Z6 en Z7 Autofocus Gids

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Z6 en Z7 Autofocus Gids

Berichtdoor EdvandeZilver » zo mei 26 2019 9:25 pm

Leesvoer met uitleg over de Z6 en Z7 Autofocus.
Halverwege vind je de PDF's Z6 en Z7 Autofocus Guide waarin de instellingen van de Z6 vergeleken wordt met de D750 en de Z7 met de D850.
https://www.nikonusa.com/en/learn-and-e ... meras.html
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3145


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 en Z7 Autofocus Gids

Berichtdoor JDPix » ma mei 27 2019 11:11 am

Mooi.
Dank je wel.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com
Gebruikersavatar
JDPix

Clublid
Berichten: 702


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 en Z7 Autofocus Gids

Berichtdoor Henk » ma mei 27 2019 7:39 pm

Dank Ed!
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1733


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 en Z7 Autofocus Gids

Berichtdoor Ronald53 » do apr 30 2020 11:08 pm

Ik gebruik dit draadje maar even om een vraag te stellen over het scherpstellen bij de Z6. Volgens deze vergelijking met de Z50 heeft de Z6 een minder goede scherpstelling in video mode, omdat de Z50 dan wel, en de Z6 dan niet gebruik zou maken van fasedetectie. Ik ben al even aan het rondkijken op internet om dit bevestigd te krijgen, maar ik heb nog niets kunnen vinden. Is er hier iemand die dit kan bevestigen/ontkennen?
groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1576


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 en Z7 Autofocus Gids

Berichtdoor ben42 » vr mei 01 2020 5:18 pm

In het document door Ed van de Zilver staat genoemd:
The Z 7 features 493 AF points, of which 435 are used for video.
The Z 6 features 273 AF points, of which 231 are used for video. <<<<----------

De AF points zoals die door de Nikon camera's gebruikt worden zijn fase detectie sensoren. Echter de sensoren zitten nogal verspreid over de beeldsensor heen. En voor zover ik weet zitten de AF sensor pixels niet naast elkaar. (Bij de AF sensor in een DSLR zit er een rijtje gevoelige sensoren direct naast elkaar waarmee de fase detect wordt gedaan). Doordat in de Z camera's er dus geen rijtjes met AF sensoren naast elkaar zitten wordt er een soort van hybride AF gebruikt, eerst een scherpstelling middels de AF sensor pixels, vervolgens een contrast detectie voor het laatste stukje scherpstellen.
Bij het scherpstellen op een klein gebied (pinpoint AF) vallen er niet genoeg AF sensoren in dat kleine gebied en wordt de scherpstelling volledig gedaan met contrast detectie.

Dit is wat ik heb begrepen uit de AF workshop.
Zie nog een toelichting onder mijn naam:

Ben

Wat ik begrepen heb is dat een aantal pixels op de sensor uitsluitend voor de AF worden gebruikt. Deze pixels doen niet mee aan het vormen van het beeld. Eigenlijk zit daar dus een 'gaatje' in het beeld. Die gaatjes moeten zo klein mogelijk gehouden worden en zijn volgens mij 1 pixel groot. Op die plek zitten dan 2 gevoelige cellen, 1 kijkt links en 1 kijkt rechts door de lens. (Misschien zijn er ook die onder en boven kijken). Voor een fase patroon heb je meerder pixels nodig om de delen van links en rechts door het beeld kijken naast elkaar te leggen en die overeen te laten komen in het scherpstel vlak. Hoe Nikon dat precies doen vraag ik me ook af. (Toch meerdere sensoren naast elkaar, een slim algoritme dan er ook mee kan omgaan dat de pixels wat verder uit elkaar liggen, of toch meerdere sensoren redelijk dicht bij elkaar die dan een AF point vormen. Ik weet het niet).

Bij enkele Canon camera's gebruiken ze volledige rijen aan pixels voor de scherpstelling iedere pixel is dan verdeeld in tweeen en kijkt daarbij naar links of naar rechts. Maar deze rijen dragen wel bij tot het beeld. En er vallen dan geen gaten in het beeld.

Bij Nikon worden de gaten in het beeld worden opgevuld door de omliggende pixels. En in de praktijk is het niet waar te nemen waar die pixels liggen. In theorie zou met heel veel fotomateriaal en flink veel statistiek die pixels wel achterhaald kunnen worden, maar in de praktijk zijn die pixels niet te vinden.

Als iemand hierop een correctie of aanvulling heeft, dan hoor ik dat graag. Nikon publiceert helaas dit soort gegevens niet.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z6 en Z7 Autofocus Gids

Berichtdoor niknack » za mei 02 2020 2:07 pm

Thanks! zeer verhelderend.
niknack

Clublid
Berichten: 180


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z6 en Z7 Autofocus Gids

Berichtdoor Ronald53 » za mei 02 2020 7:35 pm

Bedankt voor de uitleg. Maar je verhaal lijkt generiek te zijn voor de Z-camera's. Desalniettemin wordt er in de link die ik gaf melding gemaakt van een ogenschijnlijk aanzienlijk verschil tussen de Z50 en de Z6. Ik doel op het roosdiagram vlak onder de foto's van de 2 bodies. De Z50 krijgt 90 punten voor videografie, de Z6 65 punten.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1576


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 en Z7 Autofocus Gids

Berichtdoor ben42 » zo mei 03 2020 10:36 am

Lastig altijd de recenties. Meestal bekijk ik meerdere recenties, zowel wat technische metingen betreft als een aantal you tube filmpjes waarbij de camera wordt vergeleken met een andere of een voorganger.

In het volgende filmpje wordt de Z50 zeer positief beoordeeld in vergelijking met de Z6.
Z50 vs Z6
Hier een ander positief bericht over de Z50, maar deze veelgebruiker vindt de Z6 veel beter zeker in low-light.
https://www.youtube.com/watch?v=aQpsaTyPn_M


Voor mij nog niet.
Recent een D7200.
De beschikbare brandpunten (zonder Z-adapter) is nog wat beperkt.
De meerwaarde weegt nu nog niet op tegen de kosten.

Toekomst Z-mount extreme groothoek zie ik wel zitten op een Z50.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z6 en Z7 Autofocus Gids

Berichtdoor Ronald53 » zo mei 03 2020 7:54 pm

Nuttige filmpjes Ben. Ik ben me aan het voorbereiden op een camera na of naast mijn D5600. Gewoon, rustig aan rond kijken, maar wel weten wat het tzt moet worden, bijvoorbeeld als Nikon weer eens een leuke actie heeft. Maar het is niet altijd makkelijk, mirror of no mirror? DX of FX? Ik heb 3 FX objectieven, 50 f/1.8, 105 macro en de 70-300 AF-P. En ook 3 DX objectieven: de 10-20 AF-P, de 18-55 AF-P kitlens, en de 18-300. Kan nog een moeilijk en tijdrovend proces worden! Maar ik dwaal af, de vraag ging over de vermeende betere video-eigenschappen van de Z50, t.o.v. de Z6. En daarvan heb ik geen verdere info over gezien, anders dan het linkje dat ik noemde.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1576


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten