Flitsers voor Nikon Z6

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor wil » di feb 04 2020 8:25 pm

Maar de bedoeling was echter de Metz op de Z6 en de SB 900 als slave. Dit krijg ik niet werkend. SB 900 staat in remote. Maar reageert niet.
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor ArendV » wo feb 05 2020 9:00 am

Wil, als ik de handleiding en Metz folder snel bekijk kun je de Metz Mecablitz 26 AF-2 uitsluitend als slave gebruiken en niet als master, dus jouw testen kloppen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor wil » wo feb 05 2020 10:17 am

Ik ben er achter hoe het werkt. dat heb je als je al jaren de SB 900 niet hebt gebruikt en de gebruiksaanwijzing in de doos op zolder ligt. Maar dankzij internet de oplossing gevonden. In menu van de SB 900 moet je SU-4 op on zetten. Dan werkt het wel. De AF 26-2 op de camera en SB 900 als slave werkt dan wel. Ik kan dus nu kiezen of ik de SB 900 of de Mecablitz als slave laat werken.
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor ArendV » wo feb 05 2020 7:37 pm

Dat is mooi Wil, dat kleine flitsertje kan dus toch de master spelen. De aanhouder wint!
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor Gilbert » zo feb 09 2020 10:07 pm

Ikzelf ben ook op zoek naar een handzame flitser voor de Nikon Z6 en welke ik ook makkelijk op reis mee kan meenemen. Ik lees in dit topic al interessante informatie. Ik denk zelf bijvoorbeeld aan de SB500 of is de hier genoemde Metz 26 AF-2 makkelijk voldoende?
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor wil » ma feb 10 2020 7:24 am

Het menu flitserregeling op Z6 wordt niet geactiveerd door de Metz 26 AF-2, waarschijnlijk wel door de Nikon SB 500. Maar dat weet ik niet zeker. De metz is zo klein dat het heel handig is voor op reis.
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor Gilbert » ma feb 10 2020 7:34 am

wil schreef:Het menu flitserregeling op Z6 wordt niet geactiveerd door de Metz 26 AF-2, waarschijnlijk wel door de Nikon SB 500. Maar dat weet ik niet zeker. De metz is zo klein dat het heel handig is voor op reis.


Dank je. Dat pleit er dus voor om alleen te kiezen voor een Nikon flash? En is de SB500 dan wel handig om mee te nemen op reis (vliegen, rondreizen)? Of zijn er andere meer handzame Nikon flitsers?
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor Nikkormaat » ma feb 10 2020 12:02 pm

Met zo'n klein flitsertje moet je wel uitzoeken of je die ivm blokkeren van het licht met al jouw objectieven te combineren is. Een hoge flitser zoals een sb900 flits overal overheen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor Gilbert » ma feb 10 2020 12:20 pm

Nikkormaat schreef:Met zo'n klein flitsertje moet je wel uitzoeken of je die ivm blokkeren van het licht met al jouw objectieven te combineren is. Een hoge flitser zoals een sb900 flits overal overheen.


Wat bedoel je precies? Ik maak vooralsnog alleen gebruik van de 24-70 f4.
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor EdvandeZilver » ma feb 10 2020 12:26 pm

Dat als het flitsertje te laag is je objectief (met zonnekap) een schaduw werpt op je onderwerp. Met andere woorden, je objectief zit je flitslicht gedeeltelijk in de weg.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor ArendV » ma feb 10 2020 12:36 pm

De Metz Mecablitz 26 AF-2 kan omhooggeklapt worden, dus dat moet geen probleem zijn (wel kan hij volgens mij niet zijwaarts gedraaid worden, wat ik wel een beperking vind).
Afbeelding

Als compacte flitser bij mijn Z6 heb ik gekozen voor de Godox TT350. Hij is niet compatibel met het Nikon CLS systeem, dus kan niet als master voor Nikon SB's dienen tenzij je met aanvullende triggers gaat werken. Voor mij geen probleem want ik gebruik hem uitsluitend solo. Zelfde prijsklasse als de Metz en alle kanten op te draaien en compact genoeg om altijd mee te nemen. En het flitsmenu in de Z6 is wel instelbaar met de Godox.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor Gilbert » ma feb 10 2020 1:16 pm

EdvandeZilver schreef:Dat als het flitsertje te laag is je objectief (met zonnekap) een schaduw werpt op je onderwerp. Met andere woorden, je objectief zit je flitslicht gedeeltelijk in de weg.


Hoe kan ik dit checken?
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor Gilbert » ma feb 10 2020 1:48 pm

ArendV schreef:De Metz Mecablitz 26 AF-2 kan omhooggeklapt worden, dus dat moet geen probleem zijn (wel kan hij volgens mij niet zijwaarts gedraaid worden, wat ik wel een beperking vind).
Afbeelding

Als compacte flitser bij mijn Z6 heb ik gekozen voor de Godox TT350. Hij is niet compatibel met het Nikon CLS systeem, dus kan niet als master voor Nikon SB's dienen tenzij je met aanvullende triggers gaat werken. Voor mij geen probleem want ik gebruik hem uitsluitend solo. Zelfde prijsklasse als de Metz en alle kanten op te draaien en compact genoeg om altijd mee te nemen. En het flitsmenu in de Z6 is wel instelbaar met de Godox.


Dank je!
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor Gilbert » do feb 13 2020 9:03 pm

Ik heb zojuist de SB-500 besteld. Ik ben benieuwd!
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor MelsB58 » di mei 12 2020 3:32 pm

Ik ben ook net begonnen met een Z6, heb mijn 'oude' SB700 gehouden (die werkt heel goed met de Z6 op de camera), en heb er een triggerset Yungnuo YN622N bijgekocht voor off camera flitsen. Maar ik krijg hem dus niet aan de praat....
Kortom: de SB-700 werkt prima op je Z6, maar hoe je off camera flitst, geen flauw idee nog.

Of stuurt de SB 700 de flitserregeling op de Z6 niet aan?? Ik zie in mijn menu nl dat die uitstaat.......
MelsB58

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 5 gasten