6 maanden ervaring met de Z 6

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

6 maanden ervaring met de Z 6

Berichtdoor RVK » do mei 23 2019 12:31 pm

De afgelopen 6 maanden heb ik de Z 6 zowel gebruikt voor sport, reis, actie en landschap fotografie om zoveel mogelijke ervaring op te doen.
Ik heb op dit moment de Z 6 met de 24-70 F4 , de 14-30 F4 en de adapter waarop ik hoofdzakelijk de 70-200 F2.8 heb gebruikt. (laatste update geïnstalleerd)

Mijn ervaringen tot nu toe;

Gebruik. De kleine afmetingen, vooral van de lenzen maakt de Z 6 zeer geschikt om op reis mee te nemen, zeker in vergelijk met een D 850 en een aantal lenzen.
Ik heb nu een kleine rugzak (De Manfrotto Street CSC backpack) waar in makkelijk 2 bodies en 4-5 lenzen passen.
Bediening van knoppen en menu komt bekend over en leert snel, vooral de I knop werkt nu handig t.o.v. de zelfde knop op de D750/850.
Op de twee FN knoppen heb ik spotmeting en sluiten diafragma gezet.

Zeer onhandig is het ontbreken van het schakelaartje waarmee je het scherpstel punt vast zet, door de kleine body raak je menig keer onbewust de verstel knop aan zodat het scherpstelpunt weer ergens in een hoek zit.

Verder kan ik niet wennen aan het gebruik van het controle beeld, bij de D750/850 kijk ik door de zoeker en kantel zo nu en dan de camera om naar het controle beeld/histogram te kijken.
Bij de Z 6 lukt mij dat niet, instelling zoeker automatisch, controle beeld aan, vind ik vrij onbruikbaar omdat je wel het controle beeld in de zoeker ziet maar niet meer je onderwerp totdat er een bepaalde tijd verstreken is of dat je een knop aanraakt. (dit geldt ook voor alleen zoeker instelling)
Bij instelling controle beeld monitor zou je verwachten dat dit wel zou gaan maar helaas als je door de zoeker kijkt komt er geen controle beeld op de monitor ( zowel bij instelling auto en alleen zoeker)

Beeldkwaliteit. Zeker zo goed als D750, zowel contrast omvang als ruis, verder nooit last gehad van banding ook niet in diepe schaduwen.
De lichtmeting is tov de D750/850 opgeschoven naar de hoge lichten, de ruimte voor overbelichting is zeker 1 stop kleiner.

Autofocus. Single point uitstekend, snel en accuraat zonder front/back focus problemen. Blijft de vraag waarom er toch een autofocus fijn afstelling op zit ?
Tot nu toe gebruik is enkelpunt af en beeldveld af klein, wat ik erg mis is groep 4 af zoals op D850/750.

Continu snelheid. Zowel continu L , H en H+ gebruikt voor o.a. skiën en paardspringen. Wat opvalt is dat dit toch heel anders is dan bij de D750/850 en wel het zoekerbeeld. Bij de D zie je het life beeld, iedere keer even kort onderbroken, maar volgen van het onderwerp is goed te doen.
Bij de Z werkt dat anders, je ziet niet het life beeld maar steeds de opname die net gemaakt is.
Dit geeft vooral bij L en H een zeer onrustig beeld, het lijkt wel een zeer oude film, wat volgen van bv een skiër moeilijk maakt. Misschien wen ik er nog wel aan maar zie dit toch als een nadeel t.o.v. een optische zoeker.

Zoeker. Dit is voor mij het grote verschil met een D750/850, LCD t.o.v optische zoeker.
Toen de Z uitkwam werd er gezegd dat dit een van de beste zoekers was en had ik het idee dat het een volwaardige vervanger van de optische zoeker is.
Natuurlijk heeft een LCD voordelen t.o.v. een optische zoeker maar ik zie toch ook veel nadelen.
Ten eerste, de zoeker “smeert” als je de camera beweegt, misschien niet zo erg maar het valt wel direct op. (schijnt iets te maken te hebben met de refresh rate die bij de Z laag is)

Zoals hierboven aangegeven bij hogere beeldsnelheden krijg je een flikkerend, zeer onrustig beeld wat volgen van een bewegend onderwerp moeilijk maakt.

Maar mijn grootste bezwaar is de eigenschap dat een LCD hooguit een contrast van 7-8 stops kan weergeven. Enige weken geleden was ik in Griekenland voor landschap (veel zon) en liep hier gelijk tegen dit verschijnsel aan. Terwijl het oog (en dus optische zoeker) het gehele beeld zag (zowel hoge lichten als schaduwen) liet de LCD volledig in de steek, of de schaduwen slaan volledig op zwart, of de hoge lichten clippen volledig.
Terwijl de sensor een contrast van 10-12 stops kan weergeven lukt dit totaal niet met de LCD zoeker. De 3 plaatjes laten ongeveer zien wat ik bedoel. (zijn uiteraard slechts om een idee te geven wat je ziet)

Wat ook opvalt is dat de LCD de kleuren niet correct weergeeft, misschien is dat te ijken maar blijft lastig

.Afbeelding

Conclusie. Na 6 maanden ben ik toch wel positief over de Z 6, het is zeker nog niet een perfecte camera maar de afmetingen van camera en lenzen, het gebruik gemak en de kwaliteit maken het voor mij een (nog niet helemaal) perfecte camera.
Zeker niet dat ik nu mijn D850 wegdoe maar op termijn en nog vele aanpassingen en verbeteringen verder zie ik dat in de toekomst wel gebeuren.

Wordt vervolgt.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 6 maanden ervaring met de Z 6

Berichtdoor Henk » do mei 23 2019 8:26 pm

Leuk Rob dat je je ervaringen met ons deelt. Ik heb zelf de Z 6 net een maand en heb nog niet veel ervaring, maar in ieder geval jouw punt over het controlebeeld onderschrijf ik volledig. Daar kan ik nog niet aan wennen. Wellicht dat dit nog een keer middels een update verholpen kan worden.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 6 maanden ervaring met de Z 6

Berichtdoor henkk » vr mei 24 2019 10:15 am

Dank voor deze uitvoerige gebruikerservaring. Heel nuttig!
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 6 maanden ervaring met de Z 6

Berichtdoor JDPix » vr mei 24 2019 11:28 am

Ik ben ook nog bezig om te gaan met de Z 6.
Inderdaad, het controlebeeld is lastig. Maar voor enkele opnamen vind ik nu de optie Prioriteit aan zoeker nog het handigst. Als je meteen na de opname de camera kantelt en op de monitor kijkt zie je daar het controlebeeld. Als je wilt met histogram.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com
Gebruikersavatar
JDPix

Clublid
Berichten: 701


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 6 maanden ervaring met de Z 6

Berichtdoor Ad B » vr mei 24 2019 1:26 pm

Hoi,
mooi dat je je gebruikerservaring met ons deelt.
Ik heb de Z7 nu een maand of 4, overgeschakeld van de D850.
Het is natuurlijk een compleet andere camera, die op tal van punten behoorlijk anders werkt.
Als je de Z camera beweegt, smeert het beeld van de zoeker inderdaad een beetje.
Maar dit vind ik miniem en heb er totaal geen last van, effe wennen.
Ík film nagenoeg nooit, het grootste gedeelte van mijn onderwerpen zijn vrij statisch of bewegen niet zo snel.
Het controlebeeld heb ik nu af staan.
Geen beeld meer wat in de weg kan staan met verder fotograferen of een donkere zoeker tijdens wegschrijven.
Ik heb FN1 nu ingesteld om het controlebeeld te krijgen, handig en ook supersnel.

Mijn zoeker en scherm geven de kleuren wél zoals ze zijn (mits m'n instellingen correct zijn...)
Het overgrote voordeel van de lcd zoeker is, dat je meteen ziet hoe de foto gaat worden.
Dát zie je bij je optische zoeker van je D850 niet.
Dus dat eerste plaatje van je mag er dan wel leuk uitzien... je hebt het nog niet.
Je stelt je camera zo in dat je belichtingmetertje mooi in het midden of jouw ingestelde positie staat.
Dan maak je de foto en gaat dan pas zien of deze goed is.

Op mijn vorige Nikon's, een D750 en de D850, had ik de camera zeer veel op de A stand staan.
Mocht ie zelf ook nog wat aan belichting regelen.
De Z7 heb ik nu altijd op de M stand, met auto ISO (tot ISO 6400).
Je ziet in je zoeker hoe je je foto instelt en hou het ISO getal in de gaten.
Ik ben zeer content met m'n Z7.
:prost:

PS één instelling van je FN knoppen, het sluiten van het diafragma, is dat "het diafragmavoorbeeld"?
Zo ja, dan is dát niet zo zinvol, je ziet het resultaat van je instellingen al in je zoeker van je Z camera.
Als ik een FN knop instel met "voorbeeld", dan veranderd er niets aan mijn zoekerbeeld als ik de FN knop bedien.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 6 maanden ervaring met de Z 6

Berichtdoor RVK » vr mei 24 2019 3:21 pm

Sorry maar met dat laatste moet je voorzichtig zijn, alhoewel op het net dit wel beweerd wordt.
De camera sluit het diafragma naar de ingestelde waarde maar niet verder dan F6.3 (sommige beweren F5.6). Als je bv F 16 instelt dan gaat het diafragma pas dicht tijdens de opname, voor die tijd zie je de scherptediepte niet bij F16 maar bij F6.3.
Daarom heb ik op FN2 diafragma sluiten ingesteld, dan kan ik voor de opname de scherptediepte beoordelen.

De plaatjes zijn geen zoekerbeelden maar ik heb geprobeerd zo goed mogelijk weer te geven wat ik in de zoeker zie en dat is bij groot contrast of volledig zwarte schaduwen of geclipte hoge lichten. Met de optische zoeker zie ik gewoon zowel de hoge lichten als de schaduwen. Persoonlijk vind ik dat storend, je ziet de schaduwen niet doortekend terwijl ze wel worden vastgelegd.
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 6 maanden ervaring met de Z 6

Berichtdoor Ad B » vr mei 24 2019 4:14 pm

Hoi,
RVK schreef:Sorry maar met dat laatste moet je voorzichtig zijn, alhoewel op het net dit wel beweerd wordt.
De camera sluit het diafragma naar de ingestelde waarde maar niet verder dan F6.3 (sommige beweren F5.6). Als je bv F 16 instelt dan gaat het diafragma pas dicht tijdens de opname, voor die tijd zie je de scherptediepte niet bij F16 maar bij F6.3.
Daarom heb ik op FN2 diafragma sluiten ingesteld, dan kan ik voor de opname de scherptediepte beoordelen.

De plaatjes zijn geen zoekerbeelden maar ik heb geprobeerd zo goed mogelijk weer te geven wat ik in de zoeker zie en dat is bij groot contrast of volledig zwarte schaduwen of geclipte hoge lichten. Met de optische zoeker zie ik gewoon zowel de hoge lichten als de schaduwen. Persoonlijk vind ik dat storend, je ziet de schaduwen niet doortekend terwijl ze wel worden vastgelegd.

Ik moet je helaas tegenspreken... (proberen voordat je gaat schrijven...)
Het zoekerbeeld van mijn Z7 wordt steeds donkerder tot en met F22... Verder gaat de lens niet die er nu opzit.
Dus zie ik het nut niet van een diafragmavoorbeeldknop, dat voorbeeld zie ik constant in mijn zoeker.

Hier in het zonnige zuiden van ons landje schijnt de zon nu retefel...
Ik zie door mijn zoeker zowel goed doortekende schaduwen als de door de felle zon verlichtte gedeelten.
Natuurlijk kan ik ook te donkere schaduwen krijgen of uitgebeten hooglichten, geen punt.
Ík denk... dat je met je systeemcamera net wat anders moet fotograferen dan met je spiegelreflex.
Daarmee trek ik je kundigheid niet in twijfel, absoluut niet.
Maar als je dikwijls overschakelt of over moet schakelen van systeem naar spiegelreflex, het moeilijker wordt om de kneepjes van een type camera in de praktijk te brengen.
Wat dat dan is, weet ik ook niet. Ik kan het niet anders onder woorden brengen.
Mijn eerste 1000 probeersels met de Z7 waren dikwijls verre van goed tot perfect... terwijl ik er nu enorme schik mee heb.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 6 maanden ervaring met de Z 6

Berichtdoor RVK » vr mei 24 2019 5:06 pm

Dat het beeld donkerder wordt wordt softwarematig aangepast maar het is eenvoudig te controleren
Zet je camera op m en max diafragma en kijk aan de voorkant in de lens naar je diafragma.
Draai nu aan je diafragma knop naar een kleiner diafragma. je ziet dat het diafragma kleiner wordt, maar tot een bepaalde waarde, hierna word het niet kleiner als je verder diafragmeert, ga tot het kleinste diafragma. Druk nu af en zie het diafragma sluit zich verder en opent dan weer naar de vorige waarde.
Diafragma sluiten doe je voor scherptediepte en ook dat zie je in de zoeker veranderen als je het diafragma sluit.

Dat Nikon dit toepast heeft niet alleen te maken met het zoekerbeeld, maar meer met scherpstellen en bepaalde lenzen.
Er zijn lenzen waarbij de scherpstelafstand veranderd met het diafragma. Stel zoals bij een DSLR je stelt scherp op grootste diafragma,daarna gaat de lens naar het ingestelde diafragma met mischien een andere scherpstelling. Beter is het daarom om met het ingestelde diafragma scherp te stellen en dat kan nu wel bij de Z 6/7 echter maar tot een bepaalde waarde omdat het anders te donker wordt om scherp te stellen.
Verder geeft dit systeem de lensontwerpers wat meer vrijheid..
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 6 maanden ervaring met de Z 6

Berichtdoor MattiasFurniere » za jun 20 2020 8:39 pm

Ik heb de z6 nu enkele weken en er zijn enkele zaken die me ontzettend ontgoochelen. De zoeker is er 1 van. Ik heb altijd met een D7500 gefotografeerd, daarvoor nog D7100, vanwege de crop-sensor een voordeel voor een macrofotograaf en de D7500 blijft in mijn ogen een enorm onderschat toestel.
Goed, ik heb enorme rugpijn, onderging een 10-tal operaties en heb meer bouten in me dan een gemiddelde Ikea kast. Een 150-600mm kon ik al niet meer dragen en ik kreeg steeds meer moeilijkheden met het gewicht. Na de aankoop van een Fuji XT-30 - die nog steeds genoemd wordt als één van de beste systeemcamera's - ging ik verder met Fuji en kocht ook de grote broer, een XT-3.
Ik stel zo goed als altijd manueel scherp. Bij de lichtste draai aan mijn excellente XF 80mm macro-lens krijg ik in mijn zoeker een vloeiende live-weergave met een vergroting van 1:1. En met vloeiend bedoel ik alsof je naar tv zit te kijken. Focus Peaking heb je niet nodig, je stelt zo haarscherp op je onderwerp in. Bij de Z6 heb je de 'zoom', man, daar kan je bij macro niks mee! Dat is één schokkerig, wazige weergave... Ik hoop dat dit via een firmwareupdate in de toekomst nog opgelost wordt, maar nu is het eigenlijk zielig tov de concurrentie. Alleen daaraan merk je dat ze nog mijlenver achterop hinken. Ok, de focus peaking is behoorlijk accuraat maar verpest toch altijd op de één of andere manier de scherpte die je zoekt in de details.
Hoewel het weer aanvoelde als thuis komen, al fotografeer ik nog soms met mijn D7500, en de Z6 steeds meer mijn trouwe compagnon wordt, is die zoeker toch echt wel één van de minpunten!

Groeten,
Mattias
MattiasFurniere

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 6 maanden ervaring met de Z 6

Berichtdoor Patrick » zo jun 21 2020 12:05 am

Waarom de Z6 gekocht als je zo tevreden was met de Fujifilms Mattias?

Welkom trouwens op dit forum!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 6 maanden ervaring met de Z 6

Berichtdoor Karina2 » zo jun 21 2020 10:58 am

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar welke andere minpunten je ervaart...

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 6 maanden ervaring met de Z 6

Berichtdoor justme » wo mar 03 2021 12:35 pm

https://nikonrumors.com/2021/02/27/niko ... lism.aspx/

Een stukje ervaring uit het veld van een oorlogsfotograaf
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 6 maanden ervaring met de Z 6

Berichtdoor Skippy » wo mar 03 2021 1:33 pm

MattiasFurniere schreef:Ik stel zo goed als altijd manueel scherp. Bij de lichtste draai aan mijn excellente XF 80mm macro-lens krijg ik in mijn zoeker een vloeiende live-weergave met een vergroting van 1:1. En met vloeiend bedoel ik alsof je naar tv zit te kijken. Focus Peaking heb je niet nodig, je stelt zo haarscherp op je onderwerp in. Bij de Z6 heb je de 'zoom', man, daar kan je bij macro niks mee! Dat is één schokkerig, wazige weergave...
Ik herken dit niet. Weet je zeker dat je niet zoomen en scherpstellen verward? Welk objectief? VR en/of IBIS aan of uit?
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 6 maanden ervaring met de Z 6

Berichtdoor Skippy » wo mar 03 2021 1:35 pm

wiebeterpstra schreef:https://nikonrumors.com/2021/02/27/nikon-z6-for-war-conflict-journalism.aspx/

Een stukje ervaring uit het veld van een oorlogsfotograaf

Interessant. En knap staaltje fotografie.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten