Nieuwe mirrorles camera Nikon Z6 & Z7

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor Huib » ma jul 30 2018 6:12 pm

Vincent schreef:
Huib schreef:Deze mirroles lijkt me in eerste instantie een ietwat te late inhaal race en krampachtige poging -met het zoutloos compromis er een adapter tussen te frommelen- de Nikon gebruiker tegemoet te komen.


Wat is jouw oplossing dan? Of zie jij liever een een body van hetzelfde formaat als een DSLR maar dan zonder spiegel erin??

Gelukkig gaat die D500 nog wel even mee voorlopig...


Gewoon trouw blijven aan je route en de F mount is volgens mij de grote successor door de jaren heen. Een kleinere body leuk maar top objectieven brengen nu eenmaal een gewicht met zich mee en in dat opzicht speelt de body weinig of geen rol.

Procédés om hoogwaardig glas te fabriceren om lenzen te maken (concaaf/biconcaaf/meniscus) om door het samenbrengen van een serie lenzen een objectief te vervaardigen is een wetenschap van jaren. Nikon Nippon bezit naast een paar andere -zij het in iets mindere mate- deze kennis. Populair gezegd 'daar onderscheiden de jongens zich van de mannen' en waarom goede objectieven een stevige prijs hebben en gewicht.

Met het weglaten van de spiegel zijn de mogelijkheden groter qua ontwerp DSLR. Fotografie en Video spelen bij de huidige gebruikers/consument een grote factor. Technisch gezien brengen concurrerende fabrikanten foto/video dichter bij elkaar. De volgende fase is dat je je ook kan scheren met je..... :lol:

Waar Nikon nog stoeide met 30fps, 60fps 1080k zat de concurrentie reeds op 120 en veel meer. Met het weghalen van de spiegel en door chips het beeld te visualiseren kan mijn kleinere body's fabriceren.

Heb geen oplossing maar overtuigd dat de huidige trend en consument uiteindelijk doorslaggevend is.

Fotografen zijn een uitstervend ras en plaatjes schieters hebben het voor het zeggen. Noemen hoogwaardig vervaardigde objectieven glaswerk. Of we het over wijnglazen hebben made in Leerdam.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor henkk » ma jul 30 2018 9:34 pm

Wat ze doen met de 300/4 en straks de 500mm/? kan ook met kortere br.p.afstanden. Dan heb je als je wil, echt andere lensontwerpen.
Ik zou graag twee adapters zien, een voor af-s en g-lenzen ( alleen doorvoer el contacten) en een voor af-lenzen zonder eigen motor.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor bcvthul » ma jul 30 2018 10:14 pm

Ach, dat Nikon op een dag de F-mount niet meer gaat ondersteunen zal zeker komen. Maar er zijn dan nog wel talloze lenzen (met f-mount) (tweedehands) beschikbaar. Misschien zal er over een paar jaar wel een kickstarter-project zijn met een camera met f-mount...
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor Vincent » ma jul 30 2018 10:16 pm

Ik snap niet helemaal hoe de aankondiging van de introductie van de eerste mirrorless Fx Nikon schijnbaar gelijk staat aan het directe einde van de Nikon DSLR...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor MartinT » ma jul 30 2018 10:29 pm

Ik ook niet!
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor henkk » ma jul 30 2018 10:40 pm

In elk geval zie ik geen vergelijk tussen de d850 en de F6 (wie kent 'm nog?). Ik was toen helemaal tevreden met de F4S. Maar zelfs als het dslr gebeuren met de d850 zou ophouden? Ik heb nog wel een paar ideeën maar ik ben geen prof.
De FM2 is ook nog jaaaren leverbaar gebleven net als diverse ai-s lenzen. Zo lang er een markt is, is er leven!
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor Marten » di jul 31 2018 8:53 am

Misschien is de DSLR langzamerhand wel af.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor justme » di jul 31 2018 9:13 am

:crazy:
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor ArendV » di jul 31 2018 10:42 am

Met "af" bedoel je uitontwikkeld denk ik Marten.
Er zullen zeker nog verbeteringen komen - ook voor de DSLR - maar voor mij zijn de Nikon DSLRs meer dan af op dit moment en zeer potente machines. Ik ben nu (en al lange tijd...) zelf de grootste beperking in mijn fotografie en niet de apparatuur.

De weg naar spiegelloos is onvermijdelijk denken velen met mij. Dat betekent echter niet dat de DSLR nu dood is, zie ook de bijdrage van Thom Hogan Is the DSLR Dead?

De Nikon FX mirrorless die 23 Augustus wordt aangekondigd ziet er verre van compact uit. Ook zal het even duren voordat Nikon een redelijk aanbod in Z-mount objectieven heeft.
De adapter heb ik wel vertrouwen in gezien mijn ervaring met de FT1 op Nikon 1 camera's. Natuurlijk heeft die beperkingen (o.a. alleen centrale AF punt, dat lost Nikon nu wel op) maar de autofocus snelheid is even snel als met mijn DSLRs.

Ik heb voorlopig geen behoefte aan een nieuwe camera (denk ik nu tenminste.... :D ).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor Marten » di jul 31 2018 10:53 am

Klopt, Arend. Dat bedoel ik.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor justme » di jul 31 2018 11:01 am

Ze zullen wel met een goed eco systeem op de proppen moeten komen wanneer het om accuduur gaat. Daarmee bedoel ik mee dat het op zn minst even betrouwbaar accuvermogen biedt als huidige DSLR toestellen.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor Vincent » di jul 31 2018 11:33 am

wiebeterpstra schreef:Daarmee bedoel ik mee dat het op zn minst even betrouwbaar accuvermogen biedt als huidige DSLR toestellen.


Onmogelijk met een EVF en continu de sensor uitlezen...

Of een veel grotere accu natuurlijk. Gaat iedereen weer zeuren dat hij te groot is ;-)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor oud0001 » di jul 31 2018 12:04 pm

Dat is prima haalbaar Vincent. De sensor hoeft niet constant aan te staan. Sterker nog, dat wil je niet eens want dan word de sensor te warm waardoor er meer ruis wordt gegenereerd, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Slechts als je een foto maakt net zoals bij de DSLR gaat de sensor even aan. De EVF hoeft ook pas aan te gaan op het moment dat je in de zoeker kijkt. Dat lost men met een sensor op. Doen Fuji e.a. al jaren zo en kun je naar voorkeur instellen van continu aan tot alleen aan als je er in kijkt. Ik neem aan dat Nikon slim genoeg is daar ook aan te denken. Die argumenten kunnen dan ook wel meteen van tafel. De accu zal gewoon normaal lang mee gaan afhankelijk van hoe jij er mee om gaat. Staat je LCD telkens elke foto te tonen vreet dat meer stroom dan wanneer je dat niet doet. Je hebt het dus deels ook zelf in de hand hoe snel je accu leeg is. ;-)
oud0001



Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor justme » di jul 31 2018 12:31 pm

Als ze nu 1000 shots uit zo’n accu weten te behalen.. dat zou pas wereldnieuws zijn.

Men verlangt overigens eenmaal een product wat de hele dag mee gaat, en hooguit savonds pas aan de oplader hoeft.

Die twee gaan niet altijd samen weet ik, maar punt is wel actueel
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor ArendV » di jul 31 2018 12:59 pm

Lang op één accu kunnen fotograferen is prettig, maar voor mij als amateur zeker geen vereiste.
Ik zorg gewoon dat ik voldoende reserve accu's op zak heb en dan is het een non issue. Met de A7 die ik in het verleden had betekende dat wel meer dan één reserve accu om een dag te kunnen fotograferen. Maar zodra ik voorzien was dacht ik hier niet meer over na (hooguit de planning om ze weer tijdig opgeladen te hebben voor de volgende shoot).
Zelfs voor mijn D500 neem ik meer reserve accu's mee dan met andere Nikon DSLRs. Zorgde in heb begin voor wat irritatie, nu denk ik er niet meer aan.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten