Geen mooi beeld

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Geen mooi beeld

Berichtdoor Gemmageluk60 » wo aug 18 2021 12:12 pm

Sinds een aantal maanden heb ik een zo goed als nieuwe D610. Ik heb al een D600 en een D300 en daar veel plezier van.
Helaas met de D610 minder. De camera maakt scherpe opnamen, maar de kleuren zijn niet zoals ik gewend ben van mijn andere camera's.
Natuurlijk ben ik al regelmatig door het menu gewandeld, ik fotografeer altijd in JPG. Daarop staat ook de D610 afgesteld. Nu ging ik gisteren weer
door het menu. Aan de linkerbalk staat bovenaan het pijltje en daaronder een beeldje van een fotocamera.
Als ik daarop sta en ga met de toets naar rechts dan staat op een van de schermpjes bovenaan NEF(RAW)-opname en er is daar geen keuze voor JPG.
Gaat het daar misschien fout of wat doe ik fout? Iemand een idee?
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen mooi beeld

Berichtdoor Tom » wo aug 18 2021 1:05 pm

Gemmageluk60 schreef: een zo goed als nieuwe D610.

Je kocht de body tweedehands?

Heb je de instellingen gereset voor je de camera in gebruik nam? Als dat niet het geval is verwacht ik dat het gewoon iets met de picture controls is. Zie de handleiding vanaf pagina 129. Zorg dat die instelling hetzelfde staat als op je vorige camera. Let ook goed op de voetnoot op pagina 131.

Als je verder niet veel veranderd hebt aan de instellingen of geen bijzondere instellingen gedaan hebt in de camera zou mijn advies zijn om hem alsnog te resetten. Dan heb je een nulpunt waarvandaan je verder kunt werken.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: Geen mooi beeld

Berichtdoor Gemmageluk60 » wo aug 18 2021 3:03 pm

Dankjewel voor je reactie.
Inderdaad tweedehands gekocht, maar het was van een werknemer van Mediamarkt en de camera was ongebruikt en met papieren.
Natuurlijk heeft het te maken met een instelling, pieker me suf.
Misschien eerst maar eens resetten

https://flic.kr/p/2mhTnuW
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen mooi beeld

Berichtdoor Tom » wo aug 18 2021 4:02 pm

Gemmageluk60 schreef:Dankjewel voor je reactie.
https://flic.kr/p/2mhTnuW

Als ik de exif bekijk staat je witbalans niet op automatisch. Als dat een bewuste keuze van je is heb ik niks gezegd, anders is dat denk ik het antwoord op je zoektocht. Ik zie verder niks abnormaals.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: Geen mooi beeld

Berichtdoor ReneG » wo aug 18 2021 5:07 pm

Kijk naast witbalans ook hoe je kleurprofiel is ingesteld (Standard, Neutral of Vivid). Die zou ik hetzelfde instellen als op je D600. Dat heeft veel invloed op de foto. Als je D600 op Standard staat en de D610 op Neutral kan dat al e.a. verklaren. Dat zit onder picture controls.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen mooi beeld

Berichtdoor Gemmageluk60 » do aug 19 2021 3:01 pm

Had het kleurprofiel allebei op vivid staan en toevallig gisteren wat opnames gemaakt op neutral; weinig verschil.
Ga de witbalans op automatisch zetten om te proberen. Het vervelende is dat ik zelf slecht onder woorden kan brengen wat ik vind dat er mis is aan de foto's.
Ze zijn scherp en zo, maar het gaat om de kleur. Waar ik bij de D600 heel tevreden ben, heb ik dat bij de D610 niet. Het lijkt ook wel of grotere kleurvakken dichtlopen.
Bedankt jullie alvast voor het meedenken!
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen mooi beeld

Berichtdoor Skippy » do aug 19 2021 3:29 pm

Staat je kleurprofiel wel op sRGB?
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen mooi beeld

Berichtdoor mozes » do aug 19 2021 4:30 pm

Kijk anders eens bij witballans of die niet is aangepast, fijnafstelling...
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Geen mooi beeld

Berichtdoor Gemmageluk60 » do aug 19 2021 5:42 pm

kleurprofiel weer in allebei de camera's op Vivid, witbalans op automatisch gezet en staan allebei in sRGB.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen mooi beeld

Berichtdoor John Jansen » do aug 19 2021 6:25 pm

RGB heeft een ruimer kleur profiel tov sRGB.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen mooi beeld

Berichtdoor Tom » do aug 19 2021 6:54 pm

Gemmageluk60 schreef:Had het kleurprofiel allebei op vivid staan en toevallig gisteren wat opnames gemaakt op neutral; weinig verschil.
Het verschil tussen vivid en neutral is behoorlijk groot, als je daar geen verschil in ziet gaat er m.i. iets mis.
Het vervelende is dat ik zelf slecht onder woorden kan brengen wat ik vind dat er mis is aan de foto's.
Ze zijn scherp en zo, maar het gaat om de kleur. Waar ik bij de D600 heel tevreden ben, heb ik dat bij de D610 niet. Het lijkt ook wel of grotere kleurvakken dichtlopen.
Bedankt jullie alvast voor het meedenken!

Kun je met beide camera's een foto van hetzelfde onderwerp maken en die hier plaatsen? Kunnen we meedenken.

En nog een vraag: gebruik je hetzelfde objectief? Als je bijvoorbeeld een Tamron en Nikon objectief op dezelfde camera gebruikt is het goed mogelijk dat je kleurverschillen ziet.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: Geen mooi beeld

Berichtdoor Gemmageluk60 » vr aug 20 2021 10:45 am

Ga vanmiddag met beide camera's een foto maken van hetzelfde onderwerp.
Er is me nog één ding opgevallen: bij de D600 staat rechts in het scherm bij info 5.5 K en bij de D10 2.7 K
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen mooi beeld

Berichtdoor henkk » vr aug 20 2021 10:50 am

Die getallen met een k zijn het aantal foto's wat nog te maken is op de geheugenkaart (k = x 1.000)
Ik weet niet of de kaarten even groot zijn, indien verschillend past er ook verschillende aantal foto's op.

Het viel me eerder op dat je foto's niet heel veel Mb's zijn. Heb je je JPEG-instellingen wel op max. grootte en kwaliteit staan? Dat kan bijv. ook het dichtlopen van kleurvlakken verklaren.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen mooi beeld

Berichtdoor Gemmageluk60 » za aug 21 2021 10:36 am

Dank je wel voor je verklaring Henk, is dat ook weer duidelijk.
Heb nog even naar de instellingen gekeken. JPEG staat op fine en het grootste formaat en de JPEG-compressie staat nu op optimale kwaliteit.
Gisteren veel foto's mee gemaakt, ga morgen kijken of ik meer tevreden ben.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten