Z6 preview picture in portrait

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Z6 preview picture in portrait

Berichtdoor niknack » wo jun 03 2020 8:35 pm

Op zoek naar antwoorden na mijn eerste ervaring met de Z6.

Als ik op de Z6 een foto maak in portrait stand, dan kan ik, bij het terugzien van de foto in het display, in portrait zien als ik mijn camera in landscape stand vasthoud.

Op mijn D500 kan ik instellen dat, een foto gemaakt met de camera in potrait stand, ook de foto in portrait stand terug te zien is in het display. Wie weet hoe ik dat instel op mijn Z6 camera?

Daarnaast moet ik nu op de Z6, na het maken van een foto, de viewer button indrukken om de foto terug te zien.

Op de D550 kan ik direct de gemaakte foto terug zien in het display. Hoe kan ik dat ook doen met de Z6?
niknack

Clublid
Berichten: 180


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z6 preview picture in portrait

Berichtdoor Ad B » do jun 04 2020 7:16 am

Hoi Nik,
ik verbaas me over je vraag...
Nu heb je voor een slordige €4000 aan camera's (D500 en Z6) en nog neem jezelf niet de tijd om je cam te leren kennen.
Ik zou zeggen... RTFM... (Read The Fucking Manual...)
Klinkt heel negatief, maar is niet zo bedoeld!

Weergavemenu; Controlebeeld.
Dan krijg je je gemaakte foto meteen te zien...
Op je Z6 kun je die op je scherm zien én in je zoeker
(kost wél meer stroom).
Weergavemenu; Draai Portret.
Ik denk dat je daar je in kunt stellen hoe je je controlebeeld wilt zien.

Gun jezelf de tijd om de Z6 te leren kennen en RTFM...
Je kunt je manual ook online doorsnuffelen.
Daar kun je ook zoeken, da's wel handig.
:prost:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z6 preview picture in portrait

Berichtdoor justme » do jun 04 2020 9:57 am

wellicht een terechte opmerking Ad, maar er zijn legio personen met 'duur' materiaal die niet van de hoed en de rand weten. Meestal zijn dit liefhebbers of waarderen het product op andere (soms oppervlakkige) vlakken.

Niets ten nadele van de TS!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z6 preview picture in portrait

Berichtdoor RVK » do jun 04 2020 3:57 pm

Betreffende controle beeld dat werkt wat anders bij de Z 6. Je hebt 3 keuzes, zoeker, display of niets.

Als je zoeker kiest zie je de opname in de zoeker maar dan ben je je onderwerp een aantal seconden kwijt.

Kies je display dan zie je je opname op het display echter alleen als je de opname ook via het display heb gemaakt. Kijk je door de zoeker en kantel je de camera dan zie je niets.

Persoonlijk was ik gewend om via de zoeker opnames te maken om zo nu en dan de camera te kantelen om het display (met histogram ) te zien maar dat gaat dus niet zonder op de display knop te drukken.
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 preview picture in portrait

Berichtdoor Vincent » do jun 04 2020 4:02 pm

Ad B schreef:Klinkt heel negatief, maar is niet zo bedoeld!


Bepaalt de prijs van je apparatuur tegenwoordig of je hier vragen mag stellen? Dan mag ik sowieso nooit meer iets vragen vrees ik... :crazy:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 preview picture in portrait

Berichtdoor niknack » do jun 04 2020 6:22 pm

Jullie hebben allemaal gelijk!

Na de aanschaf helaas niet direct met het nieuwe 'speeltje' kunnen proberen. Was halverwege de handleiding toen ik onverwachts wel de mogelijkheid kreeg om de camera te testen. En toen liep ik tegen het bovenstaande aan. Had de handleiding bij mij maar wist niet op welk woord ik moest zoeken. Thuis nogmaals gezocht en zelfs op internet. Maar ja als je het juiste woord niet weet. Vanmorgen weer in de handleiding gezocht en .....gevonden!

Zoals jullie hebben aangegeven was het woord 'controlebeeld'. Was ook al door het menu op de camera geweest, maar het eerste menu met het pijltje overgeslagen. Dat menu kwam en kom ik op mijn andere camera's bijna nooit!

En over prijs of wat is duur....... na D40, D50, D300, D700, D750, D500 en nu Z6 heb ik al vele Nikon handleidingen volledig mogen doorgelezen. Maar soms is het 't woord dat bepaald of je iets kan vinden en deze instelling die ik altijd maar eenmalig bij mijn volgende camera doe is nou niet een instelling die ik dagelijks onthoud :-).

Terug naar nu, iedereen bedankt voor jullie reactie. Ga weer snel verder met lezen en genieten van het vastleggen van actie, passie en emotie.
niknack

Clublid
Berichten: 180


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z6 preview picture in portrait

Berichtdoor Ad B » vr jun 05 2020 7:32 am

Hoi,
Vincent schreef:
Ad B schreef:Klinkt heel negatief, maar is niet zo bedoeld!


Bepaalt de prijs van je apparatuur tegenwoordig of je hier vragen mag stellen? Dan mag ik sowieso nooit meer iets vragen vrees ik... :crazy:


Niets negatiefs over de vraagstelling van TS.
Maar... Vincent...
Als ik een vrij dure sportwagen zoals Bugatti Viron, Zonda of McLaren koop, doe ik dat niet om alleen maar op 60 km/u weggetjes te toeren in z'n 1e versnelling...
Als ik een jacht van 70 mtr koop, wil ik ook verder dan de vijver in m'n tuin...
Zo ook, als ik een camera van €4000 aanschaf, wil ik ook meer dan ik doe met mijn Huawei P20 Lite…
Ik denk (??) dat de meesten het ook een uitdaging vinden, om met zo'n nieuwe camera de nieuwe wereld te ontdekken.
Gewoon zelf, samen met je handleiding, van papier of on-line.
Vandaar de wereldwijd bekende opmerking RTFM
Dit volgende heeft niets meer met jou te maken, Nik...
Maar als dan iedereen het "de, het en een" vraagt op een forum, is de lol er van af. En wordt het er niet overzichtelijker door.
Maar, pas op, als je antwoord iemand anders niet past...
:clap:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z6 preview picture in portrait

Berichtdoor Vincent » vr jun 05 2020 8:59 am

Ad B schreef:Vandaar de wereldwijd bekende opmerking RTFM


Maar roep dat dan gelijk even in combinatie met het wereldwijd even zo bekende UTFG. Dan kunnen we ons hier verder gewoon helemaal beperken tot het posten en becommentariëren van plaatjes. :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 preview picture in portrait

Berichtdoor mozes » vr jun 05 2020 9:15 am

Hahaha :clap: , ja de UTFG is iets wat ik nog wel eens gebruik als ik snel iets wil weten.
Maar ik moest UTFG gebruiken om te weten wat utfg was :crazy:
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z6 preview picture in portrait

Berichtdoor w.wind » vr jun 05 2020 9:20 am

Ad B schreef:Hoi,
Vincent schreef:
Ad B schreef:Klinkt heel negatief, maar is niet zo bedoeld!


Bepaalt de prijs van je apparatuur tegenwoordig of je hier vragen mag stellen? Dan mag ik sowieso nooit meer iets vragen vrees ik... :crazy:


Niets negatiefs over de vraagstelling van TS.
Maar... Vincent...
Als ik een vrij dure sportwagen zoals Bugatti Viron, Zonda of McLaren koop, doe ik dat niet om alleen maar op 60 km/u weggetjes te toeren in z'n 1e versnelling...
Als ik een jacht van 70 mtr koop, wil ik ook verder dan de vijver in m'n tuin...
Zo ook, als ik een camera van €4000 aanschaf, wil ik ook meer dan ik doe met mijn Huawei P20 Lite…
Ik denk (??) dat de meesten het ook een uitdaging vinden, om met zo'n nieuwe camera de nieuwe wereld te ontdekken.
Gewoon zelf, samen met je handleiding, van papier of on-line.
Vandaar de wereldwijd bekende opmerking RTFM
Dit volgende heeft niets meer met jou te maken, Nik...
Maar als dan iedereen het "de, het en een" vraagt op een forum, is de lol er van af. En wordt het er niet overzichtelijker door.
Maar, pas op, als je antwoord iemand anders niet past...
:clap:

Even hierop inhaken
Het doel van het forum is deels vragen stellen
Het is dus vrij om te vragen, en dat zal niet iedereen even interessant vinden.
Daarom vind ik jou antwoord ook niet zo gepast
Laten we het hierbij maar laten en terug gaan naar de vraag van TS
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1676


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z6 preview picture in portrait

Berichtdoor Vincent » vr jun 05 2020 9:24 am

w.wind schreef:Het is dus vrij om te vragen, en dat zal niet iedereen even interessant vinden.


Het is ook best makkelijk om gewoon niet te reageren als een vraag of onderwerp je niet interesseert of aanstaat, of als je het antwoord niet weet.

Wat heet, 'niet reageren' op mensen die hier foto's plaatsen gaat de meeste gebruikers hier ook wel goed af :wink2:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten