Macro fotografie (balg pb-6)

Discussies over verzamelobjecten

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » za feb 25 2006 8:59 am

Dag Freek,

Er is wat aandacht besteed aan macro-fotografie in het laatste nummer van het clubblad van de Nikon Club Nederland. Het komende nummer zal ook een macrofotografie onderwerp bevatten.

En voor leden van de Nikon Club Nederland komt er ook een Macro fotografie dag, zie Agenda op deze website.

Ik neem aan dat je de 105mm 2.8 AF hebt. Ik neem aan dat je een stevig statief hebt. Handig is ook een instelslede. Je zet de camera op de slede en dit geheel op je statief. Je kunt dan dichterbij/verder af komen zonder je hele statief te verplaatsen. Zet de autofocus uit en stel scherp met de hand of ....
door de slede te verplaatsen. Bij dat laatste stel je de lens bijvoorbeeld in op 50 cm (hoe meer uitvergroting je wilt hoe dichterbij je instelt) en je schuift dan de instelsede totdat je voorwerp scherp in beeld ziet komen. Het verschuiven van de instelslede werkt erg prettig.

Voor veel scherptediepte moet je het diafragma op 11 of 16 zetten.
Gebruik eventueel je afstandsbediening voor het afdrukken (hoe minder trillingen je veroorzaakt hoe beter).

Wat betreft flitsen, je kunt macro fotografie al bedrijven bij gewoon daglicht. Ik zou hiermee beginnen. Het is een weg van oefenen...het beste gewoon thuis bij de keukentafel om wat munten te fotograferen. Daarna de tuin voor bloemen etc.

Ik hoop dat dit iets helpt. Wat engelse info vind je hier: http://www.photo.net/learn/macro/

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor Kane » za feb 25 2006 12:24 pm

Eh, beste tip !!! Gewoon doen en nog een keer doen, het is digitaal, wat maakt het uit hoeveel je schiet..... aldoende leert men is mijn credo in deze.
Jan
Kane




Terug naar “Fotografica”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten