Eyerelief (oogafstand) verrekijker te berekenen?

Discussies over verzamelobjecten

Onderwerp:

Eyerelief (oogafstand) verrekijker te berekenen?

Berichtdoor jvgend » di dec 19 2006 11:04 am

Van een verrekijker kun je de lichtsterkte, de beeldhoek, en het schemergetal berekenen. Ik vraag me af of je ook aan de hand van de vergrotingsfactor en het objectief (bv 7x50) de oogafstand kunt berekenen?
jvgend



Onderwerp:

eyerelief

Berichtdoor sjon » di dec 19 2006 7:49 pm

Kijk eens op www.kieskeurig.nl daar hebben ze goede info over verrekijkers.


http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf ... kijker.htm
sjon



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo dec 20 2006 6:32 am

Wat bedoel je met oog afstand ?
Ik heb dat begrip altijd gebruikt voor de afstand van de inkijk oculairs ten opzichte van elkaar. Of te wel krijg je de inkijk oculairs wel precies voor je ogen.

Ik gebruik ook het begrip high eye point, de afstand tussen het inkijk oculair en een oog. Met name voor brildragers is dit van groot belang.

Van m'n site > algemene info over verrekijkers:

1.3.13 oog afstand
Let er op dat u beide kijkerhelften exact voor een oog kunt plaatsen. Alleen dan kunt u van beide
beelden samen één mooi rond beeld maken. Als u een oog afstand van 7 centimeter heeft, let dan op.
Kleinere kijkers kunnen veelal geen grote oog afstand overbruggen. Grotere kijkers zijn dan prettiger.
1.3.14 high eye relief of high eye point
Het scherptepunt van deze kijkers ligt verder van het glasoppervlak van het inkijk oculair af. Daardoor
hoef je de kijker niet helemaal in je oogkas te duwen. Ook iemand met een bril kan veelal nog het
gehele beeldveld overzien. Een kijker met deze kwaliteit is comfortabeler.
Een brildrager is soms in het nadeel bij gebruik van een kijker. Des te minder glas, des te meer
kwaliteit. Helaas kan dit niet altijd. Maar probeer het stapelen van glas en luchtlagen te voorkomen.
Beoordeel een kijker ook niet door een winkelruit.
Meestal kun je de kijker met bril gebruiken door de rubberen oogrand weg te klappen. Daardoor kom
je met je bril dichter bij het oculair en kun je beter het gehele zichtveld van de kijker overzien. Slechts
enkele kijkers hebben een hele mooie oplossing. Om het oculair is een ring die men kan laten zakken
als men een bril gebruikt. Nadeel is dat er gemakkelijk zand of stof in kan komen. Als u een "zware"
bril gebruikt, is het aan te raden om een "High Eyepoint" kijker of een kijker met "IF" mogelijkheden
aan te schaffen.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor jvgend » wo dec 20 2006 8:35 am

Ah, ik snap 't al. Er worden twee termen door elkaar gehaald. Ik heb mijn info van de volgende site (Zie ook de tip van Sjon)

http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf ... kijker.htm

Hier spreken ze over oogafstand (eyerelief) ivm de afstand vanaf 't oculair waar het beeld "geprojecteerd" word.
De afstand tussen de ogen noemen ze hier pupilafstand.

In dit verband is een grote oogafstand (eye relief) gunstig voor brildragers. Soms word deze maat echter niet vermeld. Ik vraag me dus af of deze waarde te berekenen is. Net zoals de helderheid, schemerindex en schijnbare beeldhoek te berekenen zijn.
jvgend




Terug naar “Fotografica”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten