Fotobackup bij reizen

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II) & Z9

Onderwerp:

Fotobackup bij reizen

Berichtdoor claessek » do mei 12 2022 7:52 am

Ik heb een Z6II met dubbel kaartslot.
Nu ben ik op zoek naar een betrouwbare manier om tijdens het reizen een backup te nemen van fotos.
Ik las verschillende artikelen waar sprake is van een externe HDD of SSD met ingebouwde kaartlezer die batterijondersteuning heeft.
Ik kan zo'n externe disk niet direkt vinden maar vraag me af of ik niet simpelweg een aantal SD kaartjes kan gebruiken die ik indien vol stockeer.
Ofwel formatteer ik dan de prmaire kaart (dan is er maar 1 versie op SDkaart) of ik koop ook een of meerdere CFExpress of XQD kaarten wat een kostelijker oplossing is.

Iemand ervaring met backup tijdens reizen?

Alvast bedankt,
Karel Claessens
claessek

Forumlid

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobackup bij reizen

Berichtdoor Manon de Zeeuw » do mei 12 2022 9:10 am

Ik gebruik een dergelijk apparaat als deze :
https://www.westerndigital.com/nl-nl/pr ... 00AGY-EESN

SD card erin en dan wordt alles gekopieerd. Wel goed instellen want ik heb ooit een Sd kaart er in gedaan en dan met de optie ‘wis Sd kaart’ toen had ik geen back up meer :-(.
Benieuwd naar foto's ...
https://manonruitenbergfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Manon de Zeeuw

Clublid

Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Ad B » vr mei 13 2022 7:17 am

Hoi Karel,
claessek schreef:Ik heb een Z6II met dubbel kaartslot.

Eigenlijk kun je jezelf al in je camera voorzien van een back-up.
RAW opnames op een XQD of CF Express type B kaart en JPG kopieën op een SD kaart. :idea:
Waarom zou je dan nog meer willen organiseren?
Koop niet al te grote kaarten, voor het geval er eentje de brui aan geeft...
Iets waar ik sinds de floppy tijd nooit geen last meer van gehad heb. (Ergens rond 1418, denk ik...) :wink2:
Mijn Z7 (type 1) heeft "maar" 1 kaartslot, ik heb daarvoor 3 XQD kaarten van 64 Gb per stuk.
(ik maak geen back-ups...)

Ad B
---
Ad B

Forumlid

Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor ben42 » za mei 14 2022 11:34 am

Hallo Karel,
Belangrijk bij een backup is, waartegen wil je je beschermen. De twee kaartsloten bieden al flink wat mogelijkheden om een backup te realiseren. Backup kan bescherming bieden tegen; het kapot gaan van de kaart **), verlies van een kaart, diefstal, bagage verlies.

Maar bewaar je de backup's dan bij de 'orginelen' of ga je ze afzonderlijk bewaren. Als de backup naast het orgineel in het toestel zit, bescherm je niet tegen verlies van het toestel of diefstal van het toestel. Als je backup's en orginelen in de gewone bagage bewaard, bescherm je weer niet tegen verlies van de bagage.

Dus als het even kan het orgineel en de backup zo gescheiden mogelijk bewaren. Een mogelijkheid is al een kaart voor de RAW en een kaart voor de jpg gebruiken. Indien een kaart dan niet meer beschikbaar is, heb je tenminste alle foto's nog. Ook zou je beiden dubbel kunnen opslaan, bij verlies van een kaart heb je dan ook de RAW altijd nog.
's Avonds alles backuppen waar je verblijft is ook een optie.

Zie ook de draad:
Tweede SD Slot

Voor de Z7II zou je het sd slot kunnen gebruiken (denk ik) om regelmatig alle foto's naar een SD kaart te copieren. En deze b.v. door een partner te laten bewaren in afzonderlijke bagage. (SD-kaart is goedkoop en voegt nauwelijks bagage toe). Deze methode vergt wel van organisatie, maar voor een belangrijke reis waar je 's avonds wat tijd hebt misschien wel de moeite waard.

Vriendelijke groet,
Ben

**)
Voor een collega een keert een (oude) CF kaart hersteld die 'stuk' bleek na thuiskomst. Vermoeden is dat de luchthaven beveiliging hiervan de oorzaak was. Op luchthavens, de spullen die gescanned worden in het bakje goed uitspreiden, zodat ze niet het vermogen gaan opvoeren om te zien wat er in je bagage zit.
(Soms wordt ook ruim bagage gescanned. Zeer zeldzaam, maar dan vaak met meer vermogen.)
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
ben42

Moderator

Onderwerp:

Berichtdoor claessek » ma mei 16 2022 8:19 am

Iedereen bedankt voor de reakties.
Ik zal de voordelen van de 2de kaart gebruiken en ze als BU van de CFExpress gebruiken en stockeren in de handbagage.
Tot nu toe heb ik nog nooit problemen gehad met fotos na scannen van de handbagage.
Enkele kaarten extra kopen lijkt me de eenvoudigste methode.
Ik heb ooit vanuit de VS fotos opgeladen naar een NAS thuis maar dat is onbegonnen werk in de meeste hotels vanwege snelheid en/of beperkt dataverbruik.
claessek

Forumlid

Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II) & Z9”