Vraagje over oude objectieven. (pentor en beroflex)

Discussies over verzamelobjecten

Onderwerp:

Vraagje over oude objectieven. (pentor en beroflex)

Berichtdoor Woudschim » wo mei 14 2008 12:53 pm

Ik heb een paar dagen geleden op de rommelmarkt een Ricoh Singlex II gekocht, met drie objectieven.

Nu merk ik dat de telelens die erbij zit geen diafragma heeft. Wel een diafragma-ring, maar ik zie geen lamellen verschuiven als ik door de lens kijk, en ook de scherptediepte-controleknop heeft geen effect, alsof het diafragma altijd op F/2.8 staat. Kan dit? Of is er ergens toch iets niet goed.

Het gaat om een Pentor 135mm F/2.8 auto (waar "auto" voor staat ben ik ook nog niet achter, autofocus bestond in die tijd nog niet toch? het ding is zeker 30 jaar oud)

Verder heb ik een Beroflex 35mm F/2.8 auto, hier zit een schuifknop op waar de letters M en A bijstaan, manueel en auto waarschijnlijk. Enig idee waar dit voor is? Waren er 30 jaar geleden misschien toch al camera's met autofocusmotoren waar deze lens werkend op aangesloten kon worden?
Laatst gewijzigd door Woudschim op wo mei 14 2008 5:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Woudschim



Onderwerp:

Berichtdoor Pruimpit » wo mei 14 2008 1:26 pm

Volgens mij maakte Ricoh hier gebruik van een M42 schroefdraad vatting. Met een goedkope adapter zijn deze lenzen wel op een digitale Canon of Pentax te zetten met lichtmeting en scherpstelpiepjes!. Ook op Nikon maar dan geen lichtmeting en ook is scherpstellen op oneindig dan niet mogelijk.

Ricoh heeft zelfs F-vatting toestellen :P

A heeft te maken met lichtmeetmethode. In de M stand, moet je gediafragmeerd lichtmeten (stop down metering, heu zeg ik het zo goed?), In de A stand kun je gewoon met open diafragma het lichmeten. Zoals bij een Nikon AI-lens.

Vreemd verhaal over dat vaste diafragma? Maar sommige lenzen hebben wel een vast diafragma. Deze lens denk ik echter niet.
Pruimpit



Onderwerp:

Berichtdoor Frans » wo mei 14 2008 4:55 pm

Hallo,

Ik heb ook nog zo'n oude RICOH liggen, de Singlex TLS met 50 mm 1.4 Auto Rikenon lens en ik heb hem er even bijgepakt.
Met het objectief los van de camera klopt het inderdaad dat de lamellen niet sluiten als je aan de diafragmaring draait, pas als je op het palletje aan de achterkant van de lens drukt zie je de lamellen bewegen.
Is dit niet het geval dan is er iets mis met de lens. Ik heb het ooit eens gehad met een nikkor 135 mm 2.8 AIS, die moest hiervoor naar de reparateur.
Indien de lamellen wel normaal sluiten dan is er mogelijk iets mis met de scherptedieptecontroleknop op de camera.
Reageren de lamellen van de andere objectieven wel op de scherptedieptecontroleknop ?

Groeten Frans
Gebruikersavatar
Frans

Clublid
Berichten: 131


Locatie: Echt
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Marten » wo mei 14 2008 5:14 pm

Misschien moet je de titel van je topic veranderen in "vraagje over Pentor en Beroflex objectieven"

Dit om het misverstand te voorkomen dat het over Nikkor objectieven zou gaan.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Woudschim » wo mei 14 2008 5:22 pm

Frans schreef:Hallo,

Ik heb ook nog zo'n oude RICOH liggen, de Singlex TLS met 50 mm 1.4 Auto Rikenon lens en ik heb hem er even bijgepakt.
Met het objectief los van de camera klopt het inderdaad dat de lamellen niet sluiten als je aan de diafragmaring draait, pas als je op het palletje aan de achterkant van de lens drukt zie je de lamellen bewegen.
Is dit niet het geval dan is er iets mis met de lens. Ik heb het ooit eens gehad met een nikkor 135 mm 2.8 AIS, die moest hiervoor naar de reparateur.
Indien de lamellen wel normaal sluiten dan is er mogelijk iets mis met de scherptedieptecontroleknop op de camera.
Reageren de lamellen van de andere objectieven wel op de scherptedieptecontroleknop ?

Groeten Frans


Dan is het objectief blijkbaar stuk. De andere objectieven reageren wel naar behoren. Hoeduur zou een reparatie uitvallen? Ik heb werkelijk geen idee wat voor soort bedrag ik kan verwachten.
Woudschim



Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » wo mei 14 2008 7:50 pm

Zoals al eerder gezegd, los van de camera kan je het diafragma van de 135mm alleen sluiten door het indrukken van het stiftje aan de achterzijde van de lens.
Gebeurt er niets dan is het diafragma stuk en is de lens rijp voor de schroothoop of voor de knutselaar.
Waarde? Niets, nada noppes...

Bij de 35mm heb je een mogelijkheid om van automatisch diafragma (A) om te schakelen naar manual diafragma (M).
In dat geval worden altijd de diafragmalamellen gesloten en geopend als je aan de diafragmaring op de lens draait.

Overigens betekent het woord auto hier niets meer dan dat het diafragma door de camera alleen bij het lichtmeten (én natuurlijk bij de opname...) wordt gesloten waardoor er een helderder beeld blijft voor het scherpstellen.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Woudschim » wo mei 14 2008 7:52 pm

Ok, bedankt. :)

Ik zal moeten kijken of iemand anders nog een 135mm objectief met schroefdraad heeft.
Woudschim



Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » wo mei 14 2008 7:59 pm

Woudschim schreef:Ok, bedankt. :)

Ik zal moeten kijken of iemand anders nog een 135mm objectief met schroefdraad heeft.

Is niet zo moeilijk hoor, op de diverse fotografica beurzen word je er mee doodgegooid voor een habbekrats.
Loop eens bij een fotozaak die ook tweedehands verkoopt binnen.
Wellicht hebben ze nog wat in de "rommelhoek" liggen.
Marktplaats of Ebay.nl is ook een mogelijkheid, daar gewoon zoeken onder Praktica of M42.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Frans » wo mei 14 2008 9:09 pm

Hoeduur zou een reparatie uitvallen? Ik heb werkelijk geen idee wat voor soort bedrag ik kan verwachten.


Ik heb toen voor die 135 mm Nikkor € 70,- betaald bij een plaatselijk reparateur, en heb de kosten kunnen delen met de vorige eigenaar van het objectief.
Ik vond in ieder geval dat die Nikkor het waard was om te repareren.
De waarde van jouw Pentor lens zal inderdaad, zoals Ed al aangeeft, nihil zijn.

Groeten Frans
Gebruikersavatar
Frans

Clublid
Berichten: 131


Locatie: Echt
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Woudschim » wo mei 14 2008 9:11 pm

Ik heb even op marktplaats gezocht, en dat soort lenzen komen inderdaad niet boven de 20 euro uit, beetje zonde om dat voor 70 te repareren. :P

Ik zie iemand die 3 lenzen wegdoet met een kapotte praktica camera, ik begrijp dat de praktica vatting dus de M42 schroefdraad is? Hij doet ze gratis weg, de drie lenzen zouden een leuke aanvulling/vervanging zijn.
Woudschim



Onderwerp:

Berichtdoor Pruimpit » wo mei 14 2008 9:49 pm

Woudschim schreef:Ik heb even op marktplaats gezocht, en dat soort lenzen komen inderdaad niet boven de 20 euro uit, beetje zonde om dat voor 70 te repareren. :P

Ik zie iemand die 3 lenzen wegdoet met een kapotte praktica camera, ik begrijp dat de praktica vatting dus de M42 schroefdraad is? Hij doet ze gratis weg, de drie lenzen zouden een leuke aanvulling/vervanging zijn.


De M42 schroefdraadvatting werd eerst door Zeiss (Contax) gebruikt vlak na de oorlog. Verschillende merken maakten gebruik van deze vatting, waaronder Pentax, Olympus, Ricoh, Petri, Fuijca, Praktica en waarschijnlijk nog wel een aantal merken. Vooral uit de Communistische wereld, die toendertijd nog bestond.

Het nadeel van de schroefdraadvatting was, dat het relatief slijtagegevoelig was, en dat het langer duurde omvan objectief te wisselen.

Toen het met Pentax begin jaren 70 wat minder ging, besloten ze in 1975 om op een bajonetvatting over te stappen. Het gevolg was 1 van de best verkochte camera's ooit, de Pentax ME (Super) (De Pentax geschiedenis is trouwens ook een vreemd verhaal, met succesen en gedrochten)

Pentax besloot hun nieuwe K-vatting ook vrij te geven voor andere merken. Met een simpel adaptertje kon je alle M42 schroefdraad lenzen blijven gebruiken zonder problemen. En dat is nog steeds zo.

De M42-vatting is toen wat minder populair geworden omdat veel merken naar de Pentax K-vatting overstapten. Praktica volgens mij ook :)

Ook op Canon kun je relatief gemakkelijk M42-objectieven gebruiken (met EOS-adapter) En geloof me er zit fraai spul tussen, waar heel veel lenzen vandaag de dag nog steeds een puntje aan kunnen zuigen. Dat hebben de Canoniens ook ontdekt waardoor de prijzen laatste jaren omhoog zijn gegaan. Je moet natuurlijk wel weten wat je moet hebben.

42 is de diameter. Zo heb je ook M39 schroefdraadvatting
Pruimpit




Terug naar “Fotografica”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten