Stof gevoeligheid Z serie

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor jan » di dec 03 2019 7:29 pm

Ik heb deze foto al in eerder draadje geplaatst.

AfbeeldingPhotography Jan Hagen - JHZ-5480 by Jan Hagen, on Flickr

Deze foto is het resultaat van de Z6. Voor het begin van de wandeling nog de sensorreiniging in de camera uitgevoerd. Dit is voor mij toch wel een ergernis met de Z6. Het is allemaal verklaarbaar maar toch. Je blijft aan het reiniging. Er is tijdens de workshop niet van objectief gewisseld. Tijdens de workshop is het mij niet opgevallen omdat het display met zonlicht zo slecht is af te lezen waardoor dit helemaal niet is opgevallen.

Een blaasbalg heb ik niet (meer) en dus vandaag maar eens bij CameraNu Apeldoorn langs geweest om een blaasbalg te halen en gelijk maar even in de winkel getest en daarna met een loupe bekeken en het zat er nog steeds. Nog maar eens met de blaasbalg en geen beter resultaat dus maar een natte reiniging want blijkbaar heeft de warme sensor al e.e.a. de sensor laten kleven. 2 stiftjes verder en de sensor was schoon.
Dus maar een reinigingssetje, blaasbalg meegenomen en een verlichte Sensor loupe besteld om te kunnen zien of sensor weer schoon is.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe andere Z-gebruikers dit stofprobleem ervaren en hoe iedereen het oplost?
Hoe ervaren jullie het resultaat van de ingebouwde sensorreiniging?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4301


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor justme » di dec 03 2019 7:34 pm

Afgezien van de bijgeleverde 24-70 f4 heb ik een koffer vol met primes. F en Z mount door elkaar dus. Er wordt voldoende gewisseld, maar nog geen stof op de sensor gehad.
Stukje handigheid wellicht?

Objectief dop losdraaien en objectief met achterkant omhoog laten rusten in tas. Huidig gemonteerde lens losmaken van camera en naast de andere lens met losse dop plaatsen, vlug de dop verwisselen maar nog niet vastdraaien. Nieuw objectief plaatsen en dop op oud objectief vastdraaien en verder opbergen. Dat is wat ik meestal doe.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor rovinge » di dec 03 2019 7:56 pm

Vaak en veel stof op sensor is ook wat me opvalt nu ik de Z 6 en Z 7 vaak gebruik; vooral met het filmen bij de kleinere diafragma's zoals f/22 ….. en dan achteraf op de film soms stof terugzien is dan balen; bij een foto kan je het nog wegshoppen - bij film is (veel) meer werk voor nodig waar ik meestal niet eens aan begin...

Ik heb setting Sensor Reinigen op automatisch staan bij het uitzetten, maar helpt niet altijd. Ook weer een nieuwe Arctic Visible Dust kwast gekocht waarmee ik zelf stof droog van de sensor kan vegen, naast het regelmatig schoon laten maken in Beverwijk....
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook
Gebruikersavatar
rovinge

Clublid
Berichten: 449


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor EdvandeZilver » di dec 03 2019 8:16 pm

Hier is de Z6 nu één jaar in gebruik en werk op dezelfde manier als Wiebe met de toevoeging dat ik ook uitkijk dat de omgeving ook redelijk vrij van stof is én tijdens het wisselen de opening van de body naar beneden gekeerd houd. Al met al staat de body nooit langer dan 5 sec. open.
Ik kan nog geen stof ontdekken. De in body reiniging is in die tijd pak 'm beet 30 keer gebruikt.
De foto van Jan is wel extreem.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor Henk » di dec 03 2019 8:41 pm

Tot nog toe valt het mee met mijn Z6. Heb hem één keer schoon laten maken in Apeldoorn en ook meteen een blaasbalg aangeschaft. Die heb ik nog niet hoeven gebruiken. Ik wissel geregeld van lens en probeer dat vooral buiten zo snel mogelijk te doen, maar de omstandigheden zijn lang niet altijd ideaal.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid a.i.
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor jan » di dec 03 2019 8:45 pm

Qua wisselen is het bij mij ook altijd met de Mount naar beneden. Ik heb er nu standaard nog de FTZ tussen zitten i.v.m. de AF-S objectieven.
Ik hou ook zoveel mogelijk rekening met de omgeving ingeval van wisselen.
Ik was mij wel bewust van de gevoeligheid voor stof (daar had ik al e.e.a. over gelezen). Maar zo gevoelig......
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4301


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor Ad B » wo dec 04 2019 7:48 am

Hoi,
misschien ligt het tóch aan de behandelmanier van je, Jan.
Of aan de plaatsen waar je je lenzen wisselt...
Ik heb ooit iemand zien wisselen én met een doekje de sensor/spiegelruimte in zien gaan, in een bootje in de Biesbosch :o :o
Ik, bijvoorbeeld, wissel vrijwel altijd binnenshuis.
Je leest hier niet overdreven veel last van stof.
Bij mij valt het ook wel mee.
Na bijna een jaar en 10.500 opnames heb ik 2 stofvlekjes die soms zichtbaar zijn. (in lichte egale oppervlaktes, lucht)
Ik heb de sensor nog niet gereinigd, zit er binnenkort wel aan te komen.
Ik doe dit zelf, zowel droog als nat. Ik kijk wel wat nodig is, zodra ik daar aan begin.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 564


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor Patrick » wo dec 04 2019 9:03 pm

Ik heb geen Z camera, maar wel andere systeemcamera's. Ik heb eerder minder last van stof op mijn sensor dan meer dan ik bij mijn DSLR heb. Er zit tenslotte niet zo'n wapperende spiegel in. Een blaasbalg blaast het stof door je camera, maar verwijdert het meestal niet echt; het wordt verplaatst. Dus even handig als het werkt, maar niet echt een oplossing. Ik zou eerder kijken naar iets als een Arctic Butterfly.

Veel hangt af van hoe je je objectieven wisselt. Altijd de opening naar beneden houden! Tenzij het stevig of hard waait, dan iets kantelen en van de wind af houden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor pimmetje » wo dec 04 2019 9:39 pm

En je achterdoppie schoon houden.
pimmetje

Clublid
Berichten: 956


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor pveenstra » do dec 05 2019 7:56 am

BTW:
Weten jullie dat er binnenshuis veel meer stof in de lucht zit dan op de meeste plaatsen buiten?
Al zie je het niet, ik heb er metingen aan verricht.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor pfitskie » zo dec 08 2019 3:44 pm

Alleen binnen waait het minder hard. :shock: :lol:
gr
Peter
pfitskie

Forumlid
Berichten: 349


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor pimmetje » zo dec 08 2019 4:15 pm

pfitskie schreef:Alleen binnen waait het minder hard. :shock: :lol:

Klopt,maar het stof binnen kan ook stijgen afhankelijk van luchtstroom. Het heeft dan niet veel zin om je objectiefmond omlaag gericht te houden.
pimmetje

Clublid
Berichten: 956


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor Ad B » zo dec 08 2019 4:56 pm

Hoi,

Ik heb een derde stofje ontdekt op m'n Z7... :o
Na 10.350 foto's.
Maar zoveel zooi als topicstarter Jan op zijn sensor heeft heb ík nog nooit gehad.
Ik heb niet meer stof dan op al mijn andere camera's die ik in 18 jaar gehad heb, gewoon af en iets.
Misschien dat een spiegel van een reflex iets zou kunnen beschermen, maar naast/onder/boven de spiegel is het niet afgedicht.
Dus ik denk dat dit beschermen ook wel tegenvalt.
Jan, laat jij geen "vettig residu" achter op je sensor tijdens/na het reinigen?
Waarom zou jij na iets meer dan 5000 plaatjes zoveel troep op je sensor krijgen en ík niet?
:think: :crazy: :think:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 564


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor mozes » zo dec 08 2019 5:03 pm

jan schreef:Ik heb deze foto al in eerder draadje geplaatst.

AfbeeldingPhotography Jan Hagen - JHZ-5480 by Jan Hagen, on Flickr

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe andere Z-gebruikers dit stofprobleem ervaren en hoe iedereen het oplost?
Hoe ervaren jullie het resultaat van de ingebouwde sensorreiniging?

Hoe komen die draadjes erin?
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor rovinge » zo dec 08 2019 8:18 pm

Hieronder een screenshot van dat filmpje zoals ik dat eerder in het draadje vertelde; gewoon hetzelfde probleem als wat Jan aangeeft. Het is niet één stofje of zo - het zijn er meteen een heleboel.....

Afbeelding
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook
Gebruikersavatar
rovinge

Clublid
Berichten: 449


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten