Keymission 360 Projecties

Discussies over de KeyMission 360, 170 en 80

Onderwerp:

Keymission 360 Projecties

Berichtdoor ben42 » di feb 12 2019 9:34 am

Afbeelding
Wordt vervolgt.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Keymission 360 Projecties

Berichtdoor justme » di feb 12 2019 10:36 am

Vet Cool Ben!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Keymission 360 Projecties

Berichtdoor ben42 » di feb 19 2019 6:51 pm

Het vervolg.
1. Afbeelding
2. Afbeelding
3. Afbeelding
4. Afbeelding
5. Afbeelding
6. Afbeelding
7. Afbeelding

De keymission 350 biedt een aantal mogelijkheden.
Bovenstaand een aantal Stereographic projecties.
In dit geval als een 'Little Planet' afgebeeld. Maar er zijn ook andere mogelijkheden voor Stereographic projecties.

De eerste foto in deze draad was ook een Stereographic projectie. Als we kijken vanuit een bol, neemt de aarde ongeveer 50 procent van het oppervlakte van de bol in. (Bij een rechte horizon). De eerste foto is gemaakt uit het raam van het betreffende gebouw en neemt ook bijna 50 procent in van diezelfde bol. Met een Streographic projectie kun je dan zowel van de aarde als van het gebouw een soort van Tiny Planet maken. (De beelden van de twee 50 procent oppervlakken overlappen elkaar).

Omdat je 'alles' in beeld hebt, kun je ook 'iedere projectie' maken.
De gebruikelijke projectie is natuurlijk rectilinear, een projectie waarbij alle rechte lijnen recht blijven. Hierbij kun je min of meer tot de limit van 180 graden gaan.

Panorama's zijn ook mogelijk en dan veel meer dan een 'smal' panorama, de hoogte van een horizontaal panorama is dan eigenlijk niet beperkt.

Kun je dit soort foto's ook maken zonder een 360 camera? Ja dat kan en zelfs met meer kwaliteit. Onderstaande plaatje is b.v. gemaakt met mijn DSLR. Maar hier is wel veel meer werk in gaan zitten. Met de Keymission maakt je met minder kwaliteit en minder inspanning veel sneller een Tiny Planet.
Afbeelding

De volgende keer een andere projectie.
En ook wat voor- en nadelen van een 360 camera.
Ben

De locaties:
Een polder nabij Leiden.
Nieuwbouw in Leiden.
De burcht in Leiden. (Let op de eerste foto van de burcht, waar sta ik ?).
De laatste foto is van het poortgebouw van het Acacemisch Ziekenhuis in Leiden.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Keymission 360 Projecties

Berichtdoor MarcB » di feb 19 2019 8:45 pm

Fraaie foto's, mooi gedaan! :-)
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keymission 360 Projecties

Berichtdoor ben42 » wo feb 27 2019 4:17 pm

De meeste camera's fotograferen in een projectie waarbij rechte lijnen recht blijven. (Rectilinear).
Ook met de keymission kun je deze projectie maken.
1.
Afbeelding
2. (zelfde foto als hierboven)
Afbeelding
3. (zelfde foto als hierboven)
Afbeelding
4.
Afbeelding

De eerste foto, is vanaf dezelfde locatie gemaakt als de eerste foto in deze draad. Nu is de projectie echter rectilinear. Maar dan wel met een extreme groothoek. Objecten naar de hoeken en de randen van het beeld worden dan een tikkeltje meer uitgerekt. Eigenlijk zou je deze foto moeten bekijken met je oog bijna tegen een (groot) scherm.

De tweede foto is voor het vergelijken geplaatst, de foto is zoals deze wordt opgeslagen. (Equirectangular). (Deze foto is wel afgesneden aan de onderzijde).
Op de foto is de witte vrachtwagen duidelijk herkenbaar, waar dezelfde vrachtwagen in de eerste foto wel een heel rare vorm heeft gekregen.

De derde foto is weer vanaf dezelfde locatie en is weer dezelfde locatie als de eerste foto. Maar nu is de foto 'terug' genomen. Het lijkt of deze foto op enige afstand is genomen. De werkelijke afstand tot aan de gevel is ongeveer een meter.

De vierde foto is dezelfde foto als de foto op de stijger uit mijn voorgaande bericht. De horizontale delen van de stijger zijn nog wel vrij normaal weergegeven. Maar op enige afstand worden de vertikale palen wel heel erg uitgerekt weergegeven. De hoogte van deze foto is ongeveer 2.5 meter. Deze foto zou je dus ongeveer moeten bekijken met je oog op een afstand van het beeldscherm die overeenkomt met de breedte van de stijger.

Normaal wordt rectilinear beschouwt als niet vertekenend. Vrijwel iedereen vindt de bovenstaande foto's wel vertekenend, dit omdat ze een extreem grote hoek afdekken. Praktisch gezien is de hoek in de alle bovenstaande foto's al veel te groot.

Voordelen van de Keymission 360.
  • De camera was goedkoop in aanschaf (129 Euro).
  • Biedt veel mogelijkheden van projecties, zoals in deze draad al laten zien.
  • De foto's zijn eenvoudig en snel te maken.
  • Je kunt achteraf bepalen hoe je de foto projecteert en welke uitsnede je wilt gebruiken. De eerste drie foto's in dit bericht zijn verschillende uitsnedes van 'dezelfde' foto.
  • De keymission heeft ook video mogelijkheden.

Natuurlijk zijn er ook nadelen.
Vanwege de kleine sensoren en het feit dat wel heel veel van de wereld op die sensoren terecht komt, zitten er beperkingen aan de beeldkwaliteit.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Keymission 360 Projecties

Berichtdoor ben42 » za mar 09 2019 4:19 pm

Een projectie die heel veel gebruikt wordt, maar hier nog niet aan bod is gekomen is het panorama.

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding

Waarbij het 1 een 'relatief standaard panorama is. 360 graden rond, met een redelijke hoogte. Bij panorama's gemaakt met een compact camera of een 1 laags panorams, lukt het wel om 360 graden rond te gaan, maar het panorama heeft dan meestal zeer weinig hoogte, zie:
5.
Afbeelding
Foto nr 2 is dan 'dezelfde' plaat als 1, echter hierbij is er veel meer hoogte in beeld genomen. Het effect is dat het veel minder een panorama lijkt, maar het beeld is nog steeds 360 graden rond. foto 1 is een crop van 2.

Foto nr 3 is ook weer een 360 panorama, maar dan een vertikaal panorama. Onderzijde en bovenzijde van het panorama passen aan elkaar.

De keuze voor de foto's is om de veschillende projecties van eenzelfde locatie te laten zien. Op zich natuurlijk wat saaier dan voor iedere projectie de beste foto bij de projectie te kiezen. Maar hier wil ik de projecties laten zien en aan de hand van iedere keer dezelfde foto is er dan beter te zien wat er 'gebeurd'.

De laatste foto lijkt een panorama en wel van de burcht in Leiden. Maar dit is een foto zoals deze door de keymission is opgeslagen.

De projecties die ik hier heb laten zien zijn lang niet compleet wat mogelijkheden betreft er zijn nog veel meer projecties, waarbij er ook nog veel meer orientaties en uitsnedes van de foto's mogelijk zijn. Maar globaal heb ik nu wel de meest uiteenlopende projecties die geschikt zijn voor de keymission gebruikt. Voor uitsnedes die maar een klein deel van het beeld gebruiken van de Keymission kan beter een klassieke camera worden gebruikt.


Gimmick, Saai, eigenlijk is dit mijn vraag aan jullie, wat vinden jullie van dergelijke mogelijkheden ?

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Keymission 360 Projecties

Berichtdoor ReneG » za mar 09 2019 7:00 pm

De foto's spreken mij op zich wel aan. Even een vraag over die mogelijkheden; komen deze foto's nou gewoon zo uit de keymission afhankelijk van een instelling die je maakt? Of gedraagt hij zich als een soort fisheye? Zit er speciale software bij? Wat zijn grofweg de stappen die nodig zijn om het eindresultaat van de verschillende projecties te bereiken?
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keymission 360 Projecties

Berichtdoor ben42 » zo mar 10 2019 4:45 pm

ReneG schreef:komen deze foto's nou gewoon zo uit de keymission afhankelijk van een instelling die je maakt? Of gedraagt hij zich als een soort fisheye? Zit er speciale software bij?


Dank je,
Bij de Keymission zit wel software, maar dat stelt niet zo heel veel voor.

Foto.
Voor de foto's heb ik gebruik gemaakt van :
Hugin
De wikipedia pagina voor deze software :
https://en.wikipedia.org/wiki/Hugin_(software)

Heel in het kort:
Stitching/HDR/allerlei projecties.
Gratis en ook heel geschikt voor 'normale' camera's, om met meerdere foto's een groot panorama (of little planet) te creeren.

Vanuit de Keymission hoeft er niet meer gestiched te worden, HDR is mogelijk.
Het formaat dat de Keymission aanmaakt is 7744 x 3872 pixels en dit omvat dan 'alles' wat de camera ziet. Zie foto nr 4 uit mijn laatste bericht. De bovenkant van de foto is dan het zenit, de onderkant van de foto is het nadir. (Als je de camera recht op had).
Hugin kent extreem veel mogelijkheden, maar voor de Keymission, gebruik je over het algmeen het stitchen (en ook de HDR) niet en daarmee kun je dan heel vlot de verschillende projecties maken en ook kijken wat het resultaat wordt.
(Voor panorama's heb ik in het verleden ook wel ICE en Photoshop elements gebruikt, deze zijn beperkter en eenvoudiger).

Video.
Voor video heb ik gebruik gemaakt van 360ninja, maar dat werkt nog niet vlekkeloos.
Een ander programma insta360 heb ik nog niet gebruikt maar wel in het vizier.
(Dit is software behorende bij de insta 360 one x camera, die deels ook werkt voor andere camera's).

Achteraf kun je dan crops, beeldhoeken en projecties maken. De insta 360 one x camera, daarmee kun je zelfs de virtuele camera bedienen met je telefoon, door de telefoon op het juiste deel van het beeld te richten. (En dit allemaal thuis vanaf b.v. een bureaustoel).

Dank je voor je belangstelling.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Keymission 360 Projecties

Berichtdoor ben42 » zo mar 31 2019 4:12 pm

Naast de projecties die al getoond zijn, zijn met de Keymission nog vele andere projecties mogelijk. En hoewel er voor het ruwe formaat veel pixels zijn, wordt in een aantal gevallen het beeld dusdanig opgerekt dat de kwaliteit automatisch heel erg laag kan worden.

Ook is tijdens de opname het heel lastig in te beelden hoe een vreemde projectie er uit kan komen te zien. Een panorama kennen we allemaal wel, maar een 'hoog' panorama dat nog steeds horizontaal rond loopt heeft een vervreemdend effect, een vertikaal panorama lijkt nog vreemder. Een scheef panorama (een waar de horizon niet recht staat kan heel mooi zijn, maar voor enkele mensen een stap te ver.

Ook de little planet projecties. Naar beneden als little planet en precies naar boven als een rabbit hole zijn nog wel te bevatten. Maar een little planet projectie (stereographic) die niet naar boven of naar beneden is gericht wordt nogal snel 'vreemd'. (De projectie is gelijk aan een little planet projectie, het resultaat wordt niet meer gezien als little planet).
Zie de onderstaande voorbeelden.

Twee maal dezelfde foto van het beursplein. De eerste is het plein als een capuchon over het hooft getrokken, waardoor de bijenkorf boven komt. De tweede is een normaal Little planet afbeelding van dezelfde foto.
Afbeelding
Beursplein als little planet
Afbeelding
Bij het nikon Service point, de eerste als little planet, nog redelijk normaal. Dezelfde foto waarbij het centrum richting het projectiescherm gaat ziet er bijzonder vervreemdend uit.
Afbeelding
Lezing beverwijk als vreemde planet.
Afbeelding

Kijk b.v. naar de deuropening, op de little planet nog duidelijk als deuropening te zien. Op de tweede afbeelding, moet je er goed je hoofd omheen buigen om daar wat herkenbaars van te maken. Kijk ook eens naar de whiteboard stiften op de onderste afbeelding (midden onderin). Deze zijn hier heel erg groot, dat wil dus zeggen dat de pixels ook heel erg worden opgerekt. De kwaliteit naar de randen van een Little planet wordt dan ook altijd minder. Gezien het sensor formaat en de oprekking blijft er dan niet al te veel kwaliteit meer over.

Hier in het forum zie ik niet zo veel reacties. Misschien is de belangstelling voor dit soort foto's (keymission / projecties) niet zo groot. Van Muggles krijg ik over het algemeen zeer positieve reacties op vooral de little planet (en rabbithole) projecties. Natuurlijk is er nog veel meer mogelijk met de Keymission. (In onder en op het water, video, transities tussen projecties, geluid). Maar ik laat het maar even hierbij.

Voor de 129 Euro die ik heb bestaald voor de Keymission, heb ik er best wel veel lol van gehad. Wordt het een serieus tool? Nee fotografie is voor mij een hobby en hoe belangrijk ook dat moet je niet al te serieus nemen.

Dank voor jullie belangstelling,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Keymission 360 Projecties

Berichtdoor MarcB » zo mar 31 2019 8:46 pm

Bijzonder leuk om te volgen, zodra ik wat meer tijd heb ga ik me er zeker verder in verdiepen :-)
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keymission 360 Projecties

Berichtdoor ben42 » vr mei 31 2019 2:04 pm

Ondertussen de Keymission mee gehad op vakantie.
Spanje dus over het algmeen licht genoeg. En dat zie je, de kwaliteit is beter dan de opnames die ik in Nederland heb gemaakt. Hier weer een paar voorbeelden. Om een 360/180 foto ook echt in 360/180 te bekijken, een soort van streetview is er wel een 'viewer' nodig dit dit kan. Bij Google foto's is deze 'ingebouwd', daarom hier een link naar Google foto's van een paar foto's en niet de foto in op de site. (De site laat dergelijke grote foto's niet toe en zouden dan bovendien plat worden weergegeven).

Ronda:
De nieuwe Brug.
De tuin van het Alhambra:
Alhambra tuin.
(Klik op de foto's voor 'streetview' weergave. Op een mobiel kan vaak rondgekeken worden door met de mobiel rond te 'zwaaien').

Een platte plaat:
Afbeelding

Kijk eerst eens naar de platte plaat, als je gevisualiseerd hebt hoe dat in elkaar zit, hieronder de 360/180 (streetview) weergave van dezelfde foto (Paleis van Karel V) :
Paleis van Karel V

Natuurlijk ben ik benieuwd wat jullie er van vinden.
Vriendelijke groet,
Ben

Nog een 'slecht' licht foto:
Mezquita de Cordoba

De 360/180 foto's staan op een tijdelijke plaats en zullen naar verloop van tijd niet meer bereikbaar zijn.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Keymission 360 Projecties

Berichtdoor rovinge » di jun 04 2019 11:00 am

ben42 schreef:Gimmick, Saai, eigenlijk is dit mijn vraag aan jullie, wat vinden jullie van dergelijke mogelijkheden ?


Mooie uiteenzetting van wat de camera allemaal kan; ik heb 'm al een tijd liggen hier en veel te weinig voor foto's gebruikt kom ik nu achter.
Als ik dit zo allemaal zie ga ik zeker weer experimenten met de foto-mogelijkheden. Dank Ben!

Roel
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook
Gebruikersavatar
rovinge

Clublid
Berichten: 449


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keymission 360 Projecties

Berichtdoor Lelotus » zo mar 07 2021 12:36 am

goede avond.

ben eigenlijk op zoek naar de juiste software voor de keymission, want krijg niet zo mooie foto's er mee.
wie kan mij helpen.

gr Ray
Lelotus

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Keymission 360 Projecties

Berichtdoor pveenstra » zo mar 07 2021 9:50 am

Ik ga op zoek naar deze camera, ik vind de mogelijkheden geweldig! Misschien alleen om eens te experimenteren, maar dat alleen al is heel gaaf. Bedankt voor het delen, Ben!
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keymission 360 Projecties

Berichtdoor ben42 » do mar 11 2021 4:08 pm

Keymission.
De camera wordt volgens mij niet meer geleverd door Nikon. Ze hebben de camera ruim 2 jaar geleden gedumpt (voor 129 euro :D ) Maar er zijn nu wel veel betere 360 camera's te koop, niet meer bij Nikon. Het tempo van verbeteren van de 360 camera's gaat heel erg hard. Vooral op gebied van video (stabilizatie, mogelijkheden, software) zijn de verbeteringen echt aanzienlijk.

Software die ik voor met name de Keymission gebruik is Hugin. Zeer uitgebreid en zeer veel mogelijkheden, maar voor de Keymission gebruik ik het stich gedeelte niet wat het allemaal veel eenvoudiger maakt. *) Sinds kort blijft bij mij Hugin hangen als ik het uiteindelijke beeld probeer te verwerken, hier heb ik nog geen oplossing voor.

Wat kwaliteit betreft, het is een kleine sensor, dat betekend (afhankelijk van de projectie) dat er niet al te veel 'beeld' meer overblijft. Globaal zijn het 2 sensoren van ieder 20 Mp, waarbij er samengevoegd ongeveer 30 Mp aan beeld overblijft, maar ondertussen zijn de pixels flink gemangeld omdat er van twee ronde beelden een rechthoekig beeld van 7744*3872 wordt gemaakt. (Voor video zijn de maten anders). Hier wordt van de 2 kleine sensoren wel veel gevraagd, bij voldoende licht is het resultaat dan ook redelijk (tot goed), maar bij wat minder licht zie je dit snel terug in de resultaten. Ook het stichen is zeker niet perfect. De huidige 360 camera's zijn al weer een heel stuk beter.

Voor experimenteren is deze camera heel geschikt, vooral omdat je iedere beeldhoek kunt maken die je maar wilt. De kwaliteit is dan vaak niet meer wat je wilt, maar je kunt dan in ieder geval bekijken wat de effecten van verschillende beeldhoeken zijn. Ja als je deze camera gebruikt om te kijken wat de beeldhoek van een 1200 mm is, dan is de kwaliteit een heel klein tikkeltje minder. :frown: En er valt nooit meer iets net buiten beeld. :shock:

Vriendelijke groet,
Ben

*)
Globaal gebruik ik bij Hugin de stappen: Bepalen welke projectie ik wil (b.v. Pano, stereoprojectie (little planet/rabit hole b.v.), rectilineair). Met de move functie bepaal ik dan de stand van de foto, in het begin is dit heel lastig, maar dat is een kwestie van oefenen. En dan maak ik een 'panorama' die de foto uiteindelijk omzet naar het gewenste beeld. Helaas blijft in deze laatste stap mijn Hugin nu hangen. (De-installatie en herinstallatie heeft nog niet geholpen).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Actiecamera's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten