Z6 ll Welke capaciteit SD-kaart gebruiken jullie

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: Z6 ll Welke capaciteit SD-kaart gebruiken jullie

Berichtdoor Ronald53 » wo jan 20 2021 6:01 pm

I concur

Verstuurd vanaf mijn SM-A415F met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 ll Welke capaciteit SD-kaart gebruiken jullie

Berichtdoor Marceld » wo feb 10 2021 8:55 pm

Nikkormaat schreef:Dit is de reactie van de leverancier op mijn vraag daarover
"Officieel moet dit een lege kaart zijn. Maar onze ervaring is dat het ook goed gaat als er wat op de kaart staat. Het gaat erom dat het update-bestand niet in een van de al op de kaart aanwezige mappen wordt geplaatst."

Toevallig dit weekend mijn D750 geupdated door de het firmware-bestand (.bin) in de "root" van de geheugenkaart te plaatsen. Daarna vanuit het menu de update gestart. Er stonden overigens gewoon foto's op de bewuste SD-card
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD

Urban exploring sinds 2008

Flickr
Gebruikersavatar
Marceld

Forumlid
Berichten: 826


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z6 ll Welke capaciteit SD-kaart gebruiken jullie

Berichtdoor Ad B » do feb 11 2021 7:20 am

Hoi Nikkormaat,
Als ik een eenvoudige vergelijking doe op Tweakers, dat vind ik die CFe kaarten niet duurder dan een zo snel mogelijk SD kaartje.
Zelfs goedkoper dan de snelste SD kaartjes...
Die CFe kaart is dan weer een stuk sneller dan zo'n SD kaartje.
De 64 Gb Delock CFe kaart zou voor in de €80 kosten, Sandisk CFe €140...
Ik gebruik 64 Gb XQD kaarten (heb er 3) in m'n Z7, ik fotografeer alleen maar Raw (NEF's) geen JPG's.
:prost:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z6 ll Welke capaciteit SD-kaart gebruiken jullie

Berichtdoor Nikkormaat » do feb 11 2021 10:25 am

De Cfe kaart is weliswaar goedkoper, maar de aanschaf van een extra kaartlezer, drijft de kosten toch weer op
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z6 ll Welke capaciteit SD-kaart gebruiken jullie

Berichtdoor Richard » do feb 11 2021 11:47 pm

Kaartlezer is bij de Z6II is niet per sé nodig; firmware updaten kan via de smartphone. Als je een smartphone heb, dat dan weer wel.

Foto's er af halen gaat prima via USB en de camera laat zien dat er voeding aanwezig is, te kort ervaring om te zien of de batterij wordt opgeladen. De camera wordt in ieder geval via USB geladen als deze wordt uit gezet.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 ll Welke capaciteit SD-kaart gebruiken jullie

Berichtdoor Nikkormaat » vr feb 12 2021 1:06 am

Je hebt helemaal gelijk. Ik ben zo gewend om de foto's via de sd kaart in mijn pc te laden dat ik niet aan de USB mogelijkheid heb gedacht
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z6 ll Welke capaciteit SD-kaart gebruiken jullie

Berichtdoor JvdKooij » vr feb 12 2021 4:41 am

Richard schreef:Kaartlezer is bij de Z6II is niet per sé nodig; firmware updaten kan via de smartphone. Als je een smartphone heb, dat dan weer wel.

Foto's er af halen gaat prima via USB en de camera laat zien dat er voeding aanwezig is, te kort ervaring om te zien of de batterij wordt opgeladen. De camera wordt in ieder geval via USB geladen als deze wordt uit gezet.


dat dacht ik ook toen ik alles inpakte voor Teriberka. Maar als je in de koude foto's maakt, kun je beter een cardreader hebben. haal je je kaart buiten uit de camera, doe je je camera in je tas en die kan dan eenvoudig op temperatuur komen binnen. Maar met de cardreader kun je dus wel lekker je foto's kijken :D

Overigens via Aliexpress of ebay heb je voor 20 of 30 euro of zo een cardreader, ik vind het de kosten niet.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 ll Welke capaciteit SD-kaart gebruiken jullie

Berichtdoor Ad B » vr feb 12 2021 7:50 am

Hoi,
Nikkormaat schreef:De Cfe kaart is weliswaar goedkoper, maar de aanschaf van een extra kaartlezer, drijft de kosten toch weer op

Op Amazon kost een CFe kaartlezer vanaf €40...
Dus dat kost de kop toch ook niet?
Bij mij destijds, met de aanschaf van een D850, 3 stuks 64 GB XQD kaarten en een Sony MR-E90, dan kost niet alleen de body een rib...
Voor de XQD's en lezer was ik een slordige €550 voor kwijt.
Waarschijnlijk gaat het vanaf een kaartlezer ook veel sneller dan vanuit de camera, maar dat is mijn gissing.
Bij mij vliegen de Nefjes nu met 300 Mb/s van mijn kaartlezer mijn Pc in. :thumbup:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z6 ll Welke capaciteit SD-kaart gebruiken jullie

Berichtdoor ReneG » vr feb 12 2021 10:46 pm

Ik heb in alle camera's 64GB in zitten en krijg deze alleen vol bij een dag lang schieten op een luchtshow (snelle actie, veel foto's, 8 uur lang). Ik zou er echter wel een paar 64GB kaartjes bij nemen om de volgende redenen:
- Ze zijn bij de betrouwbare geheugenkaartleveranciers momenteel spotgoedkoop (als in veel goedkoper dan bij een fotozaak). Dat geldt vooral voor de modellen t/m 170GB (die van 300 zijn duurder maar of de Z zo snel weg kan schrijven weet ik niet).
- Het is altijd raadzaam reserverkaartjes bij te hebben. De kans dat er daar één van kapot gaat is veel groter dan dat je camera kapot gaat, maar zonder geheugenkaartje zit je wel vast.

CFe kaart kan natuurlijk ook maar dat is aan jou, ik heb geen Z dus dat is bij mij niet aan de orde.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 ll Welke capaciteit SD-kaart gebruiken jullie

Berichtdoor JoopS » zo feb 28 2021 5:00 pm

Ik heb naast voor de Z7II een 256 GB CFexpress kaart voor RAW en video in sleuf 1 een 64 GB SD kaart voor JPEG in sleuf 2.
JoopS

Clublid
Berichten: 11


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten