Beeldkwaliteit opties

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Beeldkwaliteit opties

Berichtdoor Gilbert » zo feb 16 2020 11:31 am

Op de Nikon Z6 kun je voor wat betreft beeldkwaliteit kiezen tussen onder meer NEF, en ‘NEF + JPEG’.

1) Nu heb ik een foto gemaakt met de optie ‘NEF + JPEG’ en als ik de gemaakte foto’s wil bekijken zie ik maar 1 fotobestand en met de naam ‘NEF + JPEG’. Hoe moet ik dit zien. Is hetzelfde bestand zowel NEF als JPEG?

2) Een andere vraag die er mee te maken heeft: stel ik fotografeer tijdens mijn reis alleen maar in NEF en ik wil tussentijds wat foto’s draadloos via SnapBridge met anderen delen. Maakt het dan veel uit of deze foto’s in NEF zijn?
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beeldkwaliteit opties

Berichtdoor ehh000 » zo feb 16 2020 1:43 pm

Gilbert,

Download de Naslaggids, daar kan je veel antwoorden in vinden.

In de NEF+JPG modus maakt de camera 2 foto's, een RAW bestand en een JPG bestand. Op pagina 104 kan je het volgende lezen:

Maak twee kopieën van elke foto: een NEF (RAW)-afbeelding en een JPEG-kopie. Alleen de JPEG-kopie wordt weergegeven tijdens weergave, maar bij het verwijderen van de JPEG-kopie wordt ook de NEF (RAW)-afbeelding gewist. De NEF (RAW)-afbeelding kan alleen met behulp van een computer worden bekeken.

Een NEF (=RAW) bestand is veel groter dan een JPG dus draadloos delen zal veel meer tijd vergen.

Groet,

Edwin
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
ehh000

Forumlid
Berichten: 115



Onderwerp:

Naslaggids is overigens hier te vinden:

Berichtdoor ehh000 » zo feb 16 2020 1:54 pm

Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
ehh000

Forumlid
Berichten: 115



Onderwerp:

Re: Beeldkwaliteit opties

Berichtdoor henkk » zo feb 16 2020 2:02 pm

Nef's en tiff's kunnen niet worden gedownload met snapbridge. Films ook niet.
Als je nef + (kleine) jpeg fotografeert, kun je die jpeg waarschijnlijk wel downloaden.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beeldkwaliteit opties

Berichtdoor EdvandeZilver » zo feb 16 2020 2:20 pm

henkk schreef:Nef's en tiff's kunnen niet worden gedownload met snapbridge. Films ook niet.
Als je nef + (kleine) jpeg fotografeert, kun je die jpeg waarschijnlijk wel downloaden.


Nikon SnapBridge 2.6 update brings Raw image transfer support to Android, iOS:
https://www.dpreview.com/news/108341061 ... ndroid-ios

https://nikonimglib.com/snbr/onlinehelp ... er_03.html
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3147


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beeldkwaliteit opties

Berichtdoor henkk » zo feb 16 2020 2:43 pm

Hm, ik had net de Snbr verbindingsgids gedownload van de Nikon-site en daar staat nog de oude informatie. Maar inderdaad.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beeldkwaliteit opties

Berichtdoor Gilbert » zo feb 16 2020 5:19 pm

Dank voor alle informatie, inclusief de verschillende links. Ik had tot nu toe alleen de online handleiding, maar niet de online gebruikshandleiding. Ik zet ze ook maar even in mijn telefoon, wel zo handig.

Edwin, ik begrijp uit jouw reactie dat er bij 'NEF + JPEG' dus 2 kopieën gemaakt worden. Ik zie in mijn cameraschermpje 1 gemaakte foto staan en waarop staat 'NEF + JPEG'. Dat is dus 1 foto en geen 2.
Maar als ik het goed begrijp, zie ik na het uploaden van dit bestand naar mijn computer, en het openen met het daarvoor benodigde programma, vervolgens niet 1 maar 2 fotobestanden: 1 NEF en 1 JPEG. Heb ik het zo duidelijk?

Ed, wat handig die informatie over SnapBridge en met name het deel 'Foto’s één voor één downloaden'. Ik ga e.e.a. uitzoeken en uitproberen.
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beeldkwaliteit opties

Berichtdoor justme » zo feb 16 2020 5:31 pm

Aangezien je op reis gaat, snap ik deels dat je graag jpg wilt, om snel foto’s te kunnen delen, maar opslag is waarschijnlijk ook wel een dingetje, dan zou ik deze niet verspillen aan jpg’s. Mede gezien de prijs van de XQD kaartjes.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beeldkwaliteit opties

Berichtdoor Gilbert » zo feb 16 2020 5:42 pm

Ik ga in de zomer inderdaad op reis en ben nu al aan het nadenken hoe ik het allemaal ga aanpakken. Als ik tussendoor een foto wil delen met mijn reisgenoten of anderen, is SnapBridge natuurlijk wel handig. Goed dat je het nog even zegt van die opslag en het niet verspillen aan JPG's. Daar had ik even niet aan gedacht. Soms denk ik wel eens, zal ik voorlopig eerst maar even alleen in JPG fotograferen, dat RAW gebeuren met bewerken etc. komt later wel. Aan de andere is het natuurlijk wel een uitdaging om te kijken wat ik allemaal uit mijn Z6 kan halen...
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beeldkwaliteit opties

Berichtdoor ehh000 » zo feb 16 2020 6:26 pm

Yes zo is het, 1x een NEF en 1x een JPG.

Hoe de camera dat precies doet weet ik niet maar er komt een NEF en een JPG op de geheugenkaart te staan. Als je in de camera een foto verwijdert dan verdwijnen beide bestanden!!

Je kunt overigens drie typen/groottes voor de JPG instellen. Op mijn Z7 is een RAW bestand circa 60MB en een "Fine" JPG bestand 25MB groot (maar dat laatste ligt natuurlijk ook aan de hoeveelheid detail in de foto).

Edwin
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
ehh000

Forumlid
Berichten: 115



Onderwerp:

Re: Beeldkwaliteit opties

Berichtdoor Gilbert » zo feb 16 2020 8:08 pm

Dank je! Ik zal nog even kijken hoe het bij de Z6 is.
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten