Andere camera

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Andere camera

Berichtdoor Gemmageluk60 » zo dec 19 2021 7:36 pm

Natuurlijk is het gezegd toen ik een D3 en een D300 kocht, dat bij grote afdrukken de mindere MP te merken zou zijn. Het was me nog niet eerder opgevallen,
omdat de meeste van mijn foto's niet zo heel groot werden afgedrukt. Nu een paar keer een spread in een magazine gehad en dat is dus over twee A4-tjes en
dan valt het me zelf op. Dus nu ga ik kijken na een camera met meer MP. De D4 heeft er 16, ook niet overdreven veel dus. De D5 en D6 zijn voor de foto's die
ik verkoop eigenlijk veel te duur. Wie heeft een goed initiatief tussen de 1000 en 1500 euro?
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Andere camera

Berichtdoor John Jansen » zo dec 19 2021 8:01 pm

D800(E) D810 zijn super camera's de D850 is wellicht net boven je budget maar dat is dé top.Ik heb er alle drie mee gewerkt, de D850 heb ik nu nog als back up, echt een pracht machine.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Andere camera

Berichtdoor Gemmageluk60 » zo dec 19 2021 8:26 pm

Dacht ik ook al aan John, maar die workflow zie ik wel een beetje tegenop, want het gaat dan om een verdubbeling van de MP.
Ik vind 24 MP prima!
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Andere camera

Berichtdoor Richard » zo dec 19 2021 9:08 pm

Als je fan bent van de D300, lijkt me de D500 een logische keuze.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Andere camera

Berichtdoor John Jansen » zo dec 19 2021 10:00 pm

Gemmageluk60 schreef:Dacht ik ook al aan John, maar die workflow zie ik wel een beetje tegenop, want het gaat dan om een verdubbeling van de MP.
Ik vind 24 MP prima!
De workflow met verdubbeling van pix daar heb je helemaal geen last van ( als je mac of pc het aan kan). Ik heb ook de D500 gehad maar zit je met een crop camera of je dat wilt? De D800(E) heeft btw 32 ? (36) mpx
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Andere camera

Berichtdoor henkk » zo dec 19 2021 10:29 pm

Eens wat betreft workflow. Mijn compu is zo'n 10 jr oud en doet de 45 MP prima. Natuurlijk kan het sneller maar ik ben voor m'n lol bezig.
Wel kan het zijn dat bewerkingsprogramma's moeten worden vervangen (maar NX studio is gratis) en dat vervolgens sommige lenzen toch gaan tegenvallen.
En qua 'gevoel' kom je voor een upgrade vanaf de D300, D3 wel bij de D8x0 uit.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Andere camera

Berichtdoor Gemmageluk60 » ma dec 20 2021 6:43 am

Is misschien de D750 ook nog interessant of maak ik daarmee te weinig sprongen vooruit?
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Andere camera

Berichtdoor Richard » ma dec 20 2021 8:37 am

Qua resolutie zeker. Tot februari dit jaar heb ik met veel plezier met een D750 gefotografeerd, is opgevolgd door een Z6II.

In dit album bijvoorbeeld staan foto's gemaakt met mijn D750 op originele resolutie: https://flic.kr/s/aHsmEZnf8N
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Andere camera

Berichtdoor John Jansen » ma dec 20 2021 8:50 am

Met de 8 serie heb je meer details en een beter dynamisch bereik, denk daar ook eens aan.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Andere camera

Berichtdoor henkk » ma dec 20 2021 8:58 am

Niet om het te compliceren, maar weet je wel zeker dat het aan de resolutie van de camera ligt? Ik heb nooit tekorten gezien qua resolutie op Xposers van 40x60 gemaakt met een D700 of D300s van 12 Mp.
De tekortkoming kan ook van de lens komen of van de workflow naar de print. Wat vindt de uitgever van het blad ervan?
Kun je wat voorbeelden laten zien, liefst volle resolutie (flickr)? En een foto van (een deel van) de foto in het blad?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Andere camera

Berichtdoor schilder » ma dec 20 2021 11:58 am

Waarom meerdere camera’s en verschillende systeem formaat
Hoeveel foto’s per seconde D3of hoger
800serie snel genoeg?
Pixeldichtheid was jaren terug geen probleem bij afdrukken dus waarom nu wel ?
De beste resultaten komen van de lenzen welke gebruik je
Meer pixeldichtheid geeft meer mogelijkheden bij nabewerking en Crop
Mogelijk is de professionele bediening gewenst
Ik gebruik de D750 en meestal de prime lenzen want die zijn toch beter dus eigenlijk heb je niet veel nodig
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Andere camera

Berichtdoor Gemmageluk60 » ma dec 20 2021 1:19 pm

De D300 gebruik ik met de Nikon 1.80 2.8 vooral als portretlens, heerlijke combi om mee te werken.
Als ik op reportage of wedstrijd ga, dan heb ik de Nikon D600 met de 28-70 2.8 standaard erop in de tas zitten.
Evenals de D3s met een Nikon ED 80-200 2-8 erop. Eigenlijk een hele fijne set waarmee ik alles kan.

Overigens lijkt de resolutie van de D300 sterker/scherper dan die van de D3, maar dat zal wel gezichtsbedrog zijn.

D500 lees ik hele positieve verhalen over, maar dat is weer een DX.

Van de 800, 810 en 850 lees ik dat ze genadeloos oneffenheden in de lens vastleggen en die van mij zijn geen jonkies meer.
Het is niet de bedoeling dat ik al snel nieuwe lenzen moet kopen. Wel fijn om te lezen dat de workflow prima blijft, ondanks het hoge aantal MP.

Van de magazines krijg ik geen klachten, in één ervan kom ik vaker 'fletse' foto's tegen die niet van mijn hand zijn.

Mooie serie foto's, Richard en met genoeg kwaliteit zo op het eerste oog.

Zal eens kijken of ik er een paar voorbeelden op krijg:

https://www.flickr.com/gp/189626867@N04/L5h8A9

Heb geprobeerd public uit te schakelen op Flickr, nu kan ik de foto niet meer op maat maken en downloaden :oohh:
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Andere camera

Berichtdoor mozes » ma dec 20 2021 2:30 pm

Met de Fotos is eigenlijk weinig mis.

Veranderen die magazine nog wat aan de verhoudingen?
Vind de fotos in je voorbeelden nu niet direct geschikt voor in een blad, vandaar de vraag.
En het ene blad is het andere niet.
Als het bv om club blaadjes gaat, dan worden meestal de goedkoopste afdruk optie's gebruikt.
Ook het gebruikte papier is daar onderhevig aan.
Ik denk dat daar de schoen een beetje wringt
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Andere camera

Berichtdoor henkk » ma dec 20 2021 3:48 pm

Die foto's zien er prima uit, zowel die van de D3S als van de D300. En met een 180 of 80-200 f/2.8 is ook prima te fotograferen met een D850 dus daar ligt het ook niet aan. Geen reden die te vervangen. Een 28-70 zou daarmee wellicht wel door de mand vallen.

Ik zou het toch zoeken in het proces naar het drukwerk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Andere camera

Berichtdoor John Jansen » ma dec 20 2021 3:54 pm

Ik weet niet of dat in jou geval zo is maar als je je opnames maakt in Jpeg mis je natuurlijk ook een bak aan kwaliteit, ik heb zelfs in het begin met de D300 (12 mpx) tot A3 afdrukken gemaakt die ook bijzonder goed waren, wellicht moet je toch eens in je instellingen duiken.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten