ehh000 schreef:Waarom kunnen ze de sensor in Silent mode ook niet in 1x uitlezen? Of is dit een hele domme vraag?
Nog een ander antwoord, voor een deel uit mijn geheugen **). De sensor kan ook in een keer worden belicht en daarna worden uitgelezen, de D70 van Nikon werkte zo op die manier. Flitssynchronisatie kon daarmee met hogere sluitersnelheden werken dan de mechanische sluiter.
Maar om de sensor in een keer te belichten, moet er extra electronica op de chip aanwezig zijn, namelijk electronica die de belichting stopt op een 'electronische' manier. dat betekend extra ruimte op de chip die (bij de D70) af gaat van de ruimte beschikbaar voor pixels. De chip wordt hierdoor ook langzamer, de moderne DSLR kan ook filmpjes opnemen, de D70 kon dat niet ***). Om filmpjes op te kunnen nemen is een ander soort sensor nodig, een die min of meer continu kan worden uitgelezen en ook continu belicht. Bij continu belichten en continu uitlezen heb je als voordeel dat je een veel groter deel van het ontvangen licht gebruikt dan bij belichten, belichting stoppen en daarna de hele sensor lijn voor lijn uitlezen ****).
Effectieve Video kan dus alleen met een sensor die continu werkt. Wat willen we namelijk:
- Veel beelden. (b.v. 25 per seconde)
- Veel pixels.
- Effectief van het licht gebruik maken.
Met de huidige technologieën kan dit alleen door die processen tegelijkertijd te laten plaatsvinden. Voor het continu beeld in de zoeker is er een effectieve Video modus nodig.
Wat ik begrepen heb is dat de Z6 en Z7 sensor (of een van die twee) ongeveer 1/15 seconde nodig heeft om het volledige beeld in volle resolutie uit te lezen. ***)
Technische informatie is maar beperkt beschikbaar voor de Z6 en Z7, maar mijn vermoeden is wel dat daar ook een aantal versterkers en D/A converters in parallel werken. Hoe deze verdeeld zitten en hoe ze precies werken, dat weet ik niet. Maar om dat aantal pixels met slechts een enkele versterker D/A converter te laten verwerken zou wel heel hoge snelheden voor die ene versterker D/A converter betekenen. ****)
Overigens ook sluiter camera's hebben last van de 'flikker' effecten van licht. Maar omdat de sluiter veel sneller is dan de normale verlichting (2 x 50 herz voor een gloeilamp en meestal 1 x 50 herz voor een led), zullen de verlichtings verschillen binnen een beeld heel erg klein zijn, maar tussen de beelden onderling weer wat groter. Enkele prof camera's zijn in staat het geknipper van lichten waar te nemen en dan de sluiter op het moment open laten gaan dat de licht opbrengst zo hoog mogelijk is. (Wel verschillen dus, maar dan tussen verschillende opnames).
Bij electronische borden, zie je vaak effecten dat de informatie niet goed in beeld komt. (B.v. score borden bij wedstrijden, of aanwijzingen bij bushaltes).
Ben
**) En ik heb even niet de tijd om de bronnen hiervoor terug te zoeken.
***) Ook die informatie komt uit mijn geheugen.
****) Voor de D70 waren er een aantal versterkers en D/A converters die in parallel werkten. Ik dacht dat dat er 14 waren.