Nieuwe mirrorles camera Nikon Z6 & Z7

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor JvdKooij » di jul 31 2018 1:11 pm

wiebeterpstra schreef:Als ze nu 1000 shots uit zo’n accu weten te behalen.. dat zou pas wereldnieuws zijn.

Men verlangt overigens eenmaal een product wat de hele dag mee gaat, en hooguit savonds pas aan de oplader hoeft.

Die twee gaan niet altijd samen weet ik, maar punt is wel actueel


meer dan 1000 foto's kon ik met de Nikon's (D610 en D7200) makkelijk maken (bijna 2 weken reizen).
Met mijn huidige camera's eigenlijk nog niet geprobeerd maar de laatste reis was het toch wel een dag of 3 of 4 voordat ik de accu moest wisselen. Zoals Arend al zegt, ik heb gewoon een reserve accu, dus dan gaat het gewoon wel goed, enige waar ik goed op moet letten is wanneer ik de accu's kan laden (maar dat kan zelfs in de auto), overigens als je in Nederland of in ieder geval Europa blijft is volgens mij elke avond even opladen helemaal geen probleem.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor MartinT » di jul 31 2018 2:26 pm

ArendV schreef:
De weg naar spiegelloos is onvermijdelijk denken velen met mij. Dat betekent echter niet dat de DSLR nu dood is, zie ook de bijdrage van Thom Hogan Is the DSLR Dead?


In het hier bovenaangehaalde stuk van Thom Hogan staat een zeer interessante zin:

Quote:
Still, the camera companies have a strong vested interest now to migrate DSLR owners to mirrorless. First, if they market them right, they might get a (mirrorless) sale they wouldn't have gotten from a satisfied DSLR user who wasn't thinking of buying any new camera.
Unquote

Kortom: it’s all about business, hetgeen me overigens totaal niet verbaast.
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor Vincent » di jul 31 2018 2:39 pm

Tuihanti schreef: De EVF hoeft ook pas aan te gaan op het moment dat je in de zoeker kijkt. Dat lost men met een sensor op.


Dat snap ik, ik heb zelf ook een Fuji :wink:

Het ging mij er om dat op het moment dat je door de zoeker kijkt dat je (veel) meer stroomt gebruikt dat bij een dSLR waarbij dit pas het geval is zodra je gaat focussen of afdrukken. Neem als simpelste voorbeeld een natuurfotograaf die lange tijd door zijn zoeker kijkt tot het moment dat het vogeltje perfect voor zijn lens zit. Of gewoon iemand die lang doet over het kaderen van zijn beeld.

Is dat een reden om geen mirrorless te willen, natuurlijk niet, maar sommige mensen (hier) hebben altijd onmogelijke of onrealistische wensen bij een nieuw product, en vaak (lees niet altijd) naar mijn idee ook met een negatieve insteek. Daar haakte ik even op in.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor justme » di jul 31 2018 2:59 pm

Het is altijd onmogelijk, totdat het toch eens gebeurd is. ;)
Als je uniek wilt zijn moet je eenmaal doelen durven stellen.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor MartinT » di jul 31 2018 3:38 pm

Tja, als de argumenten op zijn :( ............
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor Marten » di jul 31 2018 7:48 pm

wiebeterpstra schreef::crazy:

Gaat het weer een beetje, Wiebe?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor justme » di jul 31 2018 9:08 pm

Ja hoor, prima.

Had alleen het idee dat Nikon al lekker op stoom was met de laatste DSLR’s en objectieven, vandaar mijn reactie.
Bv de introductie van de stepping motor in de nieuwe af-p lenzen, of de elektronische diafragma. Allebei efficiëntere technieken, overigens ook een mooie voorloper voor de toekomstige z mount.

En natuurlijk de nieuwe D850
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor Marten » di jul 31 2018 11:10 pm

Gelukkig maar. Ik maakte mij al zorgen.
Nikon is qua objectieven zeker goed op stoom. Maar de innovatie van professionele DSLR body's heeft m.i. zijn grenzen nu langzamerhand wel zo'n beetje bereikt.
Misschien dat het volgende modelletje toch weer net wat meer pixels heeft, nog wat meer scherpstelpunten of weer een net iets betere AF heeft.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor JaapV » wo aug 01 2018 1:41 pm

Over grenzen van de innovatie: Bill Gates heeft zoiets ooit gezegd over de 20 MB harde schijf van de MS-Dos pc. Maar ja, wat wist hij ervan :D

Overigens denk ik dat Nikon bij de introductie van de parallelle cameralijn (naast DSLR!) wel de door Huib verlangde technische/optische redenen zal geven voor de andere mount.
Zoals b.v. de kleinere afstand tot de sensor.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor justme » do aug 02 2018 8:28 am

En weer nieuw materiaal:

Afbeelding


https://nikonrumors.com/2018/08/02/new- ... aser.aspx/


Wordt nu veel gesproken over een innovatieve sensor. De nieuwe mount is zo groot dat deze mogelijk ruimte biedt voor een ingediend patent over een roteerbare sensor.
Dir houdt in dat je niet meer fysiek je hele camera hoeft te kantelen voor portretshots. Mogelijk zelfs vrij roteerbaar voor lichtere correcties?

Link naar patent: https://nikonrumors.com/2010/12/07/niko ... ount.aspx/
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor Johan v. V. » do aug 02 2018 10:01 am

wiebeterpstra schreef:De nieuwe mount is zo groot dat deze mogelijk ruimte biedt voor een ingediend patent over een roteerbare sensor.
Dir houdt in dat je niet meer fysiek je hele camera hoeft te kantelen voor portretshots.

Tjonge, dat zou een doorbraak zijn! Daar zaten we nu écht op te wachten! :crazy:
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor JurjenF » do aug 02 2018 12:05 pm

Is allemaal hartstikke mooi maar ik ben de mening toegedaan : eerst zien en dan geloven. Daarentegen moet ik nog zien of ze (prijs)technisch nog tegen de gevestigde orde op kunnen. Een draaibare sensor helpt daarbij egnie
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor oud0001 » do aug 02 2018 12:15 pm

De grap is dat je een draaibare sensor, IBIS en OIS not nodig hebt als je sluitertijd maar kort genoeg is ofwel je weet hoe je met de lichtdriehoek om moet gaan. Ik denk dat Nikon een niche wil creëren i.p.v. mee te lopen met wat er al is. Innovatie is goed, maar dan moet het wel meerwaarde hebben, anders is het slechts een hele dure gimmick. Maar inderdaad, het is speculeren tot het in de schappen ligt.
oud0001



Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor justme » do aug 02 2018 1:05 pm

Johan v. V. schreef:
wiebeterpstra schreef:De nieuwe mount is zo groot dat deze mogelijk ruimte biedt voor een ingediend patent over een roteerbare sensor.
Dir houdt in dat je niet meer fysiek je hele camera hoeft te kantelen voor portretshots.

Tjonge, dat zou een doorbraak zijn! Daar zaten we nu écht op te wachten! :crazy:


Wat nu als het je vrijheid biedt bij het croppen?

Misschien is het goedkoper om een vierkante sensor te gebruiken, of dan toch een ronde. De laatste is uiteraard niet economisch gezien er 20 FF sensoren uit een wafer komen, zal dit tot ongeveer 13-14 stuks ronde sensoren leiden.

Ps. Speculeren is best leuk ja.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe mirrorles camera

Berichtdoor Johan v. V. » do aug 02 2018 3:30 pm

Mwah, biedt het draaien van een kwartslag van je body minder vrijheid dan wanneer je alleen de sensor draait? Ik kan me voorlopig helemaal niets voorstellen bij deze innovatie, maar wellicht zal de tijd het tegendeel leren. Eerst maar eens afwachten wat Nikon ons gaat bieden.
De eerste berichten zijn interessant genoeg, ook zónder draaibare sensor.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten