Nikon-AI-S 4,5/105mm UV-Nikkor te koop

Discussies over verzamelobjecten

Onderwerp:

Nikon-AI-S 4,5/105mm UV-Nikkor te koop

Berichtdoor a90 » ma sep 07 2009 10:31 pm

Voor de liefhebber: een zelden aangeboden objectief van Nikon de Nikon-AI-S 4,5/105mm UV-Nikkor bij onze Duitse vrienden van Photo Arsenal.

Het is een van de moeilijker te vinden objectieven en deze is ook nog eens mooi compleet.

Voor de liefhebber voor + - € 5.000,00

http://cgi.ebay.nl/Nikon-AI-S-4-5-105mm ... 1646wt_939
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon-AI-S 4,5/105mm UV-Nikkor te koop

Berichtdoor Patrick » ma sep 07 2009 10:44 pm

Wat was daar origineel de prijs van? Ik vind het een hoop geld...

Wat is er trouwens zo speciaal aan dat het een UV-Nikkor is?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon-AI-S 4,5/105mm UV-Nikkor te koop

Berichtdoor yoyo » ma sep 07 2009 11:04 pm

Patrick schreef:Wat is er trouwens zo speciaal aan dat het een UV-Nikkor is?


Geen hotspots, maar vooral dat hij qua scherpstelling gecorrigeerd is voor UV fotografie. Een normale lens moet je na zichtbaar licht scherpstellen zelf corrigeren voor UV scherpstellen.
yoyo



Onderwerp:

Re: Nikon-AI-S 4,5/105mm UV-Nikkor te koop

Berichtdoor gijs sandberg » ma sep 07 2009 11:20 pm

Patrick schreef:Wat was daar origineel de prijs van? Ik vind het een hoop geld...
Wat is er trouwens zo speciaal aan dat het een UV-Nikkor is?

Patrick,
De scherpstelling en lichtdoorlating loopt veel verder dan bij normale lenzen, mede dankzij bijzondere glassoorten.
In dit geval van diep infrarood tot ver in het UV gebied.
Ik heb gehoord van exemplaren die voor EURO 3000+ verkocht zijn.
Ik ken geen "originele" catalogusprijs, ze werden vlg. mij alleen op bestelling gemaakt.
8-9: heden vond ik er drie op Ebay (twee compleet met de bijbehorende filters).
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op di sep 08 2009 12:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon-AI-S 4,5/105mm UV-Nikkor te koop

Berichtdoor yoyo » ma sep 07 2009 11:35 pm

Bjørn Rørslett :
There isn't much to be said about this special-order design. With a spectral transmittance ranging from 200 to 900 nm, this is the ultimate lens for doing ultraviolet (UV) and infrared (IR) photography. It gives incredibly sharp pictures - period - surely this is one of Nikon's finest lenses ever - end period. Even at a list price of $3.000,- it can be regarded a real bargain in quality terms. The lens is by the way a true "Micro" design and therefore focuses to 1:2 by itself. In fact, the first batch of these lenses were labelled 'UV-Micro'.

Towards 1:2 it nearly doubles its physical size, but as no shortening of focal length occurs a long working distance is kept. It reaches life-size 1:1 when the PN-11 tube is added. The lens coating is optimised for the UV range and is less effective for visible light photography so flares quite easily when it is used for ordinary pictures. For visible photography the use of a UV filter (L37C) is imperative. At f/5.6 to f/11 it delivers outstandingly sharp images even for ordinary photography. However, the magnificent optical quality is fully unleashed only when it is employed for recording UV images.

High-resolution digital cameras, such as Nikon D1X, will also display the superb optics of the UV-Nikkor. What a pity this lens now is discontinued, because UV recording by D1X is a breeze using it. Mind you, "discontinued" does not entail "obsolete"....

If you do broad-band photography with this lens (Nikon rates it for the 200 to 900 nm range, which is huge indeed), be aware that its UV and IR focus are slightly different, so one needs to stop the lens down quite a bit to keep good sharpness. Also, if focus is adjusted for UV/visible light and there is a high proportion of IR light entering the UV-Nikkor, some colour fringing (due to IR) can be found. The remedy is using a more efficient IR-attenuating filter, refocusing for better IR focus, or concentrate on IR only.I have reduced its rating for IR because of the focus shift. Ignore this if the focus shift doesn't bother you.

Surprisingly, a new UV 105 mm with identical spcifications to the old classic has been released in the autumn of 2005, made by Tochigi Nikon, an industrial subsidary of Nikon. So UV freaks may now have another go with this elusive and expensive optic.

BRON : http://www.naturfotograf.com/index2_PC.html
yoyo



Onderwerp:

Re: Nikon-AI-S 4,5/105mm UV-Nikkor te koop

Berichtdoor emdeklerk » ma sep 07 2009 11:45 pm

Eén van de zeldzaamste Nikkors.
Even snel vertaald wat Braczko (copyright) er over schrijft:

-o-o-o-
Brandpuntsafstand / beeldhoek: 105 mm / 23 graden 20 minuten
Diafragma's: 4,5 tot 32
Afstandsschaal: van oneindig tot 48 cm
Lenzen/groepen: 6/5
Filtermaat: 52 mm
Zonnekap: ingebouwd
Introductie: augustus 1984
Gewicht: 525 gram

Dit speciaal-objectief dat tot 1:2 gaat beantwoordt aan de hoogste eisen die in de UV-fotografie gesteld kunnen worden. Bijvoorbeeld in de criminologie, bij het onderzoek van kunstwerken, in medisch onderzoek en bij produkt-analyse in de industrie. Het spectraal bereik van dit vertekeningsvrije objectief bedraagt 70% van 220 tot 900 nanometer. Groot voordeel is de ongecompliceerde scherpstelling. Bij het gebruik van dit objectief zijn er geen scherpstelverschillen tussen het zichtbare en het onzichtbare UV-licht. Uitgebreide scherpstelcorrecties zijn niet nodig: er kan gewoon door de zoeker worden scherpgesteld. Voor de opbouw wordt gebruik gemaakt van fluoriet- en kwartsglas. Zoals bij alle Micro-Nikkors is het objectief vrij van vertekening. De belichtingsmeter van de camera kan niet goed overweg met het spectraal bereik, proefopnamen zijn raadzaam. Uitschuifbare zonnekap."
-o-o-o-

Ook Roland Vink heeft een tekst op zijn site:

http://www.cameraquest.com/NFUV104.htm

Voor de toenmalige prijs in Nederland moet ik even wat prijscourantjes van Inca opsnorren.

E.M. de Klerk

Later toegevoegd na het lezen van de Rörslett-tekst: de PN-11 kan weliswaar gebruikt worden om tot 1:1 te komen, maar dit degradeert het objectief tot een werkzaam leven in het zichtbare bereik. De glasdelen van de PN-11 laten praktisch geen UV door. [nog veel later: zie stukje van Gijs Sandberg en mijn antwoord daarop.]
Van de genoemde Tochigi UV-Nikkor zijn er volgens Roland Vink maar 11 (ELF) gemaakt...

En wie even googelt op UV-Nikkor krijgt heel wat leuks te zien, onder andere dit:

http://www.mir.com.my/rb/photography/co ... 05UVmm.htm
Laatst gewijzigd door emdeklerk op di sep 08 2009 9:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: PN-11 oops

Berichtdoor gijs sandberg » di sep 08 2009 1:43 am

Eugene,
Weer wat geleerd? Een tussenring met glas, of is dat een vergipsing?

Over de Tochigi variant: ik geloof dat die lens (op bestelling) nog steeds gemaakt wordt.
De aantallen die Roland Vink vermeldt zijn gebaseerd op de serienumemrs die hem bekend zijn.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon-AI-S 4,5/105mm UV-Nikkor te koop

Berichtdoor Hans Braakhuis » di sep 08 2009 7:13 am

De UV Nikkor f4,5 is uit 1984. Niet echt zeldzaam. En prijzig? De Inca adviesprijs was destijds 3998 euro.

Gezien de grote vraag naar dit soort objectieven heeft Tochigi Nikon in 2005 de verkoop weer gestart.

Heb ik nooit foto's geplaatst van dit soort objectieven in dit forum?

Afbeelding

Afbeelding
f2,0 300 mm AF
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon-AI-S 4,5/105mm UV-Nikkor te koop

Berichtdoor emdeklerk » di sep 08 2009 8:52 pm

Gijs:
"Eugene,
Weer wat geleerd? Een tussenring met glas, of is dat een vergipsing?
Over de Tochigi variant: ik geloof dat die lens (op bestelling) nog steeds gemaakt wordt.
De aantallen die Roland Vink vermeldt zijn gebaseerd op de serienumemrs die hem bekend zijn.
Groeten, Gijs
"

Ja Gijs, ik ga in de hoek staan en daarna duizend strafregels schrijven:
"Een PN-11 is een tussenring, geen converter en heeft dus geen glas."
Dom, dom, dom...

Groeten, E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Nikon-AI-S 4,5/105mm UV-Nikkor te koop

Berichtdoor emdeklerk » di sep 08 2009 9:02 pm

En Hans, naar productie-aantallen is de UV-Nikkor inderdaad niet heel zeldzaam, daar heb je volkomen gelijk in.
Toch heb ik er ooit maar één gezien, in de occassion-etalage van Foto Wamsteker aan de Laan van Meerdervoort in Den Haag, heel wat jaartjes geleden... Waarbij ik me toen afvroeg wie er in Godsnaam zo'n objectief wegdoet.
Tsja, wat heet zeldzaam? Van de Noct-Nikkor zijn er met 11.302 exemplaren ook best nog wel veel gemaakt, maar hoeveel zouden er in Nederland zijn? Ik zou het zelfs niet durven schatten!
Wie zo'n objectief heeft hangt het meestal niet aan de grote klok.
Groet, E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Nikon-AI-S 4,5/105mm UV-Nikkor te koop

Berichtdoor gijs sandberg » di sep 08 2009 10:31 pm

Heren,

Twee reacties

de UV nikkor: ik weet van twee gevallen waarin de lens te koop was bij een ons bekende (import) Nederlander.
Ik heb de lens een keer gezien, compleet in doos met alle filters etc. prijs E 3000+
Leuk maar niet betaalbaar als je de functionaliteit niet nodig hebt, volgens Vink plm 3000 gemaakt, courante productie bij Tochigi .

300 2.0 in wit/grijze uitvoering:
Deze 300 2.0 heb ik nog nooit in levende lijve gezien (de zwarte ook niet)
Ik ben sons best goedgelovig, maar wil er niet aan dat de witte versie AF zou zijn.

Groeten, Gijs

PS met copy-paste zullen die strafregels best meevallen (grapje, iedereen kan zich vergissen...)
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotografica”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten