Probleem met mijn Z7

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Probleem met mijn Z7

Berichtdoor ehh000 » vr mei 17 2019 4:01 pm

Beste forummers,

Mijn camera (met 24-70mm f/4 lens) doet af-en-toe ‘raar’:

- hij maakt soms meerdere opnames als ik de ontspanknop 1x indruk terwijl ik ingesteld heb enkelvoudige-AF met enkel-beeld.

- soms maakt hij een opname zonder dat de camera gefocust heeft op het onderwerp, het ‘focus-vierkantje’ is rood terwijl ik bij optie a2 ‘AF-S prioriteit = scherpstellen’ heb ingesteld.

Ik heb de camera nu ruim een maand en dit euvel heeft zich nu een keer of 3 à 4 voorgedaan. Opmerkelijk is dat beide verschijnselen zich kort na elkaar voordoen. Vaak zit er dan ook nog een foto tussen met een duidelijk foute belichting terwijl de omstandigheden en camera instellingen niet gewijzigd zijn.

Is er een instelling die ik moet checken/wijzigen? Andere ideeën?

Groet,

Edwin

Nikon Z7 (firmware: C 1.03 / LF 1.00 en met een volledig opgeladen EN-EL15b accu)
NIKKOR Z 24–70mm f/4 S
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
ehh000

Forumlid
Berichten: 115



Onderwerp:

Re: Probleem met mijn Z7

Berichtdoor EdvandeZilver » vr mei 17 2019 5:51 pm

Mijn eerste idee is om de C firmware te updaten naar versie 2.00
Van die ontspanknop herken ik, maar dat ligt dan aan het feit dat ik deze niet ver genoeg doordruk en dat ie tegen een soort van wel/niet doordrukken aanzit. Dit overkomt me ook wel eens op een niet Z camera.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3149


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Probleem met mijn Z7

Berichtdoor ehh000 » za mei 18 2019 11:00 am

Thanks Ed.

De C firmware heb ik gisteren ge-update naar de nieuwe versie 2.00.

De eerste keer dat het verschijnsel optrad dacht ik dat ikzelf de oorzaak was omdat ik erg moest wennen aan de de ontspanknop, die leek wel gevoeliger te zijn dan op mijn vorige camera's (D810, D800, D700).

Later bedacht ik dat misschien die ontspanknop niet de oorzaak was maar dat ik moest wennen aan het feit dat de camera wat kleiner is dan de vorige camera's (die ik altijd met grip gebruikt heb) en daardoor wat instabieler is in mijn handen met een relatief grote lens. Maar na een maand ben ik daar nu wel aan gewend en wijt ik de oorzaak toch niet aan mijzelf.

Edwin
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
ehh000

Forumlid
Berichten: 115




Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten