Objectieven

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: Objectieven

Berichtdoor Kleinhuis » ma jan 18 2021 6:29 pm

Richard schreef:Waarom wil je van de D750 naar de Z7 II gaan?

Hier in huis hebben we de D750 - ondergetekende - en de Z7 - vrouwlief. Dus ik kan een en ander vergelijken.


De redenen zouden zijn de AF-facetracking, joystick, resolutie (deelvergrotingen), groter dynamisch bereik. Maar ik vind het erg veel geld, dus het verschil moet wel behoorlijk zijn wil ik de overstap wagen. Zit er geen lag in de EVF van de Z7 II? Heb destijds de Z7 uitgeprobeerd in de winkel, en dat vond ik behoorlijk storend.
Kleinhuis

Forumlid
Berichten: 24


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectieven

Berichtdoor Richard » ma jan 18 2021 7:01 pm

Ja, de Z7(II) heeft een hogere resolutie. Vrouwlief heeft de Z7 zonder de II, vanwege de hoge resolutie. Het is de bedoeling dat ik kan gaan vertellen of de Z6II qua EVF verschilt met de Z7: ik heb een Z6II kit in bestelling staan. :wink: Daarom staat mijn D750 te koop.

Reden voor mij zijn de telezooms die op de roadmap staan.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectieven

Berichtdoor Kleinhuis » ma jan 18 2021 7:16 pm

Ah:) Welke lens zit er in die kit? Ik zou mijn D750 dan ook inruilen. Doe je natuurfotografie? (vanwege de telezooms). Weet je dat ik, naast een eventuele vervanging voor de D750 ook al heel lang zit te kijken naar een enorm goeie camera voor straatfotografie? Dan denk ik aan de Leica Q2M (enigzins offtopic, maar goed) omdat ik veel straatfotografie doe, en bijna alles naar zwartwit omzet achteraf. Kortom: m'n budget is 5.5K en dat zou ik dus kunnen uitgeven aan óf een Z7 II + objectief, of een waanzinnige camera voor straatfotografie. Het is niet zo dat het geld me in de zak brandt, dus suggesties voor goede alternatieven zijn welkom. Ik heb inmiddels zo lang lopen kijken en uitzoeken dat ik er knettergek van wordt:)
Kleinhuis

Forumlid
Berichten: 24


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectieven

Berichtdoor justme » ma jan 18 2021 7:22 pm

Achteraf zwart wit is mooi, met de Z kun je dadelijk ook vooraf alles al in zwart-wit zien, met behoud van RAW bewerking! Erg leuke feature, heb m zelf onder U3 weggeschreven!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectieven

Berichtdoor DannySan » ma jan 18 2021 7:29 pm

Wiebe, kun je dat niet altijd vooraf zien? Gewoon picture-control naar monochroom zetten?
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectieven

Berichtdoor justme » ma jan 18 2021 7:49 pm

Dat is wat ik bedoelde, excuus! :)
Hiermee zie je dus in je elektronische viewfinder alles al in zwart-wit.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectieven

Berichtdoor DannySan » ma jan 18 2021 7:51 pm

wiebeterpstra schreef:Dat is wat ik bedoelde, excuus! :)
Hiermee zie je dus in je elektronische viewfinder alles al in zwart-wit.


Excuses niet nodig hoor, ik dacht even dat het iets anders was als ik dacht.
Ik heb genoeg shoots waarvan ik vooraf weet dat ze zwart/wit worden, dus dan wil ik ze vooraf inderdaad ook al in zwart/wit zien. Die voorvertoning geeft me dan alvast een goede indicatie. :thumbup:
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectieven

Berichtdoor Kleinhuis » ma jan 18 2021 8:24 pm

Geinig. Leuke feature. Overigens: wie van jullie sjouwt er een hele dag rond met een Z6/Z7 plus objectief? Dus niet met een hele tas objectieven, maar 1 objectief. En hoe is dat? Zwaar?
Kleinhuis

Forumlid
Berichten: 24


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectieven

Berichtdoor justme » ma jan 18 2021 8:33 pm

De 24-70 f4 icm Z7 is erg fijn. Je moet het gewoon even voelen. Prima om een hele dag bij je te hebben. Optisch zeer goed!

De 105mm 1.4 er aan is wat meer zwaar aan de voorzijde, maar dat is niet gek met dat stuk glas voorin!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectieven

Berichtdoor Richard » ma jan 18 2021 9:10 pm

Kleinhuis schreef:Geinig. Leuke feature. Overigens: wie van jullie sjouwt er een hele dag rond met een Z6/Z7 plus objectief? Dus niet met een hele tas objectieven, maar 1 objectief. En hoe is dat? Zwaar?

Afgelopen zomer 14 km strandwandeling gemaakt met de Lowepro Pro Messenger 160 AW en de D750 met de 28-300. Daar is de Lowepro perfect voor om de set te beschermen. De Z's zijn iets lichter, maar FX glas blijft FX glas. :wink:
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectieven

Berichtdoor justme » ma jan 18 2021 9:19 pm

Zit nog stevig te twijfelen voor zo’n 28-300, is dat wat op een Z7 en een D600?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectieven

Berichtdoor Ronald53 » ma jan 18 2021 9:22 pm

Kleinhuis schreef:Geinig. Leuke feature. Overigens: wie van jullie sjouwt er een hele dag rond met een Z6/Z7 plus objectief? Dus niet met een hele tas objectieven, maar 1 objectief. En hoe is dat? Zwaar?
Ik zou dat geen sjouwen willen noemen, de Z6/7 met bijvoorbeeld de standaardzoom (f/4). In mijn Peak Design Everyday Sling 10L heb ik meestal de Z 6, Z 24-70 f/4 S en de AF-P 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR. En natuurlijk de FTZ adapter. En dat gaat prima. Ik ben echt niet de fitste bejaarde (ik behoor volgens Marianne Zwagerman al zo'n beetje tot het "dorre hout"), maar deze spullen hinderen mij nauwelijks. Afgelopen week nog 15 km in 3,5 uur over voornamelijk zompig grasland en strand. Rondje met het hondje. Geen hele dag dus, maar zonder pauze en wel met iets meer spul, ik had ook de Z 14-30mm f/4 S bij me. Ik denk dat het met de f/2.8 objectieven een ander verhaal is, maar de f/4 versies zijn compact en niet zwaar.
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectieven

Berichtdoor jan » di jan 19 2021 2:01 am

Kleinhuis schreef:Geinig. Leuke feature. Overigens: wie van jullie sjouwt er een hele dag rond met een Z6/Z7 plus objectief? Dus niet met een hele tas objectieven, maar 1 objectief. En hoe is dat? Zwaar?

Een Z6 incl. accu met een Z24-70 f/2.8 met zonnekap en lensdop weegt 1.506gr.
Ik heb voor dit soort compacte uitstapjes een hele fijne tas (vindt ik). Eentje van Mindshift type Photocross 10 Orange Ember (compacte slingbag). Deze tas heeft een brede gewatteerde schouderriem voor een goed draagcomfort.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectieven

Berichtdoor Ad B » di jan 19 2021 8:21 am

Hoi,
Kleinhuis schreef:Geinig. Leuke feature. Overigens: wie van jullie sjouwt er een hele dag rond met een Z6/Z7 plus objectief? Dus niet met een hele tas objectieven, maar 1 objectief. En hoe is dat? Zwaar?

Ik "sjouw" tijdens wandel- en vakantietochten meestal met m'n Z7 en Z24-200 lens erop rond.
Met deze all-round rond-wandel lens kun je prachtige platen van zeer verschillend pluimage schieten.
Met z'n 1330 gram (cam, lens, accu, XQD, statiefplaatje en Peak Design polsriem) word ik alleen maar bij :thumbup: .
Meestal heb ik dit in mijn Lowepro SA160II zitten, waar ik ook nog wat meer accessoires in heb zitten.
Of deze combo hangt aan m'n Peak Design Capture riemclip, in combinatie met schouderiem...
Een doordacht geheel... :mryellow:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectieven

Berichtdoor Ad B » di jan 19 2021 8:37 am

Hoi,
wiebeterpstra schreef:Zit nog stevig te twijfelen voor zo’n 28-300, is dat wat op een Z7 en een D600?

Ik heb vanaf m'n D750 tot afgelopen voorjaar als rond-wandel lens de Tamron 28-300mm F/3.5-6.3 Di VC PZD op mijn camera's gehad.
Wat kleiner en lichter (-260 gram) dan de Nikon versie.
In vergelijk met de Nikon versie komt deze er zeker niet slechter vanaf...
https://www.ephotozine.com/article/niko ... view-14703
https://www.ephotozine.com/article/tamr ... view-26263
Dit type lens wordt bijna niet gereviewed... De "profs" halen hun neus op voor zulk soort lenzen...
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten