Wat is een Meyer Optik Orestor 1:2.8/100 Praktica?

Discussies over verzamelobjecten

Onderwerp:

Wat is een Meyer Optik Orestor 1:2.8/100 Praktica?

Berichtdoor ReneG » za okt 05 2013 4:29 pm

Hallo,

bij het opruimen van de zolder bij mijn ouders kwam ik tot ieders verbazing een cameraobjectief tegen... we hebben geen idee waar het vandaan komt en wat het is, mijn vader kan het helaas ook niet meer vertellen (die heeft Alzheimer). Ik ben momenteel niet thuis en kan geen foto's plaatsen, maar op het doosje staat het volgende:

VEB Feinoptisches Werk Gorlitz
Orestor 1:2.8/100
PRAKTICA
En het serienummer.

Wat 2.8 en 100mm is snap ik natuurlijk, en de term praktica en meyer heb ik ook wel eens langs zien komen, maar verder ken ik het niet. De doos is licht gehavend (stof, vochtplekje) maar het objectief lijkt nog in nieuwstaat. Het loopwerk is soepel maar degelijk (niet los of zo) en het glas is zo te zien nog onberispelijk. Of het werkt weet ik natuurlijk niet, tenzij we ook nog een camera tegen gaan komen (dat verwacht ik overigens niet). Op de lens staat het hetzelfde als op de doos. Verder lijkt er een soort dubbele diafragmaring op te zitten (iets voor macro of zo??).

Ik kwam met een zoekopdracht een aantal varianten van deze lens tegen, die soms ook nog een leuke prijs kregen op E-Bay, maar ik vraag me af wat het precies is. Als het iets waard is is dat ook mooi meegenomen, dat is leuk voor mijn ouders. Zelf kunnen we er niets mee, maar een zakcentje voor mijn ouders zou leuk zijn. Ik kan indien gewenst vanavond of morgen eventueel foto's plaatsen.
Spul waarmee je foto's maakt... www.renevanglabbeek.nl
ReneG

Clublid

Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat is een Meyer Optik Orestor 1:2.8/100 Praktica?

Berichtdoor emdeklerk » za okt 05 2013 6:48 pm

Prima objectief.
Prakticadraad, kan dus niet zomaar op een Nikon. Wel met een adapter; maar omdat een adapter een bepaalde dikte heeft werkt die dan als een tussenring waardoor je wel dichtbij maar niet op oneindig kunt scherpstellen. Er zijn adapters met een lenselement die dit corrigeren waardoor jewel op oneindig kunt scherpstellen.
Het is geen objectief met automatisch diafragma. Je moet het vóór iedere opname met de hand sluiten - of voorkiezen. De twee ringen zijn van het voorkeuze-mechanisme: met de ene ring kies je het gewenste diafragma (het kan zijn dat die inklikt op de aangegeven waarden), met de andere kun je het diafragma snel openen voor de scherpstelling en even snel weer sluiten voor de opname.

Stel je van de waarde niet te veel voor: het is niet meer waard dan 20, 30 Euro...
Ik heb zelf onlangs op een rommelmarkt een 2,8/135mm van Pentacon gekocht voor een tientje.

Dat objectief is heel lang gemaakt, onder de namen Meyer, Pentacon en Pentor. Het bedrijf Hugo Meyer was al voor de oorlog een gerenommeerd objectievenfabrikant, die zich na de oorlog in de Oostzone bevond. Als VEB heeft het alle DDR-stormen overleefd, om in 1991 toch nog ten onder te gaan. Pentacon + Meyer en Praktica + Meyer zijn bekende fotografische duo's.

http://de.wikipedia.org/wiki/Meyer-Optik

http://www.mflenses.com/meyer-optik-goe ... -list.html
emdeklerk

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor a vgastel » za okt 05 2013 7:17 pm

Daar kan ik je wel wat over vertellen.Hij is in m42 vatting en in pentax vatting , exakta, te vinden en nog enkele andere.
Wil wel even langs komen met een adapter.
http://forum.mflenses.com/meyer-optik-o ... 37771.html
http://www.pentaxforums.com/userreviews ... mount.html
http://forum.mflenses.com/viewtopic.php?t=22460
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
Het is echt iets voor de liefhebber veel is het niet meer waard , ga je uit van de e-bay prijzen dan zijn het hoofd prijzen.
Al zelf zoekende koop je ze stukken goed koper. :wink2: maar je hebt een pb

edit wat eugene zegt klopt.
eugene
Die lijst die kon ik zo gauw niet meer vinden staat veel info heb hem ergens staan . :wink2:
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
a vgastel

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » za okt 05 2013 7:32 pm

Die eerste die Bert laat zien is een latere, met een automatisch diafragma > één ring.
Maar optisch gelijk aan de eerdere: even prima. En let even op die prachtige scherptedieptemarkeringen... Kunnen sommige moderne fabrikanten een puntje aan zuigen...

En die tweede van Bert is een redelijke zeldzaamheid: een Pentacon electric, dus met de lenscontacten voor de Praktica LLC. Een baanbrekende camera, die destijds al lichtmeterkoppeling voor de open-diafragmameting met lenscontacten had. Heb ik ook nog gehad, vóór ik in 1974 mijn eerste Nikkormat kocht.

Die derde is volgens mij ook met automatisch diafragma.

Leuk. Het is gelukkig niet alles Nikon wat er blinkt...
emdeklerk

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor ReneG » za okt 05 2013 8:44 pm

Bedankt voor de informatie tot dusver. Het exacte model/type heb ik nog niet langs zien komen, ook niet op internet, dus bij deze een paar foto's. Let niet op de kwaliteit, ik heb gewoon even een oude D3100 met een 50mm op een keukentafel gelegd met een sluitertijd van 3 seconden, ik had haast. ;)

Overigens heb ik het objectief bekeken, het is echt als nieuw. Ik vermoed zelfs dat het misschien nog ongebruikt is. Er zitten alleen een paar stofjes, kwestie van een blaasbalgje gebruiken. Dat is overigens gebeurd toen ik het doosje openmaakte op die stoffige zolder, ik verwachtte nl. wat schroefjes o.i.d. Ik was heel verbaasd toen we dit tegen kwamen want in mijn familie heeft niemand ooit een dergelijk toestel gehad. ;)

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding
ReneG

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor ReneG » za okt 05 2013 8:49 pm

Ik was overigens nog even bezig met het doorkijken van de links. Ik zag die lijst en keek naar de Orestor serie (beiden blijkbaar uit 1966), maar de foto's zijn toch wat anders. Dit objectief heeft niet 2 van die zilverkleurige 'blokringen', maar 1 wat dunnere ring. Dit exacte model heb ik nog steeds nergens gevonden. Wat me wel opvalt is dat bepaalde types inderdaad voor een paar tientjes gaan, maar sommige types zie je ineens voor 200 euro of zo (en dat wordt dan ook geboden). Zijn hier soms nog speciale modellen van?

Verder moet ik zeggen dat ik de plaatjes die ermee gemaakt worden wel erg mooi... als dit op een nikon kan wil ik dat misschien ook nog wel eens proberen:

http://forum.mflenses.com/meyer-optik-orestor-2-8-100-t37771.html
ReneG

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » za okt 05 2013 8:58 pm

Dit is volgens mij de laatste versie zoals die werd geleverd in de tijd van de Praktica L, LTL, LLC en de Pentor TL en Pentor TL Super. En inderdaad als nieuw... Heel mooi.

Wat je dan bedoelde met een dubbele diafragmaring snap ik niet; het is gewoon een objectief met een automatisch diafragma met één ring. Achterop het objectief zul je het pinnetje aantreffen waarmee het diafragma door de camera bediend wordt.

Of je moet de door mij al aangehaalde scherptediepteschaal bedoelen... Die geeft per gekozen diafragma aan van hoever tot hoever de scherpte loopt. De diafragmagetallen op die schaal refereren naar de afstandgetallen op de scherpstelring. Zie de handleiding van het objectief. Heel mooi overigens, maar dat had ik al gezegd...

Overigens is hij, afgezien van de contacten, volgens mij gelijk aan de tweede die Bert toonde.
emdeklerk

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor ReneG » za okt 05 2013 9:05 pm

emdeklerk schreef:Dit is volgens mij de laatste versie zoals die werd geleverd in de tijd van de Praktica L, LTL, LLC en de Pentor TL en Pentor TL Super. En inderdaad als nieuw... Heel mooi.

Wat je dan bedoelde met een dubbele diafragmaring snap ik niet; het is gewoon een objectief met een automatisch diafragma met één ring. Achterop het objectief zul je het pinnetje aantreffen waarmee het diafragma door de camera bediend wordt.

Of je moet de door mij al aangehaalde scherptediepteschaal bedoelen... Die geeft per gekozen diafragma aan van hoever tot hoever de scherpte loopt. De diafragmagetallen op die schaal refereren naar de afstandgetallen op de scherpstelring. Zie de handleiding van het objectief. Heel mooi overigens, maar dat had ik al gezegd...

Dank je. Ik denk dat dat inderdaad die schaal is als ik het zo bekijk. Ik herken dat niet, toen ik begon met fotografie was de diafragmaring al bijna uitgestorven (op de nieuwe objectieven in de winkel dan).

Er zit inderdaad een pinnetje achterop, die had ik al gevonden. Ik heb overigens (nog) geen handleiding gevonden, maar het kan zijn dat die in de deksel zit. Daar zit een soort envelopje in, maar het kan ook vulling/bescherming zijn. Die zit tegen het deksel geplakt en ik wilde dat niet zomaar loshalen om onnodige schade aan de verpakking te voorkomen. Ik kan ook nog even onder het schuim kijken waar het objectief in ligt, daar zou de handleiding ook onder kunnen liggen.

Overigens heeft zich al een geïnteresseerde gemeld.
ReneG

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » za okt 05 2013 10:00 pm

Inderdaad heel mooie foto's op die site. Prachtig objectiefje.
Jammer dat er geen digitale volformaat P-draadcamera is...
Je zou heel wat begerenswaardig oud spul kunnen gebruiken.
De Zeiss 20mm, de Super Takumars...
emdeklerk

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Cyrus » za okt 05 2013 10:06 pm

Mooi objectief, had ik vroeger op mijn Praktica LTL3. Zuinig op zijn! De camera heb ik nog, objectief is destijds gesneuveld (gevallen oid). Dus mocht je een bestemming zoeken....

Achtergrond van Praktica.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Cyrus

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor a vgastel » zo okt 06 2013 1:21 am

Hoeveel diafragma bladen heeft hij 5.of 9 en heeft hij een m42 draad van 8.5mm of een van 5.6mm
Het is waarschijnlijk een pentacon zijn leverbaar geweest onder de naam MEYER ORESTEGON, ORESTON en ORESTOR.
Een pentacon2.8/29 kan dus ook meyer orestegon 2,8/29mm heten Geleidelijk zijn deze namen veranderd maar de specificatie,s blijven het zelfde.

Aus der Zeit nach 1975 sind Objektive unter dem Firmennamen Meyer nicht mehr zu finden. Zwar wurden in Görlitz weiterhin Objektive produziert. Die meisten basierten sogar noch auf den alten Rechnungen der Meyer-Konstrukteure. Doch wurden im Rahmen der damaligen Fotokonzeption der DDR Herstellung und Vertrieb vom Pentacon Kombinat gesteuert. Fast alle Foto-Produkte wurden nach zentral vorgegebenen Kriterien "vermarktet". Der Normal-Käufer konnte in aller Regel nicht mehr erkennen, aus welcher der traditionellen Produktionsstätten, wie Certo, KW, Meyer, Zeiss u.a., sein erworbenes Fotogerät stammte. Nur der gut informierte Sammler ist heute in der Lage, solche Zuordnungen nach bestimmten Kriterien zu treffen.

Die meisten Objektive waren mit Objektivanschlüssen für die Praktica (M42 oder Praktica-Bajonett) unter dem Namen "PRAKTICAR" lieferbar, unabhängig davon, ob sie in Jena oder Görlitz gebaut wurden. Die Vereinheitlichung ging sogar so weit, dass Görlitzer Objektive, wie etwa die alten Meyer-Orestegoren, mit Hersteller-Gravuren "CARL ZEISS JENA" versehen wurden.

ZIE de link onder aan daar staan ze allemaal in heb even moeten zoeken in mijn archief :D
Rene hier staat hij in.
Heb er onder deze namen staan in mijn kast.
http://photobutmore.de/exakta/meyer/

Afbeelding

Afbeelding

http://captjack.exaktaphile.com/Meyer%20page.htm
In the early 1970's, Meyer-Optik also produced a series of 3 matching automatic lenses in special Exakta RTL mounts. The focal lengths were 29mm, 50mm and 100mm.

29mm f2.8 Auto Orestegon

50mm f1.8 Auto Oreston

100mm f2.8 Auto Orestor
Heb het prcatica reflex boek na gekeken van j. de jongh daar staat hij in op blz 44maar daar staat alleen in hoe het objectief te gebruiken is op een automatisch diafragma en zonder.Als het goed is hij in stelbaar op halve en hele diafragma waarden

http://www.ebay.com/itm/Pentacon-100-2- ... 1178817625
Pentacon 100/2.8 100mm German portrait lens Praktica M42 CLA works Meyer Optik

Afbeelding
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
a vgastel

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » zo okt 06 2013 10:59 am

Beste Bert:
"en heeft hij een m42 draad van 8.5 mm of een van 5.6 mm"
Bedoel je daarmee hoe diep de schroefdraad in de camera gedraaid kan worden?

Op alle P-draad objectieven die ik heb is die diepte 4,30 mm à 4,35 mm, de enige die iets dieper gaat is de Pentacon auto 1,8/50mm op een Pentor Super TL, die gaat tot 5,00 mm.
(Nagekomen: een niet-automatische Pentacon 2,8/135mm gaat tot 5,5 mm diep.)

Waar je misschien mee moet uitkijken zijn de Russische Helios-44M 2/58mm-objectieven, die hebben een schroefdraad die 5,50 mm diep gaat, maar het achterste lenselement gaat nog dieper: op oneindig komt het totaal op 7,65 mm; die steekt dus 2,15 mm uit de schroefdraad. (Ik meen ooit iets gelezen te hebben dat latere Pentaxen een langere spiegel hadden die dan gevaar liep?)

Pentax heb ik me nog niet in verdiept, ik zal ook even zoeken naar de oudste P-draad camera in mijn bezit, een Pentacon FBm met 3,5/50mm die mijn vader in 1960 nieuw kocht.
emdeklerk

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor a vgastel » za okt 12 2013 11:02 am

Klopt wat je schrijft over pentax.
Bedoelde de schroefdraad in de camera , de 135mm heeft 5,5mm

Afbeelding
Hier onder staat je serie nummer in
5077798 - 5596278 Exakta, M42 new design, exists with RTL-Exakta mount too (neue Bauform, existiert auch für RTL-Exakta)

http://home.arcor.de/cpqrst3/Orestor.html
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
a vgastel

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor a vgastel » zo okt 13 2013 5:41 am

Twee test shots Meyer Optik Orestor 1:2.8/100
D2.8 SL 1/5 ISO 200 Belichting handmatig correctie +1 afveldstand enkelpunt -centrumgericht.
Hij is nu in mijn bezit toegevoegd aan mijn verzameling. :wink2:
1
Afbeelding
2
Afbeelding
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
a vgastel

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » zo okt 13 2013 9:48 am

Gefeliciteerd, Bert. Mooi objectief.

Maar ik denk dat je testopnamen het niet helemaal recht doen - de kracht van de Orestor ligt mijns inziens meer in de plastische beeldvoordracht in de onscherpte.
Hoewel het ook een scherp tekenend objectief zou moeten zijn in de scherpgestelde delen, wat ik in je bovenste opname in ieder geval niet terugzie. Het deel waar je op scherp moet stellen zou ik sowieso in het midden van het matglas houden, en alleen het centrale scherpstelveld gebruiken.

Ik zie veel witte randjes?

Opnamen gemaakt met een adapter met correctielensje? Zo ja, zou ik het ook eens doen zonder dat lensje. Ben benieuwd.
emdeklerk

Forumlid

Terug naar “Fotografica”