Z6III aankondiging en ervaringen

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9
Ronald53
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Z6III aankondiging en ervaringen

Bericht door Ronald53 » wo jul 31 2024 11:05 am

Tom schreef:Maar ik krijg er niks voor om dit te schrijven en hij verdient goud geld. Wie heeft het dan beter voor elkaar? :crazy:
Jij hebt in elk geval (in dit verband) je voornaam mee!
Ik fotografeer, dus ik ben.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo jul 31 2024 11:58 am

Tom schreef:Maar ik krijg er niks voor om dit te schrijven en hij verdient goud geld. Wie heeft het dan beter voor elkaar? :crazy:
Als je geld het allerbelangrijkste vindt, dan hij, maar is dat je criterium? :prost:
Spul waarmee je foto's maakt...

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » za aug 24 2024 8:53 am

Ik kwam gisteren een video van foto-groep tegen over de Z6III dat te zien is via https://youtu.be/HVuLtyhAACU?si=dOB_GhNKBKT3nYlp . Onlangs hebben een paar leden die mee deden met de workshop straatfotografie in Harderwijk met de man in de video al over de Z6III gesproken, het zou me niks verbazen dat voor de beelden in deze video door NCN is geïnspireerd is. De gene die de workshop straatfotografie hebben gedaan zullen de beelden van de straat wel herkennen.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.

mqaa
Clublid
Clublid

Bericht door mqaa » ma okt 07 2024 6:20 pm

Ik heb hem (2 dagen...)! Fujifilm spullen verkocht en de 24-70 f4 kit gekocht. Wat een apparaat zeg... Eerste indrukken:

Stukje groter en zwaarder dan de oude camera.
Jammer dat er geen stroom in de batterij zat zodat ik moest wachten tot hij geladen was voordat ik er mee kon gaan spelen.
De EVF is stukken beter dan wat ik gewend was.
Hij is super snel met scherpstellen en de foto maken/wegschrijven.
Even wennen aan de 'parkeer' stand van de lens. Dus eerst van de handrem voordat je een foto kunt maken.
Ontspanknop is een stuk gevoeliger dan ik gewend was dus regelmatig foto's gemaakt die niet bedoeld waren.
Moet even wennen aan het klap en draai scherm. Wel handig voor het maken van foto's laag bij de grond.
Verdwaal nog een beetje in het zeer uitgebreide menu met een gaziljoen mogelijkheden.
Heb het boek van Thom Hogan op de iPad om op mijn gemak door te lezen zodat ik ook echt weet wat er allemaal mogelijk is.
Na een wandeling werkte het overschakelen van de EVF naar het scherm achter op niet meer. Dus grote paniek! Maar na het schoon maken van de sensor boven de EVF werkte het weer. Stofje of zo waarschijnlijk.
Hij voelt aan als een tank.
Zoals gewoonlijk is de draagriem veel te kort en niet echt comfortabel. Vervangen door een PeakDesign.

En nu dus lekker vogelen om uit te vinden hoe het allemaal werk. Jullie zien de foto's wel komen.
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

keenoncoolstuff
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door keenoncoolstuff » di okt 08 2024 12:26 am

Dapper dat je de overstap hebt gemaakt. En nu heel veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » do nov 21 2024 4:16 pm

Ik overweeg ook de aankoop van de Z6ii, maar net gekeken van een review op youtube van een fotograaf die de camera niet zal gaan kopen. Hij vindt dat de autofocus niet werkt met lage licht omstandigheden. Hij had een concert gefotografeerd en de autofocus laat het dan afweten.
https://www.youtube.com/watch?v=LaxrtNdYpA8&t=529s

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do nov 21 2024 4:53 pm

Die fotograaf is een FujiFilm ambassadeur. Dat zal wellicht meespelen in zijn beoordeling van niet-FujiFilm cameras.

Heb je ook deze reactie op zijn video gelezen?
"AF is toch nog steeds vele malen beter dan de dramatisch slecht presterende Fuji? Heb veel reviews gezien maar niemand met dit probleem gezien. Heb zelf een Z8 en wat fuji's Met Z8 al wat concerten gefotografeerd en geen enkel probleem."

De autofocus van de Z6III is gelijk aan die van de Z8. Ik vermoed dat Ferry Knijn de - in meerdere testen geroemde - autofocus van de Z6III niet optimaal heeft ingesteld en gebruikt.

mqaa
Clublid
Clublid

Bericht door mqaa » do nov 21 2024 8:21 pm

Grappig inderdaad. De autofocus is bij veel reviews juist een plus punt. Kan alleen maar zeggen dat het vele malen beter is dan mijn oude X-Pro 2 en één van de redenen was om de overstap terug naar Nikon te maken. Heb hem nu een paar weken en kan alleen maar zeggen dat het een fijne camera is. We zijn al goede vriendjes geworden zeg maar.
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » do nov 21 2024 8:31 pm

Ik zal waarschijnlijk volgende week zaterdag achter komen hoe de Z6III is. De autofocus zal in iedergeval niet slechter zijn dan zijn voorganger.

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » vr nov 22 2024 3:09 pm

Zojuist de camera ontvangen. Tot mijn grote verbazing wordt er geen accu oplader meegeleverd. Voor de prijs van deze camera wel heel vreemd. Opladen moet via usb kabel in de camera. Kan ik nog een oplader gaan bestellen wat wel nodig is als je meerdere accu's hebt

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » vr nov 22 2024 3:29 pm

Idem bij Zf. Ik gebruik meestal mijn 100 W laptoplader, niet elke telflader is sterk genoeg. Bij meer accu's omruilen als de ene vol is.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » vr nov 22 2024 3:31 pm

Het is opmerkelijk dat er geen aparte lader bij zit, de meeste hebben wel tenminste een tweede accu.

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » vr nov 22 2024 3:33 pm

Ik liep tegen hetzelfde probleem aan.
Volgens mij heeft dit met Europese regelgeving te maken. Om verkwisting tegen te gaan mogen en geen adapters en laders meegeleverd worden, omdat veel apparaten met dezelfde lader op te laden zijn.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » vr nov 22 2024 3:39 pm

Bij mijn Z6 werd lader wel meegeleverd. Toch gek dat bij de Z6iii deze niet meer wordt meegeleverd. Toch weer
ongeveer 57,00 extra kosten. Ook discussie dat mijn oude accu EN-EL-15b niet zou werken. Ik moest echt type c hebben. Klopt niet, versie b werkt op de Z6iii.

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » vr nov 22 2024 3:55 pm

Bij mijn D7200 zit ook een EN-EL-15 accu en er zat een lader bij geleverd. Nu verwacht ik wel dat de Z6III wel werkt op de eerste variant van de EN-EL-15 accu maar niet oplaad.

Plaats reactie

Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”