objectief maar wat moet ik er mee?

Discussies over verzamelobjecten

Onderwerp:

objectief maar wat moet ik er mee?

Berichtdoor rianne74 » ma feb 08 2016 1:48 pm

Ik vond in de kast een objectiefje. Volgens manlief in een ver verleden eens in China aangeschaft??? Maar wat ik er mee moet?? Wie kan me antwoord geven wat voor soort iets het is.
Afbeelding
Nikon D7000 Nikon D50 Nikon 17-55 2.8 Nikon AF 50mm 1.8D Sigma 70-200 2.8 Nikon SB-600
rianne74

Forumlid
Berichten: 34


Locatie: Papendrecht
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: objectief maar wat moet ik er mee?

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma feb 08 2016 1:59 pm

Maakt een grotere beeldhoek van een bestaand objectief. Veelal kun je deze objectieven op één of meerdere compact camera's zetten, over het bestaande objectief heen of er boven op.
Handig, soms, kwaliteit, zelden.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: objectief maar wat moet ik er mee?

Berichtdoor rianne74 » ma feb 08 2016 2:04 pm

oke kan hem wel weggooien dan :-)
Nikon D7000 Nikon D50 Nikon 17-55 2.8 Nikon AF 50mm 1.8D Sigma 70-200 2.8 Nikon SB-600
rianne74

Forumlid
Berichten: 34


Locatie: Papendrecht
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: objectief maar wat moet ik er mee?

Berichtdoor gijs sandberg » ma feb 08 2016 2:13 pm

Rianne,
Eens met Hans, het lijkt op een budget voorzetlens.
Zit er op de onderkant een filter-draad bv 52 millimeter ?
re: weggoooien
Wat is de goede vertaling voor Paperweight ? (mits het ding enige massa heeft ... :lol: )
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: objectief maar wat moet ik er mee?

Berichtdoor rianne74 » ma feb 08 2016 2:17 pm

nou ik laat hem nog maar ff in de kast liggen.. kwam ook nog de 50mm tegen. daar past ie op en wat blijkt.... kan hem daarop ook als een soort macrolensje gebruiken.. kom ik met die 50mm met dat ding ineens op een cm of 8 op een voorwerp waarbij nog scherp gesteld wordt...
Nikon D7000 Nikon D50 Nikon 17-55 2.8 Nikon AF 50mm 1.8D Sigma 70-200 2.8 Nikon SB-600
rianne74

Forumlid
Berichten: 34


Locatie: Papendrecht
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: objectief maar wat moet ik er mee?

Berichtdoor emdeklerk » ma feb 08 2016 4:40 pm

Het ding is inderdaad een voorzet-objectief met twee functies: fisheye/groothoek en macro. Er staat ook op: 0,42x. Dat wil zeggen dat de brandpuntsafstand van het gebruikte objectief door dit ding tot 42% gereduceerd wordt: een 50mm wordt dus theoretisch een 21mm, een 28mm wordt een 12mm. Als het goed is zit er aan de camerazijde een adapter met schroefdraad. Als dat een beetje courante maat is, bijvoorbeeld 52mm, dan kun je het op veel Nikkors schroeven. Stel je van de groothoek-capaciteiten weinig tot niets voor. Maar dan: als je even goed kijkt, zie je dat het voorste deel van het achterste gedeelte kan worden afgeschroefd. Je hebt dan een redelijke macro-voorzetlens... Deze dingen zijn onder veel namen op de markt geweest: Quartz, Prinz en nog meer namen. Ik vond mijn exemplaar jaaaaren geleden voor 5 euro (of was het nog vijf gulden?) op een rommelmarkt, met tasje en een hele rits adapters voor verschillende filtermaten. Vraag aan je echtgenoot of hij er die verschillende adapterringen nog bij kan vinden, weggooien kan altijd nog. Zie ook: viewtopic.php?f=48&t=25300&p=356069&hilit=quartz#p356069
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk


Terug naar “Fotografica”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten