Nikon heeft de DL serie gedropt

Discussies over fotografie met de DL series.

Onderwerp:

Re: Nikon heeft de DL serie gedropt

Berichtdoor MarcoEos70D » do feb 16 2017 8:30 am

Frankie schreef:Wishful thinking:

Zou bijna denken dat deze "kleine lettertjes" gemist zijn :wink:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Nikon heeft de DL serie gedropt

Berichtdoor kobus » do feb 16 2017 8:37 am

Skippy schreef:Wat een gesomber toch. Nikon heeft net als andere merken een aantal jaren geprofiteerd van een tijdelijke hausse in verkoop van digitale camera's. Sinds een paar jaar gaat het minder en dat zal structureel zijn. Nikon zal dus in moeten krimpen maar dat betekent niet gelijk dat het als camerafabrikant op omvallen staat. Nikon zal mijns inziens wel heel snel wat aan moderne marketing moeten doen want op dat gebied lopen ze hopeloos achter op bijvoorbeeld Fuji met de X-camera's en de bijdetijdse promotie daarvan.



Interessant ! Wat is moderne marketing en wat doet Fuji beter ?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
kobus

Forumlid
Berichten: 25


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon heeft de DL serie gedropt

Berichtdoor jacobus » do feb 16 2017 9:19 am

Iedereen kijkt meestal naar testen en overzichten op welke plaats de camera"s staan. In Chip fotomagazine staan oa deze lijsten Bij de fullframe camara"s staat bv Nikon D5 op de tweede plaats , de eerste plaats wordt ingenomen door Sony Alpha 99 II maar die is wel de helft goedkoper. Je moet dan ook wel hele goede reclame maken om deze Nikon aan de man te brengen. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden waaronder de lenzen. Kijk maar in de forum vragen over alternatieve lenzen zoals Tamron,Sigma. Ook hier wordt gekeken naar de kwaliteit maar dan voor een lagere prijs. Samenvattend , de prijzen van Nikon zijn veel te hoog en er zijn teveel goede spelers in het veld. Nikon is geen Apple

Marcel
Sony RX100 Mark4
Gebruikersavatar
jacobus

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Delft
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon heeft de DL serie gedropt

Berichtdoor ATOR » do feb 16 2017 10:33 am

De beste reclame is zorgen dat je klanten fan van je worden. Omdat je hun werkelijke behoeften perfect weet te vervullen, omdat je luistert naar hun problemen en die oplost, omdat je hun verwachtingen overtreft.

Ik ben ik de markt voor een opvolger van de D810 en zou het lekker vinden als daar een snelle goed werkende wi-fi verbinding op zou zitten zodat ik draadloos tethered kan schieten. Ik ben sceptisch dat Nikon zoiets eenvoudigs voor elkaar krijgt.
Ze leveren nu met snapbridge absoluut prutswerk wat totaal niet aan de verwachting voldoet, wat zelfs domweg niet werkt, ze luisteren niet naar de stortvloed aan problemen die mensen ermee hebben en lossen niets op.
Dat is nou precies hoe het niet moet en er is geen commercial in de wereld die dat soort terechte ontevredenheid en imagoschade oplost.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon heeft de DL serie gedropt

Berichtdoor kobus » do feb 16 2017 11:03 am

Goed verhaal, Ator. Wat een verschil met vroeger toen Inca de perfecte importeur was.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
kobus

Forumlid
Berichten: 25


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon heeft de DL serie gedropt

Berichtdoor Peter Dekkers » do feb 16 2017 12:11 pm

Wat Ator omschrijft over de beste reclame had ik zelf niet beter niet kunnen verwoorden.Maar wat ik niet begrijp is dat dit al jaren speelt.En ik ben niet de enige als je het Nikon nieuws een beetje volgt.Luisteren naar de klant en service.Zo,n bedrijf als Nikon met zulke knappe koppen, ik vind dat onbegrijpelijk.Dat moet toch ook daar in Japan doordringen ?
Of ze zijn eigenwijs en arrogant.Ik weet het niet.
Peter Dekkers

Forumlid
Berichten: 128


Locatie: Oudenbosch
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon heeft de DL serie gedropt

Berichtdoor JvdKooij » do feb 16 2017 12:17 pm

ATOR schreef:De beste reclame is zorgen dat je klanten fan van je worden. Omdat je hun werkelijke behoeften perfect weet te vervullen, omdat je luistert naar hun problemen en die oplost, omdat je hun verwachtingen overtreft.

Ik ben ik de markt voor een opvolger van de D810 en zou het lekker vinden als daar een snelle goed werkende wi-fi verbinding op zou zitten zodat ik draadloos tethered kan schieten. Ik ben sceptisch dat Nikon zoiets eenvoudigs voor elkaar krijgt.
Ze leveren nu met snapbridge absoluut prutswerk wat totaal niet aan de verwachting voldoet, wat zelfs domweg niet werkt, ze luisteren niet naar de stortvloed aan problemen die mensen ermee hebben en lossen niets op.
Dat is nou precies hoe het niet moet en er is geen commercial in de wereld die dat soort terechte ontevredenheid en imagoschade oplost.


Tja, maar als ze naar mij zouden luisteren komt er helemaal geen WIFI op, want dat gebruik ik toch niet.
Mijn mening zou zijn dat het onnodig is en de camera onnodig duurder maakt.

Wel ben ik het eens dat in het geval gebruikers klagen over problemen, dat die problemen geadresseerd worden en opgelost (indien mogelijk).
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon heeft de DL serie gedropt

Berichtdoor ATOR » do feb 16 2017 1:32 pm

JvdKooij schreef:Tja, maar als ze naar mij zouden luisteren komt er helemaal geen WIFI op, want dat gebruik ik toch niet.
Mijn mening zou zijn dat het onnodig is en de camera onnodig duurder maakt.

Ik had het misschien wat beter moeten verwoorden. Mijn punt is niet dat een product pas goed is als het precies het éne dingetje doet wat ik wil, maar als het de behoeften van de beoogde doelgroep vervult.

De D8x0 serie is de Nikon studiocamera bij uitstek. Daar is tethered werken standaard, sterker nog ik ken weinig fotografen die in de studio niet tethered werken. Je wilt tenslotte je foto’s op een groot scherm goed kunnen beoordelen en meteen aan je klant kunnen laten zien.

Een USB kabel tussen je camera en computer is onhandig: hij beperkt je in je bewegingsvrijheid, zit in de weg, is soms in beeld, kan losschieten, er kan iemand over struikelen, daardoor kan je camera of computer/laptop vallen of beschadigen en USB3 is niet zo betrouwbaar bij langere afstanden.

Dat zijn problemen van typische D8x0 gebruikers. Die kun je oplossen met een goede implementatie van een wi-fi chipje van nog geen dollar. Dat lijkt me een no-brainer.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon heeft de DL serie gedropt

Berichtdoor Marten » do feb 16 2017 1:39 pm

JvdKooij schreef:...Wel ben ik het eens dat in het geval gebruikers klagen over problemen, dat die problemen geadresseerd worden en opgelost (indien mogelijk).

Gebruikers klagen altijd. De een wil wifi, de ander kan het missen als kiespijn. Dat zie je hier maar weer. DE gebruiker bestaat niet.

Waar ik mij zorgen over maak is dat Nikon niet (meer) in staat is om te concurreren op de objectieven markt. Het zijn Sigma , Tamron etc die regelmatig optisch betere objectieven maken dan Nikon en bovendien nog tegen een beduidend lagere prijs. Dat de bouwkwaliteit van de Nikkors beter zou zijn valt meer en meer te betwijfelen. Ook bij Nikon begeven AF motoren het.

ATOR schreef:...De D8x0 serie is de Nikon studiocamera bij uitstek. .

Dat is met de D810 een achterhaald standpunt.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon heeft de DL serie gedropt

Berichtdoor ben42 » do feb 16 2017 2:30 pm

De markt wordt niet meer bepaald door de 'enthousiast', maar door de massa. En wij als Nikon enthousiasten zijn helaas niet de massa.

Het beste toestel is een toestel dat je bij je hebt. (Dat vinden wij enthousiasten zelfs).
Bovendien willen 'we' alles snel delen, niet twee weken na de vakantie, niet na de vakantie, niet als we weer thuis zijn, maar onmiddelijk na het maken van het plaatje. De massa wil dat. De kwaliteit van smartphones is voor de massa voldoende. Een leuk voorbeeld was de foto van 'ons tijdschrift' gemaakt in het Nikon Service center enige tijd geleden. Deze foto was gemaakt met een iPhone.

Ondertussen zijn er meer dan 2 miljard smartphones verkocht. De ontwikkelkosten voor deze producten kan dus 'uitgesmeerd' worden over de vele exemplaren. De software en mogelijkheden van deze toestellen is dan ook fenomenaal, de hardware is ontzettend goed.

Ook bij de professionals en de enthousiasten, zie je al de vraag naar kleinere en lichtere toestellen.

De vraag naar de DSLR (groot, zwaar en duur) wordt helaas steeds kleiner. En ook de vraag naar 'tussenmaten' is al niet groot meer.

Hopenlijk houd Nikon het nog een tijdje vol.
Wij als 'fans' hebben daar maar een matige invloed op.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon heeft de DL serie gedropt

Berichtdoor kobus » do feb 16 2017 5:34 pm

Leica en Hasselblad leven ook nog, dus er is hoop [emoji6]
Laatst gewijzigd door Robert op zo feb 19 2017 11:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd
Gebruikersavatar
kobus

Forumlid
Berichten: 25


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon heeft de DL serie gedropt

Berichtdoor jvdme » di feb 28 2017 7:00 am

Goede beslissing van Nikon, want die DL kamera's lijken/leken veel te veel op Nikon 1.

Als Nikon nu de Nikon 1 serie upgradet met nieuwe goede lenzen en de kwaliteit van de 1"sensor verder verbetert, zijn ze pas echt goed bezig (na jaren geklungel).
jvdme

Forumlid
Berichten: 446



Onderwerp:

Nikon heeft de DL serie gedropt

Berichtdoor John'47 » di feb 28 2017 10:07 pm

Ik vind Nikon zeker niet klungelen. Ook soms wel begrijpelijk wat ze doen of juist niet doen.
De serie DX en FX dslr camera's is okee, er zijn mooie objectieven beschikbaar. Alleen de compacts en de 1 serie blijven wat achter bij de concurrentie, maar zijn zeker niet klungelig.
Ik vind bijvoorbeeld de dslr's van Sony niet mijn ding, maar de spiegelloze camera's en de RX1 serie geweldig. De objectieven van Sigma zijn super, bijna zo fijn als Leitz en Zeiss.
Mooi toch allemaal, net een snoepwinkel
Je hoeft toch niet alles van 1 merk te kopen?
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “DL-series”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten