Flitslamp uit de oude doos

Discussies over verzamelobjecten

Onderwerp:

Flitslamp uit de oude doos

Berichtdoor flitslicht » do sep 03 2009 11:25 pm

Hiervan heb ik er nog een paar liggen, geërfd van een oom, en heb even een kiekje gemaakt voor een ander forum. Dacht dat het leuk was om even te laten zien.

Het zijn lampen gevuld met magnesium draad die in een normale fitting passen en als je er dan stroom op zet *flits*. Ze zijn voor éénmalig gebruik uit de tijd van voor de elektronenflitser. Heb er vroeger wel eens één afgestoken, dat gaat met een apparaatje dat je tussen het net schakelt en waar dus ook een snoertje voor het flitscontact op de camera aan zit. Je ziet nog een bruine druppel erop, dat is een soort lak die het glas bij elkaar houdt als de lamp afgaat, want dat kan anders in het rond vliegen.

Afbeelding
flitslicht



Onderwerp:

Re: Flitslamp uit de oude doos

Berichtdoor Patrick » do sep 03 2009 11:30 pm

Lijkt me een prima foto om te verkleinen en als avatar te gebruiken! :P
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitslamp uit de oude doos

Berichtdoor Heidi » do sep 03 2009 11:38 pm

Is de gehele draad geleidend?
Heidi



Onderwerp:

Re: Flitslamp uit de oude doos

Berichtdoor flitslicht » do sep 03 2009 11:48 pm

Patrick schreef:Lijkt me een prima foto om te verkleinen en als avatar te gebruiken! :P


Goed idee, had ik zelf kunnen bedenken :lol:
flitslicht



Onderwerp:

Re: Flitslamp uit de oude doos

Berichtdoor Patrick » do sep 03 2009 11:49 pm

flitslicht schreef:
Patrick schreef:Lijkt me een prima foto om te verkleinen en als avatar te gebruiken! :P


Goed idee, had ik zelf kunnen bedenken :lol:

Ik zie nog niets... :twisted:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitslamp uit de oude doos

Berichtdoor flitslicht » do sep 03 2009 11:51 pm

Heidi schreef:Is de gehele draad geleidend?


De draad brandt, heel snel dus. Ik weet niet of ie zelf geleidend is, volgens mij zit er een ontsekingsmechanisme in en misschien alleen een kluwen van dat magnesium spul. Het is eigenlijk hetzelfde als dat flitspoeder dat ze op een plankje lieten ontbranden, maar dan in 'moderne' en veilige uitvoering.
Laatst gewijzigd door flitslicht op vr sep 04 2009 12:25 am, 2 keer totaal gewijzigd.
flitslicht



Onderwerp:

Re: Flitslamp uit de oude doos

Berichtdoor flitslicht » do sep 03 2009 11:52 pm

Patrick schreef:
flitslicht schreef:
Patrick schreef:Lijkt me een prima foto om te verkleinen en als avatar te gebruiken! :P


Goed idee, had ik zelf kunnen bedenken :lol:

Ik zie nog niets... :twisted:


Nee? :wink:
flitslicht



Onderwerp:

Re: Flitslamp uit de oude doos

Berichtdoor florist » vr sep 04 2009 8:13 am

Jaren geleden heb ik eens een hele doos met deze lampen gevonden in de opslag.

Vervolgens deze lampen met behulp van een transformator allemaal "opgeflitst". Bij gebruik op 220v gingen de stoppen er namelijk steeds uit, en dat vonden mijn ouders niet zo leuk :lol:

Het is inderdaad zo dat de hele draad in een keer opbrand. Kijk wel uit, want het glas wordt natuurlijk erg heet. Ook over de smeltplek in de vloerbedekking waren onze ouders niet zo enthousiast herrinner ik me..!
florist



Onderwerp:

Re: Flitslamp uit de oude doos

Berichtdoor Frederix » vr sep 04 2009 9:36 am

Ik heb nog een paar honderd van die lampjes liggen voor gebruik. Het zijn PF1B lampjes, deze zijn omhuld met een blauwachtige lak die ten eerste het glas bij elkaar houdt als de lampjes worden ontstoken en het licht daglichtkleur meegeeft zodat deze lampjes voor kleurenfoto's geschikt zijn.
Frederix



Onderwerp:

Re: Flitslamp uit de oude doos

Berichtdoor mikemix » vr sep 04 2009 9:43 am

Ook met die fitting, Frederix?

Mooie foto trouwens.
mikemix



Onderwerp:

Re: Flitslamp uit de oude doos

Berichtdoor Frederix » vr sep 04 2009 9:47 am

mikemix schreef:Ook met die fitting, Frederix?

Mooie foto trouwens.

Het zijn klein insteeklampjes zo groot als het bovenste kootje van je middelvinger. Ik wil ze nog nog wel eens verzamelen op een fotograficabeurs. Ik heb laatst in Doesburg ca 100 stuks gescoord voor een paar euro's.
Frederix



Onderwerp:

Re: Flitslamp uit de oude doos

Berichtdoor Brenzef » vr sep 04 2009 9:47 am

florist schreef:Ook over de smeltplek in de vloerbedekking waren onze ouders niet zo enthousiast herrinner ik me..!

hahahahaha
Ik zie het voor me :)
Gebruikersavatar
Brenzef

Forumlid
Berichten: 1801


Locatie: ISS Spacestation
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitslamp uit de oude doos

Berichtdoor flitslicht » vr sep 04 2009 10:48 am

Frederix schreef:
mikemix schreef:Ook met die fitting, Frederix?

Mooie foto trouwens.

Het zijn klein insteeklampjes zo groot als het bovenste kootje van je middelvinger. Ik wil ze nog nog wel eens verzamelen op een fotograficabeurs. Ik heb laatst in Doesburg ca 100 stuks gescoord voor een paar euro's.


Die lampen van mij zijn inderdaad voor zwart-wit fotografie. Je kon daarmee oa de aanwezige lamp armaturen in een ruimte gebruiken en toch flitsen.

Het type is Photoflux PF60, kan ik nog net ontcijferen op de kartonnetjes die eromheen zitten. Ik vermoed dat de lichtopbrengst overeenkomt met een 60 Watt lamp als je 1 seconde belicht.
flitslicht



Onderwerp:

Re: Flitslamp uit de oude doos

Berichtdoor Patrick » vr sep 04 2009 10:53 am

Mooie avatar Flitslicht! 8)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitslamp uit de oude doos

Berichtdoor Frederix » vr sep 04 2009 11:24 am

Patrick schreef:Mooie avatar Flitslicht! 8)

Inderdaad, maar menig gebruiker van dit forum zal er géén flitslicht in herkennen . . . . . . . . .
Frederix




Terug naar “Fotografica”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten