NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor ArendV » wo aug 29 2018 3:32 pm

Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor Rickdts » wo aug 29 2018 9:13 pm

Beetje voorbarig lijkt mij daar het niet de definitieve software versie is maar toch,DP :
https://www.dpreview.com/articles/30998 ... fic_source
Rickdts

Forumlid
Berichten: 79


Locatie: Sumar
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor Rickdts » vr aug 31 2018 5:43 pm

Via Nikonrumors : leuk te zien hoeveel glas er in de F mount 50 en 35 mm zit in vergelijk met de Z mount.
https://nikonrumors.com/2018/08/31/the- ... ikon.aspx/
Rickdts

Forumlid
Berichten: 79


Locatie: Sumar
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor George Fennes » vr aug 31 2018 6:58 pm

Volgens de grafieken moeten de Z mount objectieven wel een strakker verloop hebben.
En inderdaad veel meer glaswerk er in, dus ook weer zwaarder want glas weegt nogal wat.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor JaapV » za sep 01 2018 6:55 pm

Zo te zien lijkt het erop dat de 50 1.8 helemaal opnieuw is uitgevonden voor de Z-mount :think:
Bij de 35 1.8 valt dat nog wel mee.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor Patrick » zo sep 02 2018 3:00 pm

De grafiekjes zijn wel erg overtuigend. In theorie fantastische objectieven. Benieuwd hoe de eerste praktijkbeelden zijn, maar hoopvol is het zeker!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor henkk » zo sep 02 2018 7:35 pm

Ik zie een strategie eerst te laten zien wat kan en daarna terugnemen in kwaliteit met goedkoper spul. Zoiets als Tesla doet.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor Patrick » ma sep 03 2018 1:49 am

Ik vermoed dat er zowel ruimte naar boven als naar onderen is Henk.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor JerryBig » ma sep 03 2018 2:36 pm

V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor AppieHappie » ma sep 03 2018 4:17 pm

Inderdaad indrukwekkend en verhelderend. Maar: als er zo veel meer glas in zit, dan doet dat de gewichtsbesparing van de kleinere body toch teniet? En dat is een van de voordelen van de Z-kamera's.
D4s, 2.8/14-24, 3.5/24PC, 2.8/24-70, 1.4/50, 2.8/55, 2.8/105, 2.8/70-200, 5.6/200-500, TC17E, SB-400, SB-800
Gebruikersavatar
AppieHappie

Clublid
Berichten: 61


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor Skippy » ma sep 03 2018 5:04 pm

Spiegelloos gaat niet meer alleen om kleiner en gewichtsbesparing. Tien jaar geleden bij de introductie van MicroFourThirds werd dat argument door Panasonic en Olympus ingezet om zich te onderscheiden van de andere systemen. Nu spiegelloos door Sony, Nikon en binnenkort Canon is omarmd is kleiner formaat en minder gewicht bij de camera meegenomen maar wordt het veelal teniet gedaan door de objectieven. Een camera kan ook niet té klein zijn om de hanteerbaarheid met grotere objectieven niet in gevaar te brengen. Duidelijk te zien aan de forse en diepe grip van de Z-serie, dat heeft Nikon goed gedaan. Spiegelloos maakt t.o.v. de huidige digitale reflex met een optische zoeker simpelweg technisch meer mogelijk op het gebied van gebruikersgemak en optische prestaties. En is goedkoper te fabriceren, dus hogere winstmarges voor de fabrikanten.
Laatst gewijzigd door Skippy op ma sep 03 2018 6:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor George Fennes » ma sep 03 2018 5:40 pm

Je verhaal klopt Luc.
Maar voor mij is klein en laag gewicht van belang i.v.m. mijn beperking.
Het is goed dat er voor iedereen een keus is.
Ieder heeft weer andere prioriteiten.
Maar goed dat Nikon ook het pad gevonden heeft van mirrorless waar de oude objectieven ook op kunnen.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor WilvG » ma sep 03 2018 9:01 pm

Inderdaad zoals Skippy beschrijft gaat het niet louter en alleen meer om gewicht en omvang bij spiegelloos althans niet bij de doelgroep waar men zich nu op richt. Nikon had natuurlijk een compact en licht mirrorles systeem met de 1 serie. Maar om de semiprof en prof te overtuigen voor spiegelloos was toch wat serieuzer gereedschap nodig. Als de z serie eenmaal goed op de rails staat zou het me niet verbazen dat er ook weer compactere lichte spiegelloze systemen van Nikon komen met kleinere sensors.
WilvG

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor George Fennes » ma sep 03 2018 9:09 pm

Ik hoop dat je woorden uitkomen.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW: NIKON introduceert twee fullframe mirrorless systeemcamera's Z6 en Z7

Berichtdoor Remco H » di sep 04 2018 7:24 pm


Inderdaad, erg verhelderend leesvoer.

Komt er dus op neer dat ik maar beter niet al te veel meer kan investeren in mijn Nikon F-mountsysteem, en maar beter kan beginnen aan een Z6, omdat je met die D750 (of D810, D850, etc.) en objectieven toch nooit op kunt tegen een Z6 met Z-objectieven? :| Zo zou je het althans op kunnen vatten.
Met een Z6 plus 35/1.8 en 50/1.8 en volgend jaar een 20/1.8 en 85/1.8 zou ik al heel redelijk uit de voeten kunnen.
Ik was eigenlijk de AF-S 58mm f/1.4G sowieso nog van plan eens aan te schaffen... :problem:

> "In fact, I would say that we can expect the 50mm f/1.8 S to be probably in line with the Zeiss Otus 55mm f/1.4 in terms of potential performance."
Tsjonge, dat is nogal wat! Koop je de drie Otus-objectieven samen, dan ben je zo'n € 11.000,- lichter! Zo bespaar je nog eens wat!
(Die 1.4/55 kost momenteel overigens slechts € 2.900,-! Een Zeiss Otus voor onder de € 3.000,-... :o )
Laatst gewijzigd door Remco H op di sep 04 2018 8:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten