Stof gevoeligheid Z serie

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor EdvandeZilver » wo jul 22 2020 11:13 pm

Zou het kunnen dat een zoomlens vuil naar binnen pompt?
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor Skippy » wo jul 22 2020 11:19 pm

Geen vuiltje aan de lucht en op de sensor met mijn 1,5 jaar oude Z6. Ik gebruik primes en zooms en wissel regelmatig.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor jan » wo jul 22 2020 11:24 pm

EdvandeZilver schreef:Zou het kunnen dat een zoomlens vuil naar binnen pompt?

Mijn zoomlenzen zijn de Nikon AF-S 14-24, 24-70 en 70-200. Staan volgens mij niet echt bekend als "stofzuigers". Maar dan zou ik denk ik toch ook stof aan de binnenzijde van het glas moeten hebben?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor George Fennes » wo jul 22 2020 11:25 pm

Ik vind het inderdaad erg vreemd Jan dat jij zoveel stof op de sensor hebt elke keer.
Ik zou er gek van worden.
Maar met je D750 heb je dit probleem niet.
Ik zou er geen antwoord op weten.
Zeker als je alles hetzelfde behandeld als de D750.
Ik hoop dat je er alsnog achter komt en het kan verhelpen.
Succes.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor justme » do jul 23 2020 8:57 am

Zou ook gewoon een ‘incident’ kunnen zijn?!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor ben42 » do jul 23 2020 11:45 am

jan schreef:De Z6 sensor voor de schoonmaakbeurt:
Afbeelding


Grove Analyse.
De stofjes zijn geen kleine stofjes meer, maar stofjes met een lengte van enkele millimeters tot een lengte van 7 milimeter voor het langste stofje dat ik zie.
Het lijkt mijn onwaarschijnlijk dat een dergelijk 'groot' stofje bij een moderne lens door het zoom mechanisme naar binnen kan worden gezogen. Dat zou dan betekenen dat het stofje al in de lens (aan de binnenkant) of in de camera aanwezig zou moeten zijn. Wat ik een hoge kans van waarschijnlijkheid geef is dat er een lens is gebruikt die van de binnenkant 'erg' vuil is, b.v. door het zoomen zonder lensdop in een stoffige ruimte, waardoor de stofjes aan de binnenkant van de lens op het 'stoffilter' terecht komen. Bij het zoomen met deze lens komen de stofjes dan vrij.
Omdat de sensor 'statisch' geladen is tijdens de belichting, is dit een plek waar de stofjes zich dan graag hechten.

Misschien een oplossing.
Omdat het vermoeden (van mij) is dat de stofjes uit de binnenkant van een lens komen, is het misschien zinvol om er achter te komen welke lens dit kan veroorzaken. Niet meer gebruiken? Laten schoonmaken? Of misschien alle gebruikte lenzen in een schone omgeving, b.v. buiten, maar dan b.v. net na een flinke regenbui, buiten het pollenseizoen. Een aantal keer flink zoomen met de losse lens zonder lensdoppen. Als de stofjes inderdaad loskomen van een b.v. vervuilde lens in de camera, is het misschien zo dat de stofjes ook loskomen bij deze actie waardoor het probleem verminderd wordt.

Als het een oude lens is waarbij de stofjes veroorzaakt worden door materiaal van de lens zelf, dan gaat dit niet helpen. Maar gezien de vorm van de stofjes, lijkt het mij geen lensmateriaal te zijn.

Let op ! Dit is mijn gedachtengang en zoals met alles op het internet, vertrouw ook mijn berichten niet. Zelf geef ik al aan dat het om een grove analyse gaat en een vermoeden. Maar het kan natuurlijk dat de oorzaak volledig ergens anders ligt.

Graag hoor ik terug van wat je met deze gedachtegang doet, ook als je het onzin vindt, te risicovol, een andere oplossing etc. hebt.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor Robert » do jul 23 2020 12:21 pm

ben42 schreef:Omdat het vermoeden (van mij) is dat de stofjes uit de binnenkant van een lens komen, is het misschien zinvol om er achter te komen welke lens dit kan veroorzaken.


Ik heb nu sinds een maand of 2 een Z7. En heb sinds het begin nauwlettend de vervuiling van de sensor gevolgd. Ik wissel regelmatig van objectief en de stofjes op de sensor vallen mee. Toch ga ik er morgen mee naar Chipclean. Ik heb enkele hardnekkige draadjes van enkele mm op de sensor zitten. Die zijn er op gekomen met de 1e foto gemaakt met mijn Nikkor 105mm micro objectief met IF (internal focusing). Daarna is het niet meer of minder geworden. Ik denk dat IF i.c.m. mogelijke inwendige vervuiling een oorzaak kan zijn. Ik laat morgen de sensor en alle objectieven goed nakijken. Ik heb meer objectieven met IF die geen zichtbare problemen gaven. Als er bevindingen zijn laat ik dat nog even weten.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor Karina2 » do jul 23 2020 1:09 pm

Ik ben wel heel benieuwd en ook of Bens suggestie het probleem doet verminderen en wat ze er bij Chipclean van vinden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor EdvandeZilver » do jul 23 2020 4:54 pm

Ben, je vergeet in je verhaal de FTZ adapter. Kan zijn dat die een keer flink stof heeft liggen happen en dan door de pompende beweging van het objectief in de camera terecht komen.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor Robert » vr jul 24 2020 2:54 pm

Ik ben vandaag bij Chipclean geweest met mijn Z7 en alle objectieven. Ik had een paar flinke pluisjes op de sensor zitten,
en zo goed als geen andere vlekken. De dader blijkt mijn Nikon AF-S Micro Nikkor 105mm 1:2.8G ED objectief te zijn. Die heeft aan de achterzijde een flink gat tot het achterste lensdeel en daarin zaten achterin een aantal pluisjes en draadjes. Door de IF (intern verschuivende lensdelen) bij diafragmeren zijn er blijkbaar een paar pluisjes in de camera gekomen. De andere objectieven zijn schoongemaakt en daarbij zijn geen bijzonderheden geconstateerd.

Het valt Ton op dat de lensdoppen van de Z-series gemaakt zijn van poly carbonaat. Dit is te herkennen aan de aanduiding PC in de lensdop. Een kenmerk van poly carbonaat is dat het een statische werking heeft. Hij adviseert dan ook om de doppen regelmatig te checken cq. schoon te maken. Nikon zou deze doppen eigenlijk van een niet statisch materiaal moeten maken zoals carbon. In de Nikon F-dop staat de aanduiding abs hetgeen staat voor Acrylonitril butadieen styreen. Dit materiaal is minder statisch.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor jan » vr jul 24 2020 4:23 pm

Robert schreef:Het valt Ton op dat de lensdoppen van de Z-series gemaakt zijn van poly carbonaat. Dit is te herkennen aan de aanduiding PC in de lensdop. Een kenmerk van poly carbonaat is dat het een statische werking heeft. Hij adviseert dan ook om de doppen regelmatig te checken cq. schoon te maken. Nikon zou deze doppen eigenlijk van een niet statisch materiaal moeten maken zoals carbon. In de Nikon F-dop staat de aanduiding abs hetgeen staat voor Acrylonitril butadieen styreen. Dit materiaal is minder statisch.

Hoi Robert,

Dat met de lensdoppen dat zou best wel iets kunnen zijn. Heb de mijne net eens nagekeken en ondanks dat Ton ze schoon heeft gemaakt "hangt" er best al wel weer stof aan. Bij het wisselen en het plaatsen van de FTZ adapter schroef ik altijd al extra de lensdoppen in elkaar (vooral om ze niet kwijt te raken). Maar ik ga hier eens extra aandacht aan geven. Dank je wel alvast voor dit aandachtspunt.

Wat ook wel grappig was bij Ton is dat het het gebruik van een blaasbalgje ten stelligste afraad ondanks dat Nikon juist een aanbeveling doet voor het gebruik ervan. Tsja en nu?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor henkk » vr jul 24 2020 4:30 pm

Als je onhandig bent kun je met een blaasbalgje (of een stofzuiger) natuurlijk allerlei schade aanrichten. Bij een Z nog eerder dan bij een D vanwege de kortere afstand van de bajonet tot sensor.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor George Fennes » vr jul 24 2020 4:41 pm

Maar mooi dat de boosdoener gevonden is.
En die doppen dat is ook wel een puntje.
Zijn er geen doppen te vinden die niet van PC gemaakt zijn?
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor jan » vr jul 24 2020 4:46 pm

Ik heb vanmiddag ook contact gehad met Nikon en zij sluiten niet uit dat er incidenteel mogelijk een "lek" in de afdichting zit waardoor body delen niet helemaal lekker op elkaar aansluiten. Mocht ik binnen niet al te lange termijn dit probleem weer hebben dan stuur ik de body alsnog op naar Beverwijjk ter controle van de afdichting.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stof gevoeligheid Z serie

Berichtdoor jan » vr jul 24 2020 4:47 pm

George Fennes schreef:Maar mooi dat de boosdoener gevonden is.

Of dit de "boosdoener" is moet nog blijken.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten