Low light AF z6 II

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor ReneG » di okt 26 2021 11:39 am

Dat is wel een ernstige tegenvaller... ondanks de goede ervaringen van velen wordt mijn lijstje met redenen om géén Z serie te nemen steeds langer. Ik blijf voorlopig maar bij mijn DSLR's...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor ben42 » di okt 26 2021 5:29 pm

Nikkormaat schreef:Blijkbaar hebben ze dat standpunt voor flitsers verlaten.

Nikon heeft al vaker camera's gemaakt die niet mee compatibel waren met hun flitsers. Bij de overgang van film naar digitaal werkte de TTL functie niet meer. Deze was afhankelijk van de reflectie van de film en bij een sensor is dit nu eenmaal anders.

De beeldsensor is minder gevoelig voor diep rood en infrarood, de 'oude' AF sensoren waren juist gevoelig hiervoor en de hulp lichten van de flitsers waren hierop afgestemd.

Compatibiliteit staat vernieuwing soms in de weg, in dit geval heeft Nikon een keuze gemaakt.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor Nikkormaat » di okt 26 2021 5:42 pm

Wel heel vervelend dat je daar pas na aanschaf achter komt
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor ben42 » di okt 26 2021 5:48 pm

Assumption is the mother of all fuck-ups
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor Nikkormaat » di okt 26 2021 6:01 pm

Het is niet alleen de veronderstelling dat het wel zal werken. In reviews ben ik er niets over tegen gekomen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor Skippy » di okt 26 2021 6:07 pm

Info over Nikon Z camera's en flitsers
https://www.zsystemuser.com/accessories ... meras.html
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor Nikkormaat » di okt 26 2021 6:29 pm

Ik bedoel de reviews van de Z camera's. Toen ik daar niets over flitsers opmerkte, wekte dat de indruk dat er geen problemen zouden zijn.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor Skippy » di okt 26 2021 6:59 pm

Als een camera wordt getest wordt normaliter niet ingegaan op comptabiliteit met flitsers enzo. Mijn bericht is bedoeld als aanvullende info.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor Nikkormaat » di okt 26 2021 7:05 pm

Mijn bericht was beslist niet als kritiek bedoeld. Meer als verklaring van mijn veronderstelling.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor sebodesign » do okt 28 2021 3:31 pm

Nikkormaat schreef:Het is niet alleen de veronderstelling dat het wel zal werken. In reviews ben ik er niets over tegen gekomen.


Ik ook niet en ben ook zeer verbaasd dat Nikon hier nu mee komt. Van het een hele slechte zaak en snap niet dat zoiets kan eigenlijk. Ik zou ondertussen al weer wat hebben gehoord van Nikon maar helaas nog niks. Vandaag weer gebeld en ze geven aan met een antwoord bezig te zijn.... Wellicht vandaag nog. (Maar dat zeiden ze een halve week geleden ook)
sebodesign

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor justme » do okt 28 2021 6:19 pm

Heel bizar inderdaad dat die functie niet meer werkt
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor sebodesign » za okt 30 2021 4:42 pm

Heeft iemand een idee wat het infrarood systeem op flitser anders doet dan bijvoorbeeld een hulp instellampje op camera? 🤷‍♂️
sebodesign

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor Ronald53 » zo okt 31 2021 8:08 am

Er zijn meer mensen die dit probleem ervaren, en ook een enkele suggestie hoe het beter kan: https://www.dpreview.com/forums/thread/4545526
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor Nikkormaat » zo okt 31 2021 8:36 am

Dank je Ronald. Die tip over Low Light AF en de instelling bij d8 zijn behulpzaam, maar het steeds weer aan- en uit moeten zetten vind ik toch veel vertragend gedoe en eigenlijk een zwaktebod omdat Nikon de zaken onvoldoende op orde heeft.
d8 is nu d9. Dat heeft misschien met verschil tussen Z6 en Z6 ll of een update te maken.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor ben42 » ma nov 01 2021 2:47 pm

sebodesign schreef:Heeft iemand een idee wat het infrarood systeem op flitser anders doet dan bijvoorbeeld een hulp instellampje op camera? 🤷‍♂️
Nog niet zo heel lang geleden had infrarood (en diep rood) een flink aantal voordelen ;
  • De lichtbron was veel gemakkelijker te maken, goedkoper en met minder energie.
  • Infraroodsensoren ook zo.
  • Voordeel van infrarood en dieprood is dat het de omgeving niet of minder verstoord. Mensen reageren hier nauwelijks op.
Bij AF op de sensor zou je niet eens willen dat er wordt scherpgesteld op de infrarood golflengte, omdat dan de scherpstelling voor zichtbaar licht helemaal niet klopt. Middels een infrarood filter zijn de sensoren ook nauwelijks nog gevoelig voor infrarood. De AF sensor is dus nauwelijks geschikt voor dat soort licht.

Een voordeel is nu dat de het AF systeem in het sensorvlak ligt, dus geen front of back focus, dat er op zichtbaar licht wordt scherpgesteld. Een nadeel is dan natuurlijk dat de 'oude' flitser niet meer als bron voor bijlicht gebruikt kan worden.

Een 'oude' keuze werkt dus niet meer op de nieuwe camera's. Dat maakt die 'oude' keuze nog niet slecht, maar dit staat wel compatibiliteit in de weg.

En dat Nikon dit in de PR niet vermeld; het is me wel vaker opgevallen dat bedrijven in reclames vooral de positieve punten van hun producten weten te benadrukken. En de reclame boodschap (die veel geld kost) compact houden tot de positieve punten.

En wat winkels betreft, gezien het salaris van de gemiddelde medewerker en de gigantische hoeveelheid verschillende producten die er in een dergelijke winkel verkocht worden, is de kennis van een specifiek product bij een medewerker niet uitputtend. Wij als klanten dienen in dit geval niet te veel te verwachten.
Bovendien is het zo dat het kennen (en noemen) van nadelen de verkoop niet bevorderd. Klantenbinding zoals we die vroeger hadden bestaat nauwelijks meer.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten