Flitserregeling Z6

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Flitserregeling Z6

Berichtdoor MelsB58 » di mei 12 2020 5:38 pm

Klopt het dat de Nikon Speedlight SB-700 de flitserregeling op de Z6 niet aanstuurt? In het opnamemenu staat het woord Flitserregeling uit; als ik erop klik, krijg ik een mededeling dat deze optie niet beschikbaar is.
MelsB58

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitserregeling Z6

Berichtdoor gijs sandberg » di mei 12 2020 6:47 pm

Mels,
Welkom.
Ik bezit de combinatie niet, maar volgens de Z6/Z7 handboeken moet de SB-700 er naadloos op werken.
re: aanstuurt ?
Zit daarin niet een denkfout ? in het Nikon CLS systeem controleert de kamera de flitser.
Heb je de gelegenheid om eea. te testen met een andere NIkonkamera en/of flitser ?
Ik zeldzame gevallen kan er sprake zijn van een slechte verbinding tussen kamera en flitser.
In geval van twijfel (of onmogelijkheid om eea. door uitwisseling te proberen:
Bel Nikon vanuit nederland 0900-1callnikon, kantooruren, bijna gratis.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitserregeling Z6

Berichtdoor MelsB58 » di mei 12 2020 8:26 pm

Dank je Gijs. Ik heb helaas geen andere Nikonbody of -flitser tot mn beschikking. Ik dacht dat ook: dat de camera bepaalt. Maar een flitser moet natuurlijk wel de software bezitten om de brug te slaan.
Ik kan ook nergens vinden hoe het menu-item Flitserregeling werkt en waarom het soms dus op 'uit' staat. Heel vreemd.

Is t een Japans nummer trouwens? Red ik het met mn steenkolenEngels?
MelsB58

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitserregeling Z6

Berichtdoor EdvandeZilver » di mei 12 2020 8:51 pm

Gijs heeft nog zo'n ouwe telefoon waar op de nummertoetsen ook nog letters staan :wink:

09001 225564 (0900-1 CALLNIKON) In Nederland.
https://www.nikonservice.nl/
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitserregeling Z6

Berichtdoor gijs sandberg » di mei 12 2020 9:04 pm

Mels,
Japans ?
Neen, als ik me goed herinner zit het callcentre in ierland, en daar zitten ook Nederlanders.
Het 0900 is dat je via een NL nummer wordt doorverbonden, vanuit België is het anders.
Groeten, Gijs
PS nikonservice.nl is het Nederlandes reparatie-bedrijf, daar wordt je naar verwezen als er sprake kan zijn van een hardware-defect, veelal kunnnen de kenners achter het 0900 nummer je helpen.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitserregeling Z6

Berichtdoor Skippy » di mei 12 2020 9:13 pm

MelsB58 schreef:Klopt het dat de Nikon Speedlight SB-700 de flitserregeling op de Z6 niet aanstuurt? In het opnamemenu staat het woord Flitserregeling uit; als ik erop klik, krijg ik een mededeling dat deze optie niet beschikbaar is.

Bedoel je dat de keuzes onder Menu Persoonlijke Instellingen submenu e Bracketing/flits niet geselecteerd kunnen worden?
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitserregeling Z6

Berichtdoor MelsB58 » wo mei 13 2020 9:39 am

In het Foto-opnamemenu staat de keuze Flitserregeling uit (lichtgrijze kleur). Als ik er op klik krijg ik de melding: Optie is niet beschikbaar.
Ik kan wel in het menu Perssonlijke instellingen submenu e selecteren, maar dat werkt alleen met de flitser op de camera.
MelsB58

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitserregeling Z6

Berichtdoor wil » wo mei 13 2020 9:43 am

Met de SB900 kan ik deze optie ook niet selecteren. Flitser werkt wel normaal. Ik denk dat alleen de nieuwste Nikon flitsers meer opties hebben om in te stellen op de Z6/7
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitserregeling Z6

Berichtdoor Skippy » wo mei 13 2020 10:42 am

Wat Wil schrijft is correct. Deze optie is alleen beschikbaar bij de nieuwste flitsers als de SB-500 en SB-5000. Zie ook de info in deze link https://www.dpreview.com/forums/post/62165287
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitserregeling Z6

Berichtdoor Skippy » wo mei 13 2020 10:48 am

Ter aanvulling onderstaande tekst uit de Z6/Z7 Guide van Thom Hogan;

"While you can use quite a few older Speedlights and third-party flash units on the Z6 and Z7 cameras, I’m going to cut to a chase here: make your life simpler by using the units that are designed to work with the Z6 and Z7.
Nikon suggests that those Speedlights are the SB-300, SB-400, SB-500, and SB-5000.
You’ll see that Nikon refers to “unified flash control” and those four just-mentioned flashes are the only Speedlights that support it. What that means is that these are the only flashes where the camera
menu system can perform all the settings. (Okay, you might have to flip a switch on the Speedlight to select a Remote setting, but in general, all the choices you typically make can be made in the Z6 and Z7 camera menus). I’m going to suggest that there really are only two logical flash units that are optimal for the Z6 and Z7 user: the SB-500 and the SB-5000."
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitserregeling Z6

Berichtdoor MvBoetzelaer » vr mei 15 2020 5:46 pm

Zie pagina 186 van de Z6/Z7 handleiding, waar deze menuoptie wordt beschreven:

"Kies een flitserregelingsstand en flitssterkte en pas andere instellingen voor SB-5000, SB-500, SB-400 of SB-300-flitsers aan die op de accessoireschoen van de camera zijn bevestigd..."

Andere flitsers zijn dus niet ondersteund met deze menu optie.
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitserregeling Z6

Berichtdoor MelsB58 » za mei 16 2020 6:25 pm

Dank allemaal, helder!
MelsB58

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten