Stof gevoeligheid Z serie

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor ThV » do dec 12 2019 3:09 pm

Als gebruiker van de Z7 en regelmatig wisselen van objectief, zowel binnen als buiten, nog geen last gehad van stofjes.
ThV
Z7
ThV

Clublid
Berichten: 7


Locatie: Heeswijk-Dinther
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor ebt » za dec 28 2019 3:30 pm

reiniging met een blaasbalg is niet heel verstandig. je blaast de stof door je camera. dit zijn ook geen "normale "stofjes die ik op de foto zie. zou een keer bij chipcleaning langs gaan en echt laten reinigen. mijn beeld is dat zelf doen eindigt in grote narigheid of ik ben heel onhandig.
nikon d610; tamron 24-70 f2.8; af-s nikkor 16-35 4G ED; af-s nikkor 70-200 2.8 GII ED; af-s micro nikkor 105mm 1:2,8 G ED; Sigma 150-600 mm sports; SB 700; en statief gitzo GT3542LS.
Gebruikersavatar
ebt

Clublid
Berichten: 773


Locatie: colmschate
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor RGS » wo jan 01 2020 10:15 pm

Ik zie nu op f/22 ook een stofje op de sensor van mijn Z6 zitten. Nog nooit een objectief gewisseld omdat vanaf moment T0 de 24-70 erop zit. Sensor cleaning heeft geen effect. Ach, ik stoor me er nog niet aan dus voorlopig maar doorschieten totdat er meer stofjes verschijnen 😀 Verder bijzonder tevreden met deze camera.
Nikon Z9 | Z 14-30 f4.0 | Z 24-70 f2.8 | Z 70-200 f2.8 | TC 2.0 | Ricoh GRIII

Hobbyfotograaf, geen perfecte plaatjes maar plaatjes die mijn herinneringen vastleggen. Flickr.
Gebruikersavatar
RGS

Clublid
Berichten: 183


Locatie: Voorburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor Groenplaatje » zo jan 19 2020 1:46 am

Mijn Z7 vangt meer stof dan mijn D850.
Helaas niks aan te doen....
Amateurs worry about equipment, Professionals worry about money and true Masters worry about light.
Groenplaatje

Clublid
Berichten: 57


Locatie: Ede
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor jan » wo jul 22 2020 5:46 pm

Na diverse keren zelf een swab ter hand te hebben genomen vandaag het maar weer eens door Chipclean de Z6 sensor laten schoonmaken.
Ton is er bijna 25 minuten mee bezig geweest. Zelfs de swab strepen zijn zichtbaar. Gelukkig was/is dit niet op de beelden te zien.
Herkennen mensen deze swab strepen? Voor mijn gevoel gebruik ik ze goed maar het achter blijvende residu verrast mij wel. Wanneer ik hier iets fout doe dan lees ik dit graag. Misschien toch teveel reinigingsvloeistof? Ik laat op de swab 3 druppels "vallen"

De D750 was in een paar minuten schoon.

De Z6 sensor voor de schoonmaakbeurt:
AfbeeldingJHZ_9063 by Jan Hagen, on Flickr

De Z6 sensor na de schoonmaakbeurt:
AfbeeldingJHZ_9108 by Jan Hagen, on Flickr
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor Patrick » wo jul 22 2020 6:17 pm

Wat heb je ermee gedaan om 'm zo vuil te krijgen Jan? :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor jan » wo jul 22 2020 6:27 pm

Patrick schreef:Wat heb je ermee gedaan om 'm zo vuil te krijgen Jan? :shock:

Wist ik dat maar, dan is de oplossing een stuk eenvoudiger.
Ga er niet anders mee om als met de D750, misschien zelfs nog wel voorzichtiger na de eerste ervaringen met de Z6.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor Patrick » wo jul 22 2020 6:35 pm

Ik loop de laatste tijd vooral met vier primes rond op mijn systeemcamera's en wissel echt heel regelmatig. En ik heb eigenlijk nooit problemen met stof en ander vuil...

Het lijkt op haren en een... wat is dat linksboven?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor henkk » wo jul 22 2020 6:41 pm

Groenplaatje schreef:Mijn Z7 vangt meer stof dan mijn D850.
Helaas niks aan te doen....

Ik sluit niet uit dat dat komt door het ontbreken van een 'wapperend' ding (dank Patrick voor het woord) ervoor. En de kleinere registerafstsnd.

Er is al veel geschreven over sensorcleaning. Oliespatten zul je op een Z niet vinden. Dus waarom nog nat swabben?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4935


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor ben42 » wo jul 22 2020 7:50 pm

henkk schreef:Oliespatten zul je op een Z niet vinden.
Oliespatten horen natuurlijk nooit op een Sensor, maar waarom zou de Z serie daarvan gevrijwaard zijn?

Ben

Ook de Z serie heeft nog mechanische onderdelen die zeer waarschijnlijk wel op een of andere manier gesmeerd zijn.
De sluiter ?
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor jan » wo jul 22 2020 9:31 pm

Patrick schreef:en een... wat is dat linksboven?

Het zal ook een haar o.i.d. zijn. Ton heeft mij de "opbrengst" niet getoond.

henkk schreef:Dus waarom nog nat swabben?

Zou niet weten hoe de vervuiling anders van de sensor af te krijgen. Blazen met een balg is in ieder geval geen optie Je verplaatst toch alleen maar stof in de body? Echter Nikon schrijft: Nikon raadt het gebruik van een blaasbalgje aan om stof en pluisjes te verwijderen. Gebruik geen blaasborsteltje aangezien de haartjes de sensor kunnen beschadigen.. Met de "beeldsensor reinigen" in de camera verplaatst er zich in ieder geval niets en vraag mij oprecht af wat de waarde van deze functie is. Maar wellicht is mijn verwachting van deze functie te groot.

Anderzijds kwam ik tijdens het zoeken naar de "beeldsensor reinigingsfunctie dit bericht tegen:
Nadelen :Stof
Het is niet allemaal hosanna met de Z6. Zo is de beeld sensor reiniging echt dramatisch slecht. Doet hij het wel? Met de Fuji had ik echt nooit last van stof op de beeldsensor. En zowel dan was het zo weer weg met de ingebouwde beeld sensor reiniging. Bij de Z6 kun je doen wat je wilt, maar stof blijft erop zitten. Echt bizar irritant.
Nog netter werken is een must. Pas op voor stof. Het zit er zo op. Het lijkt wel alsof er een stof magneet is ingebouwd in de Z6. Bij mij zit nu standaard in de tas swapjes en optical cleaning fluid om ter plekke de beeld sensor schoon te kunnen maken. Wat heel makkelijk te reinigen is, maar het is en blijft irritant. Maak eens een nieuw sensor reiniging systeem Nikon. Deze doet niets!
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor henkk » wo jul 22 2020 10:00 pm

In 15 jaar dslr's heb ik er nog nooit een nat hoeven reinigen. Meestal kun je de stofjes zien zitten en dan gericht blazen met een balgje (kennelijk ook Nikon advies) of een busje perslucht (opletten dat je niet te lang/hard blaast en het nat wordt).
Ter afronding voorzichtig, met technisch gevoel, met een stofzuiger zuigen op lage stand ter hoogte van de bajonet.
(Alle adviezen zonder aansprakelijkheid!).
Ik moet zeggen dat het resultaat van Ton er prima uit ziet.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4935


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor Peter » wo jul 22 2020 10:15 pm

die stofzuiger tip doe ik ook altijd, zo klaar :-)

nat reinigen nog nooit gedaan.
Was ook nooit nodig. Niet op de D3100, D90, D4, D3s, D300s , D750
Ik wissel gerust buiten de objectieven.

Als ik de Z6 van Jan zie,, dan krab ik me wel even achter de oren.
Kan niet de bedoeling zijn lijkt me
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor EdvandeZilver » wo jul 22 2020 10:39 pm

De stofperikelen van Jan zijn absoluut geen maatstaf voor de Z6/Z7. In de 18 maanden dat hij hier in gebruik is na alle lenzenwisselarij is er geen hinderlijk stofje te herkennen.
Wat op de eerste foto te zien is zijn eigenlijk ook geen stofjes te noemen maar zijn complete textielvezels. Ik blijf er bij dat het een gevolg is van een foutieve werkwijze of omgeving van lenswissel.
Zou het kunnen dat je de spullen vervoert in een tas met overmatig pluizende binnenvoering, of dat je tas om een of andere reden erg stoffig is?
Misschien aanleren om voordat het objectief gewisseld wordt eerst even alles schoonblazen?
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3137


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor jan » wo jul 22 2020 11:06 pm

EdvandeZilver schreef:Zou het kunnen dat je de spullen vervoert in een tas met overmatig pluizende binnenvoering, of dat je tas om een of andere reden erg stoffig is?
Misschien aanleren om voordat het objectief gewisseld wordt eerst even alles schoonblazen?

Ed, de tas is een Lowepro flipside 500 AW. Niet echt een pluizig ding.
Mijn objectieven zijn ook niet stoffig, de D750 zit in dezelfde tas nooit geen probleem. Heb al een make-up borstel van mijn dochter geconfisqueerd om voor het wisselen alles af te stoffen, bij het wisselen de mount nooit naar boven etc. De D750 vandaag bij Ton laten schoonmaken, 2 minuscule stofjes en dat is het en dat na ruim 1 jaar. Daarentegen is de Z6 na circa 1 jaar in ieder geval al 7x onder handen genomen (2x bij CameraTools + 5x swabs + en 1x nu bij Chipclean).
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten