waardevast-welke wel, en welke niet

Discussies over verzamelobjecten

Onderwerp:

Re: waardevast-welke wel, en welke niet

Berichtdoor Léon Obers » zo sep 27 2009 1:44 pm

diskfac schreef:je kan die industriele objectieven gewoon bij Zeiss-Ikon kopen voor 699 euro (zelfs online). Ik heb het nog overwogen en uiteindelijk niet gedaan.

Ik neem aan dat je refereert aan de links over industriële Zeiss lenzen hier iets verder naar boven in mijn reactie: viewtopic.php?p=294593#p294593

Ik moet eerlijk gezegd toegeven dat ik die prijzen bij Ebay behoorlijk aan de prijs vond voor die industriële lenzen. Het zou kunnen dat het ook hier om een van de eerste serienummers gaat, wat bij verzamelaars dan mogelijk een collectors item is, zoals de andere aanbiedingen van dezelfde leverancier. Hoewel bij die industriële lenzen niet gesproken werd over een typisch jong serienummer. Ik maak bewust melding dat die industriële lenzen gewoon op bestelling leverbaar zijn, met wellicht de normale gangbare prijzen voor die lenzen, maar heb dat toen verder niet opgezocht.

Of Pentax industriële lenzen beter zijn dan die van Zeiss, heb ik geen informatie over, en zou het niet weten. Misschien maakt Pentax wel andere types voor haar industriële lijn.
Gezien het aanbod van Zeiss met de achtergrond dat de serie die ook op Ebay wordt aangeboden het daarbij eigenlijk om "gewone" lenzen gaat die ook voor het normale camera-aanbod gebruikt worden, lijken een aantal lenzen voor industriële toepassingen nu niet echt voor de hand te liggen en daarbij niet optimaal afgestemd te zijn voor industriële toepassingen. De enige "normale" cameralenzen van Zeiss die wellicht ook industrieel goed voldoen zijn de macro-lenzen. Maar retrofocus groothoeklenzen speciaal ontworpen voor gebruik op een reflex lijken mij vanuit de basis niet echt geschikt als industriële lens.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: waardevast-welke wel, en welke niet

Berichtdoor whvg » vr jan 22 2010 5:20 pm

emdeklerk schreef:... En dan waren er natuurlijk de gigantische hoeveelheden Japanse P-draad leveranciers. Mamiya, Pentax, Petri, noem ze maar op. ...

Wat late reactie ... maar mijn Petri Flex V had een eigen bajonet met vergrendelring en leverde een P-draad verloop bij de camera.
D40 met 18-55 kitlens, D80, 55-200 VR, Metz 48 AF-1, Manfrotto 479-4b monopod en een Nikon fototas.
Gebruikersavatar
whvg

Clublid
Berichten: 164



Onderwerp:

Re: waardevast-welke wel, en welke niet

Berichtdoor emdeklerk » vr jan 22 2010 7:52 pm

Ja hoor, helemaal goed.

Inderdaad heeft Petri even een eigen bajonet gebruikt:

http://www.mattdentonphoto.com/cameras/petri_vi.html

Later gingen ze over op de P-draad. Maar toen Pentax de P-draad verving door de K-bajonet gingen veel voormalige P-draad leveranciers ook over op die K-bajonet. INCLUSIEF naamgever Praktica...
Maar Petri is toch echt groot geworden met de P-draad en heeft die camera's ook jaaaaren geleverd.

Ik heb zelf trouwens ook een Petri met K-bajonet. Een GX-1 met een Petri 50mm 1:2 en een Petri 80-200mm 1:4.5-5.6 MC Macro.
(Voor 10 Eurootjes op de rommelmarkt alles in een fototas die ik wilde hebben omdat er ook vier Cokin P-filters bij zaten... En wat er ook bij zat: een MC Petri 35mm 1:2.8 met, jawel, P-draad...).

emdeklerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk


Terug naar “Fotografica”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast