzichtig met exposure.
Ik fotografeer altijd in RAW. Bovenstaande foto's zijn al nabewerkt. Ga van het weekend maar eens een paar testjes maken, heb morgen weer een fotoshoot dus kan dan ook meteen wat uitproberen.

Misschien heeft het wel met de ISO te maken. Ik denk nog aan ISO in de de vorm van 'analoge' fotografie. Maar dat is misschien niet meer vergelijkbaar? Wat voor ISO gebruiken jullie doorgaans?
Nikon D780
Gebruikersavatar
Kaaaren

Forumlid
Berichten: 133


Locatie: waalre
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Donkere foto's D780

Berichtdoor schilder » do apr 22 2021 10:12 pm

Ik heb een D750 en zo laag mogelijk.
maar tot iso 4000 zie je het amper en hoger moet er wat aan gewerkt worden.
Scherpstel punt kan toch wel verplaatst worden?
Ander probleem kan zijn je komt van DX en op FX is de onscherpte veel nauwkeuriger en word je direct afgestraft als het diafragma laag staat en sluitertijd te hoog , op een FX zoals de D780 of een D850 gaat er geen detail verloren.
Bij het proberen van een D850 waren 85 % van de foto's bewogen omdat ik de kamera niet stil genoeg hielt,Bij mijn D 750 zie je dat niet
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Donkere foto's D780

Berichtdoor Willem Focus » vr apr 23 2021 11:33 am

Misschien heeft het wel met de ISO te maken. Ik denk nog aan ISO in de de vorm van 'analoge' fotografie. Maar dat is misschien niet meer vergelijkbaar? Wat voor ISO gebruiken jullie doorgaans?[/quote]


Hoi Karen,

Ik heb steeds vaker mijn iso op auto staan met een bovengrens van iso 2500.

Maar ik geef sowieso wel wat meer ruimte in de belichting dan dat ik voorheen bij mijn D610 deed. Het uitbijten van lichte delen moet je dan een beetje in de gaten houden. Ik beoordeel mijn foto’s ook veel vaker en beter via het histogram op mijn schermpje.

Groet Willem. 😉
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1438


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Donkere foto's D780

Berichtdoor mozes » vr apr 23 2021 1:53 pm

Vaak is het al een eind op te lossen met het soort meting dat je gebruikt.
spot, meervlaks etc..
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Donkere foto's D780

Berichtdoor ReneG » vr apr 23 2021 6:52 pm

Op een D750/D780/D810 kun je probleemloos naar ISO1600 is mijn ervaring. ISO3200 lukt meestal ook prima míts je belichting goed is. ISO6400 heb ik ook regelmatig gebruikt maar dan moet je belichting echt goed kloppen. Als je er dan wat langs zit qua belichting heb je een bak ruis in de donkere delen. Dus zoals mozes al zegt, goed belichting is belangrijk.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Donkere foto's D780

Berichtdoor energiedirect » vr jun 24 2022 10:01 pm

hallo
ik heb ook een nikon d780
als ik de foto gemaakt heb controleer ik deze met het histogram meestal is deze bijna perfect
op het schermje ziet de foto ook goed ut
maar bekijk ik ze op de laptop vind ik ze aan de donkere kant
herkenen jullie dit ook en wat doe ik dan fout
gaarne een reactie
gr leo
energiedirect

Forumlid
Berichten: 9



Onderwerp:

Re: Donkere foto's D780

Berichtdoor Willem Focus » vr jun 24 2022 11:26 pm

Hallo Leo,

Probeer je histogram zo veel mogelijk aan de rechter kant te krijgen zonder echt tegen de rand aan te zitten. Dan is het wit nl uitgebeten en niet te corrigeren.
Maar ettr belichting zoals dat heet helpt echt om mooi belichte foto’s zonder ruis te krijgen.

Groet Willem. 😉
Laatst gewijzigd door Willem Focus op za jun 25 2022 6:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1438


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Donkere foto's D780

Berichtdoor imaginary_nl » vr jun 24 2022 11:54 pm

Alleen betekent ettr naar rechts en niet links...
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Donkere foto's D780

Berichtdoor Willem Focus » za jun 25 2022 6:40 am

😂 het was al laat. Rechts waar je duim links, toch.
Bedankt voor de correctie!
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1438


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten