Stof gevoeligheid Z serie

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor henkk » za feb 06 2021 10:22 pm

Misschien ook de lenzen stofzuigen. Zeker voorzichtig en met het diafragma helemaal open (via het handeltje bij F objectieven; S objectieven ken ik niet). Ik kan niet anders verzinnen tegen zoveel 'hooi' tussen lens en sensor.
Ik snap ook niet hoe zulk groot vuil in een gesealed objectief kan komen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor EdvandeZilver » za feb 06 2021 10:30 pm

Stofzuigen met een huis tuin en keuken stofzuiger in een dito omgeving zou ik me absoluut niet aan wagen. Het kan zelfs een hoge statische lading in je camera veroorzaken met alle gevolgen van dien. Een beetje goede blaasbalg heeft iets tegen het stof bij het inlaatklepje zitten en voldoet uitstekend.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor henkk » za feb 06 2021 10:45 pm

Ik heb een stofzuiger met regelbare kracht. Met een balg is er risico het stof rond te blazen (gevaarlijker bij een dslr dan bij een Z).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor Robert » zo feb 07 2021 1:24 pm

jan schreef:Robert, ik weet het niet. Ook nu met de Z 24-70 f/2.8 heb ik dit probleem.


Het stof kan via een ander objectief in de camera komen. Zo had ik er met een Z-objectief last van, terwijl het stof uit een F-objectief kwam. Chipclean heeft alle objectieven en de camera schoongemaakt en daarna had ik er geen last meer van.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor MartinT » zo feb 07 2021 4:20 pm

Is dat schoonmaken lang geleden Robert?
En sinds de schoonmaakbeurt dus geen last meer van stof?
Wissel je veel van lens?
zo maar een paar vragen om ervaringen te horen.
Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor Robert » zo feb 07 2021 6:37 pm

Mijn Z7 is in juli 2020 schoongemaakt, ruim een maand na aanschaf. Het stof en vooral de draadjes waar ik toen veelvuldig last van had kwamen uit mijn Nikkor Af-s VR micro 105mm f/2.8 G objectief die ik mb.v. de FTZ adapter gebruikte. Deze heeft een terugliggend achterste lensdeel waar de vervuiling zich opgehoopt had (dit was met het oog niet zichtbaar). Ik denk dat ik sinds die tijd minimaal 100 keer van objectief gewisseld ben zonder opnieuw last te krijgen.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor ben42 » wo feb 10 2021 1:21 pm

henkk schreef:Ik snap ook niet hoe zulk groot vuil in een gesealed objectief kan komen.


Vrijwel ieder objectief veranderd van volume, vooral bij zoomen, maar de meeste objectieven ook bij scherpstellen. Als een objectief van volume veranderd is het zeer onwaarschijnlijk dat het objectief luchtdicht is. En zelfs voor objectieven met een volledig interne scherpstelling is het onwaarschijnlijk dat het objectief luchtdicht is.

Een uitzondering hierop vormen de objectieven die voor onderwater zijn gemaakt, hierbij wordt bij elke sealing er veel aandacht aan het volledig waterdicht zijn van de seal en vaak vergt dat ook nog extra onderhoud. Voor gewone objectieven die wel enigsinds 'weatherprotect' zijn is de sealing wel goed, maar niet absoluut.

Daarnaast gebruiken we ook heel vaak nog objectieven die we al langer in ons bezit hebben, deze objectieven zijn vaak niet meer brandschoon, veranderen zelf ook van volume en hierbij kan er gemakkelijk stof van op en in het objectief in de camera terecht komen.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor jan » di feb 23 2021 9:19 pm

Robert schreef:Mijn Z7 is in juli 2020 schoongemaakt, ruim een maand na aanschaf. Het stof en vooral de draadjes waar ik toen veelvuldig last van had kwamen uit mijn Nikkor Af-s VR micro 105mm f/2.8 G objectief die ik mb.v. de FTZ adapter gebruikte. Deze heeft een terugliggend achterste lensdeel waar de vervuiling zich opgehoopt had (dit was met het oog niet zichtbaar). Ik denk dat ik sinds die tijd minimaal 100 keer van objectief gewisseld ben zonder opnieuw last te krijgen.

Robert, ik heb ook weer een afspraak gemaakt bij Chipclean voor wederom een sensor reiniging van de Z6 :evil: Ik neem nu ook 2 objectieven (14-24 f/2.8 & 70-200 f/2.8 ) mee die ik laat reinigen.
Ik begrijp niet waar de zooi vandaan komt er zit nu al enkele maanden een Z24-70 f/2.8 op.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor George Fennes » di feb 23 2021 9:34 pm

Vervelend Jan.
Ik hoop dat het nu eens goed opgelost wordt.
Wel goed dat je je objectieven ook laat reinigen.
Succes er mee.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor Robert » di feb 23 2021 10:39 pm

Succes Jan, als er ergens stof zit vindt Chipclean het.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor jan » do feb 25 2021 9:35 pm

Vandaag wederom de Z6 laten schoonmaken bij Chipclean en tevens verschillende objectieven.
Ondanks het jaren in gebruik hebben van de meeste objectieven, 14-24 f/2.8, 24-70 f/2.8, 70-200 f/2.8 & Z24-70 f/2.8 waren deze niet overdreven vuil. In ieder geval niet dusdanig om je er ongerust over te maken. De Z6 was een ander verhaal. :( Goed de sensor is weer schoon.

Bij het ophalen nog even met Ton gesproken. Ton liet zien dat bij een mirrorless Canon camera het netjes daar bij het uitschakelen de sensor net wordt afgedekt met lamellen. Dus eigenlijk hetzelfde effect als tijdens het afsluiten de accu uit de Nikon te trekken.

Daarna hebben we ook nog even over de Kase clip-in filters gesproken. Hij wist ervan maar had ze nog nooit in het echt gezien en dus ook geen ervaring ermee.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor Ronald53 » do feb 25 2021 10:16 pm

Ik blijf het vreemd vinden. Ik wissel op de z 6 regelmatig mijn 2, sinds recent 3 Z-objectieven, de 105 micro en de 70-300 AF-P. Ik heb 1 keer de sensor nat laten reinigen, er zaten toen wat vlekjes op. Sindsien kom ik af en toe op een enkele foto wat tegen, en dat is dan even later weer weg (automatische sensorreiniging bij uitzetten, vermoed ik). Het zou verhelderend kunnen zijn om een correlatie-onderzoekje op te zetten onder de Z 6 (en ook Z 7?) gebruikers, maar welke parameters neem je dan mee? Een daarvan zou wat mij betreft productiedatum (serienummer) moeten zijn.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor Skippy » do feb 25 2021 10:50 pm

Het lijkt mij dat Jan gewoon pech heeft. Net zoals een maandagmorgen auto. Heel vervelend als het jou overkomt. Ik hoop dat het schoonmaken bij Chipclean enig soelaas biedt.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor jan » do feb 25 2021 11:07 pm

Skippy schreef:Het lijkt mij dat Jan gewoon pech heeft. Net zoals een maandagmorgen auto. Heel vervelend als het jou overkomt. Ik hoop dat het schoonmaken bij Chipclean enig soelaas biedt.

Hij is nu weer schoon alleen voor hoe lang? Dit maakt voor mij dat het geen betrouwbaar stuk gereedschap is. Met de D750 in alle jaren, en nu ook nog, eigenlijk geen problemen gehad. En dat betekent ook nu dat ik eerder de D750 pak als de Z6 en dat zou eigenlijk niet zo moeten zijn.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor Richard » do feb 25 2021 11:18 pm

Dat is inderdaad jammer.

Heeft Ton een idee van de herkomst van de vervuiling van de Z6?
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten