Nikon F

Discussies over verzamelobjecten

Onderwerp:

Nikon F

Berichtdoor Milo » di sep 18 2012 6:48 pm

Op dit moment heb ik veel Nikkor AI-S lenzen verzameld en heb enkele analoge camera's. En wacht nog op een NEX achtig iets met FF sensor waar ik deze ook op kan plakken.

Maar goed op het moment heb ik een aantal Nikkor NON AI lenzen gekocht waaronder een mooie H 85 1.8 en SC 55 1.2 en daar wilde ik dan eigenlijk een passende camera bij zoeken zoals een F of F2, maar toch liever een F. Ze passen fysiek wel op mn F3HP's, Canon's en Nex5n maar een oudere Nikon camera is natuurlijk wel een stuk leuker.

Nu zit ik met een dilemma, een Nikon F zoeken/kopen, louter voor de bovenstaande twee lenzen of de lenzen toch gewoon in de verkoop gooien. Ik gebruik mn analoge camera's veel dus het is niet enkel voor de vitrinekast maar gewoon "dagelijks" gebruik.

Is er iemand die me kan overtuigen om een Nikon F te kopen? positieve/negatieve ervaringen hebben? alternatieven weten? iets?
Nikon (f/1.2 - f/3.5 AIS) en Canon (f/1.4 - f/2.8 USM)
Gebruikersavatar
Milo

Forumlid
Berichten: 101


Locatie: Noord Holland

Onderwerp:

Re: Nikon F

Berichtdoor emdeklerk » di sep 18 2012 7:21 pm

Een F is een legende.
De F was, tot de F2 kwam, de enige, beste, meestgebruikte en meest robuuste spiegelreflex.
Je zult er niet snel een buil aan vallen, maar ik zou toch kijken naar een exemplaar uit de laatste bouwjaren.
Zoek eens op "Nikon F Apollo". Een naam die verder nergens op slaat, maar het staat wel voor het allerlaatste type uit de laatste drie bouwjaren.
Het zijn F's met de transporthendel, de zelfontspanner en wat meer knopjes van de F2.
Probleem met veel F's: de belichtingsmeter in de Photomic-zoeker. De ringvormige weerstand die daar in zit heeft een beperkte levensduur en die dingen worden al ruim dertig jaar niet meer gemaakt - het zat ook in de meeste F2-modellen.
Zie de site van Sover Wong over de F2: die schijnt voor de F2 een oplossing te hebben.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Nikon F

Berichtdoor gijs sandberg » di sep 18 2012 7:29 pm

Beste Milo,

Eens over de belichtingsmeter,
oftewel: als je een gebruikte F koopt met photomic reken dan dat de lichtmeter niet werkt (nog afgezien van de PX625 batterijen die erin moeten).

Een zgn Apollo F is veelal wat duurder dan modellen die iets ouder zijn.
Zoek niet naar een gaaf zwart exemplaar, die zijn zeldzaam en men vraagt de hoofdprijs.

Groeten, Gijs
PS als het om display-only gaat:: overweeg een Nikkormat van voor 1976, die zijn meestal te geef.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon F

Berichtdoor Milo » di sep 18 2012 9:22 pm

EM de Klerk,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik wil liever een F, maar dan zonder FTN photomic bubbel, vandaar ook dat de F2 me iets minder trekt (al heb je die ook zonder photomic). Ik ga eens zoeken op de Apollo. Heb inderdaad al veel gehoord over de lichtmeters die het niet meer doen.

Gijs Sandberg,
Een zwart exemplaar hoeft gelukkig niet, ik zou erg tevreden zijn met een klassieke chrome versie dit idee.
Ik wil hem niet ter display, dus een goedkopere Nikkormat (heb er een aantal gehad) hoef ik niet. Ik wil toch wel een mooie F. Helaas kost dat wel wat, maja dan moet een van mn FM3a's er maar uit.


Maar toch twijfel ik, het is allemaal wel leuk en aardig maar om nu weer een camera te kopen. Ik weet het gewoon niet. Op dit moment gebruik ik voornamelijk mn FM3a's, eentje met kleurenfilm en eentje met zwartwit. Al lonkt die Nikon F toch wel al een tijdje, lastig.
Nikon (f/1.2 - f/3.5 AIS) en Canon (f/1.4 - f/2.8 USM)
Gebruikersavatar
Milo

Forumlid
Berichten: 101


Locatie: Noord Holland

Onderwerp:

Re: Nikon F

Berichtdoor Milo » vr okt 05 2012 4:16 pm

Toch de knoop doorgehakt en op advies van bovenstaande heren een nette Nikon F Apollo gevonden en mn 55mm erop gezet.

Afbeelding
Nikon F Apollo by Ivan Milo, on Flickr
Nikon (f/1.2 - f/3.5 AIS) en Canon (f/1.4 - f/2.8 USM)
Gebruikersavatar
Milo

Forumlid
Berichten: 101


Locatie: Noord Holland

Onderwerp:

Re: Nikon F

Berichtdoor Ed Post » vr okt 05 2012 4:42 pm

Oei!! Dat is een mooi exemplaar!!
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon F

Berichtdoor emdeklerk » vr okt 05 2012 7:03 pm

Heel, heel mooi! Nu nog een R-matglas erin...

Wat is het serienummer? Begint het met 73 of met 74?
Zie de site van De Stoutz voor de serienummers per productiejaar.

http://www.destoutz.ch/nikon-f.html
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Nikon F

Berichtdoor Milo » vr okt 05 2012 8:18 pm

Ed,
Tnx, hij is echt heel netjes voor de leeftijd.

emdeklerk,
Serienummer is 743xxxx, dus juni-aug 1973. Matglas laat ik nog even voor wat het is, lijkt me het standaard type B. Het liefst wil ik een standaard eye level zoeker, maar goed dat komt nog wel een keertje. Ik lees dat de F en F2 dezelfde matschermen kunnen hebben, dat is wel mooi natuurlijk, misschien maar eens kijken naar een type D als er weer een beurs is in Nederland(november dacht ik).
Nikon (f/1.2 - f/3.5 AIS) en Canon (f/1.4 - f/2.8 USM)
Gebruikersavatar
Milo

Forumlid
Berichten: 101


Locatie: Noord Holland

Onderwerp:

Re: Ik lees dat de F en F2

Berichtdoor gijs sandberg » vr okt 05 2012 9:25 pm

Beste MIlo,

Eens, (en ik kan het weten...)
Een type A is eigenlijk het standaard-matglas.
Overigens is de bijpassende waist-level finder op de foto een fraaie vondst.
Pas de versie voor de F2 heet DW-1.

Groeten, Gijs
PS weest voorzichtig met een R matglas in combinatie met lichtsterke lenzen.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon F

Berichtdoor emdeklerk » za okt 06 2012 7:53 am

Grote voordeel van het R-matglas is de combinatie van de rasterverdeling van het E-matglas met een goede scherpstelwig - ideaal voor architectuurfotografie.

Dat die wig geoptimaliseerd is voor minder lichtsterke objectieven is waar, maar ik heb nog nooit gemerkt dat de scherpstelling er bij lichtsterke objectieven (1,2/50mm en 1,2/58mm Noct) naast zit. Maar in die gevallen stel je toch meer scherp op het eigenlijke sublieme matglas.

Ik heb zelf een redelijk uitgebreide collectie matglazen voor mijn vier F2's, maar het meest allround is toch wel het R-glas.
Het komt het best tot zijn recht met minder lichtsterke groothoeken: met de 4,5/28-45mm zou ik nauwelijks kunnen werken zonder R-matglas.

Maar we vergeten ook het E- en het B-glas niet hoor: juweeltjes. Wat ik me iedere keer weer realiseer als ik door een DX-zoekertje kijk.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Nikon F

Berichtdoor Nikon-Jim » za okt 06 2012 5:58 pm

Latere type F modellen kregen als standaard matglas het type 'K' mee, staat ook op de doos van de Nikon F 'Apollo's'.
Kijk voorlopig hier voor mijn foto's:
http://www.flickr.com/photos/jimmyp_64/
Gebruikersavatar
Nikon-Jim

Forumlid
Berichten: 88


Locatie: Velserbroek

Onderwerp:

Re: Nikon F

Berichtdoor Milo » za okt 06 2012 10:02 pm

Ik heb net even het matglas eruit gehaald en er zit een type A in.

Gijs,
Ik dacht dat de F2 een DW-2 F3 DW-3 etc had en de F een DW1 finder.

Een R raster matglas hoeft niet, ik heb er een (E uit mn hoofd, met raster) voor mn FE/FM2/FM3a etc. maar die gebruik ik ook nooit. Dit standaard A dingetje is voldoende, ik zal er toch maar twee lenzen op gebruiken, de 55 1.2 en de 85 1.8, meer dan zat. Eerst eens een leuke analoge lichtmeter opscharrelen.

Nog een vraagje over de FTN meter, die doet het niet (was bekend) maar voor zover ik kan nagaan geeft de naald van de lichtmeter een puls als er een batterij in zit, dat check knopje. Maar is dit dan louter een teken dat er spanning op staat of toch dat de lichtmeter nog levend is? Helaas is de AI koppeling stuk, dus kan ik het denk ik niet checken? Ik heb wat info over de meter op internet gevonden dus zal ik, als ik tijd heb, hem morgen eens uit elkaar halen om te kijken.
Nikon (f/1.2 - f/3.5 AIS) en Canon (f/1.4 - f/2.8 USM)
Gebruikersavatar
Milo

Forumlid
Berichten: 101


Locatie: Noord Holland

Onderwerp:

Re: Nikon F

Berichtdoor RVK » zo okt 07 2012 12:09 pm

Milo

Volgens de gebruiksaanwijzing van de Photomic FTn (is een apart boekje) kun je de batterij testen door de meter off schakelaar ( Knopje bovenop) in te drukken waarna de naald van de meter naar het midden moet schieten.

Er wordt niets gezegd over het testen van de belichting meter, wel nog een heel verhaal over correctie voor de verschillende matglazen

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 950


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ik dacht dat de F2

Berichtdoor gijs sandberg » zo okt 07 2012 10:20 pm

Milo,

Zie o.a. de Nikon mir site

De DW-1 en 2 (net als DP-1/2/3/11/12, De-1, DA-1 en degene die ik nog vergeet) zijn voor de F2, latere nrs voor de F3.
Mijn algemene opmerking: Nikon iis pas bij de introductie van de F2 met codering begonnen, in de F-tijd was het vaak letterloos...

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon F

Berichtdoor Milo » ma okt 08 2012 6:47 pm

RVK,
Ik heb inderdaad diverse handleidingen, reperatiehandleidingen en zelfgemaakte onderdeel tekeningen van de Nikon F gevonden. Die ga ik nog eens rustig na, heb overal foto's van gemaakt dus ga volgende keer alles eens uit elkaar halen en proberen weer in elkaar te zetten.

Gijs,
Okay, duidelijk, bedankt. Ik heb verder geen kaas gegeten van de zoekers, op mn andere toestellen heb ik ook gewoon de standaard zoekers.

Verder heb ik gisteren de FTn deels uit elkaar gehaald, ging wel gemakkelijk en alles eens bekeken (heb er geen verstand van) maar zie niets opvallends. Heb alleen het AI koppeling systeem niet los gehaald omdat dat er redelijk complex uit ziet. Maar het lijkt alsof er iets blokkeert. Als ik de sluitertijden via de zoeker verander dan gaat er wel een radartje draaien bij de AI koppeling maar andersom doet die het maar naar een kant (lekker duidelijk).
Helaas heb ik dus geen goed werkend exemplaar om als voorbeeld te nemen. Wat ik dus wel merk is dat als ik de lichtmeter aanzet de naald naar de andere kant springt, als je hem uit zet dan gaat die weer naar de andere kant, dus uit zeg maar. Als ik op de testknop druk dan gaat die naar het midden.
Nu heb ik dus de neiging om een (defecte) F te kopen louter om de FTN meter daarvan te checken op het mechanische gedeelte. Maar goed, dat laat ik maar even voor wat het is.
Nikon (f/1.2 - f/3.5 AIS) en Canon (f/1.4 - f/2.8 USM)
Gebruikersavatar
Milo

Forumlid
Berichten: 101


Locatie: Noord Holland


Terug naar “Fotografica”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten