De Z8 is mijn eerste systeemcamera, die ik heb ingeruild op mijn D750. Al mijn F-lenzen heb ik nog gewoon behouden want om meteen ook het glas te vervangen is net een iets te dure aangelegenheid. En de FTZ2 adapter werkt ook prima zag ik al op internet.
Afijn, ik vandaag dus met de Z8 en 300mm F4 lens op pad door het bos. Verheugend op de snelle autofocus van de Z8 en wat daar al niet mee mogelijk moet zijn. En inderdaad, het is best wel verbluffend en bizar hoe het ding alle dieren kon bijhouden en zelfs de ogen wist te onderscheiden bij scherpstellen. Echt generaties verschil met de D750!
Maar..... nog geen 100 fotos later had ik op eens geen Autofocus meer. Uit het niets. Ik kon alleen nog maar handmatig scherpstellen. Vervolgens heb ik o.a:
-AF/MF knoppen gecontroleerd op de lens
-instellingen op de camera gecheckt, zelfs alles gereset
-accu er even uit en er weer in
-contactpunten van de FTZ en van de lens en van de camera bekeken
Maar niets van bovenstaande hielp. Dus toen de 70-200mm erop. Ook geen AF meer.

Vervolgens heb ik de 300mm op mijn D500 (Ja, ik heb de luxe van een 2e camera) gezet, en ook die combinatie had opeens geen AF meer! Heel raar dus, want nu kon ik de Z8 en de lenzen niet meer uitsluiten.
Thuis gekomen, wil zowel Windows als Photoshop de bestanden ook al niet openen vanwege een fout. Ik gok dat het een met het ander te maken heeft.
Misschien dat er hier al Z8 gebruikers (of wellicht van de bijna zelfde Z9) zijn die deze problemen ook ervaren hebben, en mogelijk al zelf hebben op kunnen lossen. Daar ben ik nieuwsgierig naar.
En natuurlijk wil ik er wel mee terug naar de winkel, maar daar heb ik pas tegen komend weekend weer gelegenheid voor helaas.
Enorm balen om zo met deze camera te starten. Maar liever hier en nu, dan in September op Fotosafari uiteraard.