Eerste ervaring Z 6 en 24-70 F4

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Eerste ervaring Z 6 en 24-70 F4

Berichtdoor RVK » wo dec 19 2018 12:24 pm

Eerste indruk Z 6 en 24-70 F4

Sinds 3 weken heb ik een Z 6 naast de D 850 en ik begin er nu langzaam aan te wennen. Voor de D850 gebruikte ik de D750 die misschien iets beter te vergelijken is met de Z 6 zeker kijkende naar de afmetingen, de D850 is wel erg groot en zwaar t.o.v. de Z 6.

Belangrijkste vragen die ik had waren betreffende beeldkwaliteit, auto focus, zoeker en handling.

Voor beeldkwaliteit had ik de verwachting dat die overeen zou komen met die van de D750 en misschien ietsje beter dus een test gedaan met grijstrap en over/onder belichten.

Hiervoor een grijstrap belicht van +5 tot – 6 stops over/onder belichten en daarna gecorrigeerd in Capture. (dit bij ISO 100)

Afbeelding

Resultaat ziet er goed uit, van +1 tot -5 is er goed te corrigeren, -6 is een twijfel geval maar zeker nog wel bruikbaar. Ter vergelijk de D750 heeft het zelfde bereik, ( helaas -6 niet beschikbaar) dus qua dynamiek zit het wel goed. Ruis heb ik nog niet kunnen testen maar zal niet veel afwijken van de D750.
Op het net wordt soms gesproken over banding maar dat heb ik niet gezien, onderstaand voorbeeld is stukje grijstrap -5. 5 stops opgehaald.

Afbeelding

Wel is zichtbaar dat de matrix meting, die ik hier gebruikt heb, steeds meer gericht is op het behoud van de hogelichten, kijk uit met overbelichting. (bij de D750 is +2 nog bruikbaar terwijl bij de Z 6 +1 het maximum is) Ik zie ook bij de grijskaart dat het histogram naar rechts opschuift tov de D750.

De autofocus is wel wennen, met de D750/850 werk ik veel met groep veld af (4 instelpunten, het punt dat de dichts bijzijnde meting heeft is maatgevend) en dat zit helaas niet op de Z 6.
Single point werk snel, alleen vind ik het kadertje wat groot. Er is en precisie stand met een klein kader maar dan wordt de focus snelheid merkbaar slechter en hij hunt soms. De andere standen kan ik nog niet veel over zeggen maar als ik kijk naar de ervaring van anderen dan is de autofocus van de Z 6 toch wat minder dan die van de D850, speciaal bij bewegende onderwerpen.

Het meest benieuwd was ik naar de zoeker, hoe zou die bevallen. Ik heb in de loop der tijd met verschillende Fuji's gewerkt, die ook een elektronische zoeker hadden, maar dat is geen vergelijk, de zoeker van de Z 6 is gewoonweg zeer goed. Wel is er “smeering” van het beeld als je de kamera beweegt, volgens informatie komt dat door de refreshingrate van 60 Hz ipv 120 Hz van de collega's die daar schijnbaar geen probleem mee hebben. Toch moet ik, na heel veel jaren een optische zoeker, wel wennen aan de elektronische zoeker.
Wat wel een probleem kan geven is als je op max. snelheid fotografeert en je wil bv pannen dan is de zoeker heel onrustig, je krijgt een beeld dat veel schokkerige is dan bij de D850 terwijl er ook weer “smeering” is.
Al met al, met nog wat kleine verbeteringen, is de elektronische zoeker gewoon goed bruikbaar en waarschijnlijk de norm voor de toekomst.

De handling van de Z 6 is gewoon goed, het is verbazingwekkend hoe snel je went aan het lage gewicht en de afmetingen, zeker als je hem gelijktijdig gebruikt naast een D850 die dan ineens toch wel erg groot en zwaar is. De instellingen wennen makkelijk en en lijken veel op die van de D850.Sommige instellingen vindt ik zelf beter bv de nieuwe instellingen via het “ i ” menu zijn handig en werken snel.

Toch ook enige op/aanmerkingen:

De positie van het scherpstelpunt is niet te vergrendelen en ik ervaar dikwijls dat ik dit ongewild verstel.

Weer een ander USB stekker, dus 2 kabels meenemen, maar wel positief nu opladen via USB, ben ik blij mee.

Aansluiting afstandbediening is weer zoals D750, waarom niet alle camera's met de 10 pin, nu moet ik twee bedieningen meenemen.

De accu duur valt tot nu toe niet tegen, ervaring dat meer opnamen gemaakt kan worden dan opgegeven.

Instelling controlbeeld vind ik niet erg handig, er zijn 3 instellingen waarvan er geen een overeenkomt met de D850. Je kunt instellen geen beeld, zoeker en monitor en alleen monitor.
Bij instelling zoeker/monitor zie je gelijk na de opname het onderwerp niet meer, je moet dan wachten totdat het zoekerbeeld weer terug komt of een knop indrukken. Zelf hou ik liever zicht op mijn onderwerp.
Stel je in alleen monitor dan komt het beeld op de monitor maar niet als je door de zoeker kijkt, dan komt er niets.

Natuurlijk moet ik nog veel uitvinden en uitproberen (misschien zelfs de handleiding lezen) maar tot nu toe komt de Z-6 er zeer goed uit. Niet dat ik mijn D850 zou willen inruilen voor een Z 6 (of Z 7) die bevalt nog steeds uitstekend maar als tweede camera ga ik hem zeker (steeds) meer gebruiken.

De toekomst zal leren of de DSLR meer of minder snel zal verdwijnen, vooral het aanbod van Z lenzen (en vooral de prijs) zal van invloed zijn, we wachten af

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervaring Z 6 en 24-70 F4

Berichtdoor Richard » wo dec 19 2018 5:52 pm

Duidelijke beschrijving van je ervaring met de Z6!
RVK schreef:Op het net wordt soms gesproken over banding maar dat heb ik niet gezien

Uit eerste hand kan ik dat bevestigen met de Z7 van vrouwlief.

Banding is inherent aan de huidige generatie elektronische sluiters, Engelstalig artikel er over: https://enthusiastphotoblog.com/2018/09/08/silent-shutter-banding/

Waar ik het mee had waren LED lampen, geen enkel probleem met de mechanische sluiter.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervaring Z 6 en 24-70 F4

Berichtdoor MarcB » wo dec 19 2018 8:42 pm

Interessant Rob! Ben je voor de Z6 gegaan ivm de snelheid?
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervaring Z 6 en 24-70 F4

Berichtdoor RVK » do dec 20 2018 10:14 am

De hogere snelheid was van invloed maar ik zocht meer naar een opvolger van de D750. De Z 7 vindt ik niet zo interessant daar ik al met de D850 fotografeer, verder vind ik hem te duur.
Of het Z systeem interessant is zal in de toekomst moeten blijken, wat voor lenzen komen er, tegen welke prijs ( hierover ben ik weinig hoopvol, de bekende lenzen vind ik vrij prijzig) , wat doen Sigma en Tamron, en hoe ontwikkeld het systeem zich in het algemeen.
Eerst maar een tijd met de D 6 ervaring opdoen, maar tot nu toe ben ik vrij positief.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervaring Z 6 en 24-70 F4

Berichtdoor ben42 » vr dec 21 2018 1:05 am

Bij een onderbelichting van 6 stappen met daarna een correctie van 6 stappen in Post, zie ik de donkere waarden 'goed' weergegeven, maar de lichte waarden zijn dan niet goed meer te onderscheiden.

Je zou verwachten dat met 6 stappen onderbelichten in ieder geval de lichte waarden goed moeten kunnen worden weergegeven.

Dit bevreemd mij een klein beetje.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Eerste ervaring Z 6 en 24-70 F4

Berichtdoor George Fennes » vr dec 21 2018 7:13 am

Interessante gebruikerservaring Rob.
Ik blijf dit draadje volgen.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Eerste ervaring Z 6 en 24-70 F4

Berichtdoor RVK » vr dec 21 2018 9:33 am

Op het origineel zijn nog wel de lichte stappen te zien zij het zeer flauw maar dat geld ook voor de donkere stappen. Niet zo vreemd, als je het histogram ziet van de -6 opname , een smal "bergje" helemaal links dan is het verbazingwekkend dat dit er nog uit te halen is. De test is wel gedaan bij ISO 100 , bij hogere ISO zal het wel snel minder worden.
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervaring Z 6 en 24-70 F4

Berichtdoor RVK » vr dec 21 2018 9:49 am

Hier nog even het -6 histogram
Afbeelding

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten